Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 02:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Jeg tror det var Dextrose der havde lavet en baldrian snaps på et tidspunkt så jeg ville lige høre mig ad, hvordan og hvorledes det skal foregå. Hvis der er andre der kender til den brygningsgenre må de også meget gerne lige komme med nogle gode fif :)

Jeg havde forestillet mig at købe noget baldrianrod i sådan en helsebutik og så pulverisere den (hvilket burde være muligt med almindelige køkkenremedier?) og smide den i en flaske snaps el. lign. hvilket så leder os hen på næste problem, nemlig hvilken type spiritus der skal anvendes. Jeg har en 1L 96% finsprit herhjemme, men jeg synes næsten det ville være synd at bruge den på hjemmebryg og i øvrigt vil jeg også tro at smagen er for kemisk(?) også selv om den bliver tyndet op til f.eks. 40%. Man kunne evt. også bruge vodka, men der tror jeg samme problem opstår mht. smagen... men hvad siger I? Ville det ultimative være at anvende en rigtig snaps ligesom når man laver kryddersnaps eller kan man godt bruge andre former for spiritus? Måske hot'n'sweet? 8)

Jeg ved ikke noget om blandingsforhold mht. hvor meget rod der skal bruges osv. så hvis der er nogen der ligger inde med opskrifter el. lign. må de meget gerne smide en kommentar :P

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvorfor ikke bare bruge den hele rod. Jeg forsøgte mig med hel løvstikkerod og smagen var udtrukket helt efter en uge - desuden blev farven flot mørkerød. Ellers kunne du bruge en kaffekværn til at pulverisere roden.

En klar brøndums snaps ville være at foretrække. Måske ville det være en ide at smide noget stjernanis i for at mildne baldrianens smag. Hvis det altså smager som det lugter.

Fandt den her opskrift på urtegarneriets hjemmeside:
Citat:
Emne: Baldrian opskrift

Spørgsmål: Jeg har købt en baldrian krydderurt (lægeurt). Hvad en den god for, hvad kan den bruges tili madlavning hvordan tilbereder man den hvis den skal anvendes til lægeurt. Jeg kan huske den fra min
barndom som noget man fik for ondt i maven.

Svar: Den er først og fremmest et nerveberoligende og afslappende middel.
Som lægemiddel bruger som regel rødderne, men andre dele af planten kan også bruges, omend de virker knap så stærkt.
Vores foretrukne metode består i at grave rødderne op om efteråret, og overhælde dem med snaps efter de er blevet finsnittet.
denne blanding trækker ca. 7 uger (helst med daglig omrystning) i mørke. Efter filtrering tager man 1 tsk. op til 3 gange dagligt.
Man kan også lave the, men så skal rødderne sættes over i koldt vand dagen før, og dernæst opvarmes.
I madlavningen var den kendt før i tiden som salat. Efter den har blomstret om sommeren, laver den nye skud om efteråret, og det er dem man bruger.
Det smager lidt specielt.

Mvh
ash

Titel:
Dedikeret medlem

du skal da have lov til at drikke finsprit hvis du vil udsaette dig selv for det, men vil vaelge at koebe en klar snaps som er lavet til lige dette formaal med egen krydring.

Og alt med alkohol kan gaa.. saa vis du vil undgaa smagen af baldrian vil jeg da nok sige at du skulle finde nogen urter du kan lide smagen paa ogsaa dominere dem..

Men foerste kryddersnaps man laver smager altid af helveds til :evil:

held og lykke - smid endelig en opskrift hvis du finder noget ideelt

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg har engang lavet baldrianstinktur. Dvs. jeg lavede et stærkt udtræk på finsprit fortyndet til ca. 60%. Dette kan man så tage nogle dråber af i et glas vand.
Nu har Baldrian aldrig virket søvninducerende for mig; jeg bliver træt ja, men kan samtidig ikke sove :( , så det er jeg holdt op med at bruge! øvrigt kunne jeg ikke lide smagen.
Men jeg brugte det til mine katte, hvis jeg skulle få dem til at kunne lide at ligge et bestemt sted. Man siger jo at baldrian lugter som kattepis. Jeg vil mene, at det mere lugter som noget katte udskiller gennem duftkirtler. I hverfald ter´ de sig helt åndsvagt når man drypper det på et tæppe: De ruller sig og gnider sig op af tæppet og bliver helt kuldrede.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, katte er godt nok skabede med Baldrian... Det virker ikke på min ungkat endnu (han er cirka 20 uger), tror først det er når de bliver kønsmodne.

Anyway, jeg brugte Blå Aalborg til snapsen, og vistnok omkring 20-30 gr. baldrian.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]