Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej!

I min drøm er de fleste af frøene flækket og små hvide dingenoter er kommer ud af dem. De har ligget mellem to våde stykker papir i 3 dage nu.

Indtil planterne skal i den helt store bubbler er jeg lidt i tvivl om hvordan drømmen skal fortsætte. Jeg havde forestillet mig at smide de små spirende basser i en gro-blok(et præcist navn kunne være rart ? ) og gøre denne fugtig med en gødning/vand blanding. Når de har vist sine små blade, ville jeg smide dem alle under HPS belysning i 18 timer om dagen og sørge for at holde dem fugtige. Jeg går ud fra at man skal holde lampen et godt stykke over de små planter så man ikke fryer dem? Efter en uge eller to, ville jeg smide dem i bubbleren og køre slavisk efter de foreskrevne metoder?

Så mine spørgsmål er:
1) Hvilken almindelig gødning er god til begyndelsen, inden man smider dem i bubbleren og hvor meget skal man bruge af denne?

2) Hvor langt skal HPS lampen være over de helt små planter og hvilken temp bør de have?

3) gode råd og lykkeønskninger [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

pft

MVH
Voorhees

Medlem

Geografisk sted: Viborg
Hej Voorhees,

Lad være med at bruge nogen form for gødning i opstartsfasen. Planterne kan simpelthen ikke klare mosten. Hvis du bruger noget, skal det ihvertfald være i små mængder hvis ikke du vil skade dem unødvendigt. Ang. lampens afstand til planterne kommer det jo lidt an på hvor mange watt du bruger, men med en 400W lampe ville jeg nok starte blidt (ca. 1m afstand) og så sænke den efterhånden som de kan klare det.

Held og lykke!

Medlem

Kan man ikke bare smide de spirende frø i en gang pottemuld og flytte dem over til leca sten efter man har skyllet det værste jord af rødderne, når de er blevet lidt større? Eller vil de have vænnet sig til jorden og derefter ikke kunne bruge hydroponics metoden?

MVH
Voorhees

Medlem

Hey,

Det kan godt lade sig gøre, men det er lidt risky. Du har ret i at rødderne ikke ser ens ud på jord/hydro planter, men de ændrer sig efterhånden hvis det lykkes. Du vil utvivlsomt komme til at rykke nogle af rødderne af når du skyller dem rene, men hvis du er forsigtig er det ikke helt umuligt. Det er dog svært at fjerne alt jorden, så det skal du nok ikke regne med, men hvis du skyller dem i lunt vand, kan du fjerne det meste. Jeg har selv gjort det, og planterne overlevede alle (4 stk.). Du skal dog nok regne med at der går lidt tid før de vænner sig til det nye miljø, men hvis de klarer den første tid, vil du snart se hvorfor folk er vilde med hydro-metoden.

Peace...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Grodan blokke eller pulver er et udemærket medie at starte dem op i.

Fåes bla. hos...
www.Hydroponics.dk

MoS [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

Hey,

Grodan-blokkene er nok det bedste og nemmeste hvis vi snakker hydro. Alternativt kan du bruge rockwool, men det skal behandles først. Rockwool er ikke ph-neutralt, derfor skal det skylles grundigt og stå natten over (eller 2?) i vand med en bestemt ph (omkring 5?? ca?? - ved det ikke nøjagtigt). Det er et større projekt. Jeg har hørt at oasis (det grønne stads man bruger til tørrede blomster) også skulle virke, men har ikke prøvet det selv. Jeg ved ikke om der evt. er problemer med ph osv., men måske et forsøg værd.

Peace...

Medlem

Hvad er ellers et godt medium at starte dem i? kan man få noget godt hos en lokal blomstermand?

pft

MVH
Voorhees

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]