Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 19:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Hejsa - for et par dage siden fik jeg en lille San Pedro-kaktus fra Soma - ca. 10 cm.

Jeg vil gerne vide, om den gror godt nok i sand i stedet for grus, som jeg har set anbefalet som den bedste jordblanding flere steder.
Jeg vil desuden også spørge om om det er muligt for kaktusen at gro/overleve hvis den står i et vindue der vender mod Øst. Jeg regner med at den gerne vil have sol, men jeg er ikke helt sikker på om den godt kan klare sig, hvis den bare får en lille smule.

Jeg ser frem til svar fra folk med erfaring på området - på forhånd tak.

føst vil jeg lige sige at de næsten er umulig at tage live af en cacti.til det med sande de er best til at få en cacti til at spire.men ikke så godt til en gode vækstpariode.den skal jo bruge alt de gode der er i jorden for at blive stor og stærk...og med solen ja nu skal du så bare stille den et mørk stid og ikke vande den før til april maj når solen kommer fram igen og den komme ud af sit vinder hi.men så skal den også ude i haven og vis ikke du har en så bare de mest sole rige sted du har ...håber du kunne bruge de vh trold [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

[ 21 November 2001: Besked ændret af: trold ]

[ 21 November 2001: Besked ændret af: trold ]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hej Zarathrusta
Grunden til at man blander grus og sand i sin jord er for at give god dræning hvilket mindsker chancen for råd i rødder og kaktus. Desuden vokser kaktussen hurtigere når den har luft til sine rødder.
Angående det øst-vendte vindue. Det er nok ikke det bedste sted at placere den. Ikke fordi kaktussen ikke vil overleve, men mere at den vil blive tynd og ranglet, da photosyntesen er med til at gøre kakussen fed og kraftig. Her til vinter hvor den ikke får så meget sol skal du helst lade være med at vande den, da der ellers vil gå råd i den, især når den står i et koldt vindue. Vand den kun hvis den ser rynket og udtørret ud.
Jeg har hørt at kakti er meget glade for hps lamper, hvis du har sådan en.

Håber det var til hjælp..

Mvh

Ashoka

P.S to gode links til kaktus dyrkning

http://cactus-mall.com/ccc/

www.kaktus.dk

[ 21 November 2001: Besked ændret af: Ashoka ]

Insane psychedelia user!

tak for det hurtige svar
mht. sol: Vil det sige, at jeg skal stille den HELT ude af lys, indtil april/maj ?

Forresten - hvornår skal man ca. vande kaktusen, når der er sol på den? har læst noget med at stikke en pind i jorden, og hvis der var jordrester på pinden når man hev den op, skulle man ikke vande kaktussen. Men er der ikke en tommelfingerregel for tiden mellem vandinger?

http://www.kaktus.dk/kak.html

Insane psychedelia user!

ok - tak til Ashoka og Trold for links'ene.

Jeg vidste sgu ikke at min kaktus skulle opbevares et sted med temperaturer 3-10 grader november til april/marts - har stillet den ud i entreen nu [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

glæder mig bare til det bliver sommer igen, så min lille alkaloid-producent kan vokse sig stor og stærk [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]