Mine erfaringer med hashspiseri + lidt baggrund. DOSERING OG FORDØJELSE Jeg har også tit hørt det med doseringen og spildet, som står nævnt ovenfor, men det er altså myter. Jeg lagde selv ud med doser på 0,5g hash per person, ind i mellem endda mellem 0,5 og 1,0. Det er for meget. Man får en rus, som stiger i styrke over flere timer. Jeg har prøvet omkring 6-7 timers stigende rus efterfulgt af søvn flere gange. Det er selvfølgelig ikke nogen frygtelig oplevelse, men jeg vil ikke anbefale det til nybegyndere (og jeg gør det heller ikke mere selv). Min foretrukne dosis er nu 0,1-0,2. Man udvikler tolerance over for hash, så man kan komme op på den normale rusdosis gange 100; Dvs. hvis man ryger meget og meget tit, skal man nok ikke regne med de store effekter af lave doser. Jeg er vel skæv omkring 3 gange i måneden, så de lave doser virker på mig. Mine tommelfinger regler er: 1. Spis altid på tom mave (du kan booste med én snaps/vodka eller en lille kop stærk kaffe). 2. Hold styr på hvor meget der er i en portion af noget, eller i den kiks du spiser. 3. Hold retten simpel - den må ikke fylde for meget - den skal ikke indeholde for meget sukker. De første 2 regler gælder om kontrol - det er vigtigt, at man gør det samme hvergang for at man kan bruge sine erfaringer til at styre indtagelsen af stoffet; Det er noget som mange bøger skriver ikke kan lade sig gøre, men det kan det altså - man kan fint kontrollere en "spiserus". Det sidste punkt går mere på den menneskelige fordøjelse. Hash bliver optaget gennem tarmen, så det skal helst videre fra maven hurtigt. Vejen fra mavesæk til tarm kontrolleres af tolvfingertarmen. Den sørger for, at der ikke ryger for meget fedt eller sukker ind i tarmen ad gangen, hvor den egentlige nærings/hashoptagelse foregår. Derfor skal man sørge for at mavesækken ikke overbelastes med for meget mad, som alligevel ikke bliver sendt videre til tarmen hurtigt nok. Maven skal ikke arbejde, den skal bare sende hashen videre hurtigst muligt. Det bliver let spild af hash/pot at lave en stor kage. Laver man tingene ordentligt, kan man i øvrigt sagtens udnytte hashens eller potens egen smag. Her er 3 lette opskrifter, som jeg har testet mange mange gange. Min første gang på hash var for resten med guldkakao efter nedenstående opskrift. NÆSTEN INSTANT GULDKAKAO En lille klat smør på en pande. Et gram finhakket hash vendes i det varme smør - det skal bruse op og så ikke et sekund mere (jeg er i hvert fald altid selv lidt nervøs for at brænde lortet helt af). THCen skulle nu være ekstraheret + noget af CBD ændret til THC. Nu kan du gøre to ting: 1. hælde en kop vand ved + lidt ascorbinsyre (cvitamin eller lidt juice) og lade det simre i en halv time (for at få det sidste med CBD->THC), eller 2. Gå videre med at hælde en halv til en hel liter matildekakao i din pande. Efter step 2 er man klar til at nyde sagerne. Serveres med flødeskum, da noget hash kan kradse lidt i halsen. Det er selvfølgelig muligt at lave en tchai og hælde i i stedet for kakao - det er også super, men kræver jo noget mere. POPCORN MED HASH (GULDKORN?) Hæld lidt olie i en gryde. Hæld 1 gram fint hakket/smuldret hash i, når olien ryger let. Smæk dine popmajs i med samme. Pop. Husk fordel popcornene i portioner bag efter, hvis du vil holde styr på hvor meget du spiser. De skal bare saltes og smager ikke ringe (bare lidt krydrede) HASHSMÅKAGER Find en let småkageopskrift. Feks. pleskner. Rist/varm (pas på) hash/pot i smøret til småkagerne. Filtrer smøret og lad det køle ned. Brug smøret i opskriften. Brug bare den fastsatte mængde sukker. Jeg har aldrig haft dårlige erfaringer med det. Angående krydderier: Jeg bruger ingen. Ristet pot/ tørret hamp giver en fin smag - lidt nøddeagtig. Brug aldrig frisk hamp - det smager afskyeligt. Når du laver kagerne husk da at veje dem af på en digitalvægt. Jeg laver selv gerne 20-30 helt ens kager af et par gode håndfulde "uædelt plantemateriale". Dvs. _alt_ det ikke gider ryge på en plante - jeg ryger kun regulære topskud, men dem kunne jeg til gengæld aldrig finde på at misbruge til spisning. Til spisning er ringe pot og standard hash forrygende. Det ville være synd at misbruge luksusrygeren eller fint skunk på nogle kager. De "svage" kager er lettere at dosere. Hvis du har lavet dem på hash, så tag en kage som svarer til 0,05g først (husk helt tom mave evt. lidt vodka) vent en halv time til trekvarter. Kan du ikke mærke noget, så kan du sagtens tage 0,1. Jeg ville tage maks 0,2 gram den første gang. Jeg synes at en svag rus, vil være fin at starte med, fordi man så ved hvad der sker. Vi sad en gang 4 mennesker med 0,5 gram - vi kunne ikke skaffe mere. Der blev lavet popcorn. Vi åd de 0,125 gram. Vi gik en tur i en mørk skov. Det var super fedt. Kulden og mørket og lydende; Kroppen og balancen er også en fornøjelse de første gange - jeg tror man vænner sig for hurtigt til den - jeg ville gerne prøve at opleve det som man gjorde den første gang! Da vi kom hjem læste jeg Dan Turell - der forstod jeg for første gang, hvad det drejede sig om! En af deltagerne gik i byen , men fik det skidt og tog på skadestuen (han var ikke vant til det og havde nok ikke tænkt det igennem - jeg nævner det bare for at sige, at svage doser også har en virkning man lige skal sætte sig ind i). Hele rusen tog nok ikke meget mere end 4 timer, hvilket er generelt for "lavdosis-ædeprojekter". Der er den indlende periode på op til en time, hvor man ikke mærker noget sikkert, så stiger rusen vel i en 1-1,5 time og så klinger den af. En gang tog jeg en småkage på vej til jylland (fra KBH), men da jeg ikke kunne mærke den første tog jeg en til næsten med samme. Da jeg kom op på hovedbanen var jeg helt fantastisk behageligt skæv. Jeg skulle sidde i hvilekupe. Ved siden af mig sad en gammel dame og smaskede på bolsjer hele vejen. Jeg sad og gloede ud på en laksefarvet solnedgang og var fuldstændig salig. Jeg fik æder på og bestilte en kop kaffe og to store marcipanbrød, hvergang stewardessen kom forbi. Det var den bedste tur jeg nogensinde har haft med DSB! Da jeg kom frem i Jylland stak jeg min lidt uerfarne veninde 3 kiks. Hun var vågen i 6-7 timer og middelparanoid under hele rusen. Hun har ikke siden bedt mig tage kiks med - det var en ret ubehagelig oplevelse for hende. Med det sidste eksempel bliver det ret tydeligt at "set og settings" er ret vigtigt for hashspisere.
De faktuelle oplysninger i ovenstående er hentet i "den høje kogebog" (som er en dum bog for begyndere - doserne er helt ude i hampen - og opskrifterne er for omfattende og forekommer mig uigennemtestede), "Forbyd hallucinogener forbyd naturen at gro!" og så Peter Eges bog om hash (den er virkelig god).
Nietzsche
Jeg har lige ændret et par skolemesteragtige vendninger + jeg skal lige tilføje, at jeg har glemt, hvor jeg har læst det der med citronsyre til omdannelsen af CBD til THC - hm, det er vel en oxdation af en syre, som frembringer den oprindelige alkohol THC, jeg er for langt væk fra mit kemipensum, så det må I selv tjekke.
[ 17 Maj 2002: Besked ændret af: Nietzsche ]
|