Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej alle

Jeg har nu i længere tid ventet på at det rette øjeblik skulle komme, og endelig var det der. Det storslåede øjeblik hvor jeg for allerførste gang, såede et cannabis frø. Eller faktisk 9, for at være nøjagtig. 5 i Jiffy-potter og 4 efter cf-guidens beskrivelse - dette skete 1. Juledag.
De blev omtrent 24 timer efter, revet ud af mørket (tidligt, i know), placeret i potter og direkte under en 400W HPS 2700K i 30 timer straight. Derefter har jeg forsøgt, til det bedste af mine evner, at holde dem i 18/6. Jeg regner med at købe en MH pære imorgen, HPS'en var bare lige det eneste jeg havde. Ydermere skal jeg have anskaffet mig timer, ventilation & termometer. Det ironiske er at jeg ejer både timer og ventilation, men kan ikke komme i nærheden af det p.t. :lol:

Jeg har læst omkring dyrkning af cannabis i omkring 3-4 år nu, meget intenst de sidste to år, hvor interessen har været peaket. Muligheden for at komme igang, har blot først meldt sin ankomst for ganske nylig.

Jeg har lige et par billeder fra tidligere idag (taget med iPhone). Har taget masser af billeder med mit kamera - har dog intet usb kabel, great. Umiddelbart synes jeg bare de er meget ranglede, uden tvivl pga. manglede ventilation. Men jeg ville sætte meget, meget stor pris på ris/ros & råd fra alle der har noget at byde ind med.

Billede
Billede

Jeg har dog også et par spørgsmål.

1 - Hvor ligger forskellen i brugen af HPS, kontra MH i vegge? Hvad påvirkes af forskellen i lysets farvetemperatur, helt nøjagtigt?
2 - Hvor meget kan det skade en plante, hvis lystimerne ikke overholdes helt perfekt de første 10 - 14 dage? Vi snakker om enkelte tilfælde af enten; forskudte perioder/forlænget/forkortet. Som regel ikke mere end 1 til _højst_ 3 timer.

Nå men det var alt hvad jeg havde for denne gang, jeg ser frem til konstruktiv kritik! :)

Senest rettet af jenshansen 07 jan 2012 04:49, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
kan desværre ikke hjælpe dig med dine spørgsmål, men hvis jeg var dig ville jeg fjerne GPS info fra mine billeder før jeg lagde dem op her. Har dog ikke tjekket om du har fjernet dem, men her er en lille og meget overskuelig tråd omkring det:

viewtopic.php?f=17&t=38192

har selv gjort det når jeg har posted billeder af mine hjemmegroede svampe, bare for at for at være på den sikre side.
Anyways held og lykke med projektet.

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Medlem
Brugeravatar

Jeg har allerede taget mig af det, ellers tak for pointeringen. Det ville være så dumt at blive taget på den måde.

Junior medlem

Smukke små planter du har fået dig der :D Hvilken sort(er) er de?
- Dine spørgsmål har jeg intet kvalificeret svar på, men jeg vil ikke tro det gør det store hvis de en dag får lidt for meget/lidt lys, så længe det er inden for de få timer det nu er. :)
Held og lykke med growet, og hold os opdateret. Jeg elsker at følge med grows, når jeg nu ikke har mulighed for mit eget endnu..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
1: Ærlig talt, så hvis du fyrer 400 watt af over de små skiderikker, så tror jeg ikke farvetemperaturen gør den store forskel i den sidste ende. Jeg har kørt hele grows under HPS uden problemer. Solen skifter jo heller ikke farve hen imod efteråret.

2: Det gør ikke noget. Planten har ikke noget nervesystem, så al kommunikation foregår via signalstoffer. Når planten står i mørke dannes et specielt stof, og når der forefindes i planten i tilstrækkelig stor grad, ved omkring 12 timers mørke hver nat over flere nætter, begynder planten at blomstre. Om et natten var 5 eller 8 timer lægger den ikke mærke til.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

@Hamlet
Mange tak. Det er Seedsman Northern Soul, en hybrid af forældrene Northern Lights x Skunk #1 og frøene er feminiserede. Jeg regnede heller ikke med at lystimerne ville udgøre noget stort "fail", men var nu alligevel bekymret for lysstress - gider ikke stå med en flok hermaer :D

@Bubber
Ja du har sgu nok ret, de er bare meget ranglede. Det ville en MH højst sandsynlig hjælpe på, men det er nok primært ventilationen de mangler.
Okay, tak for svaret - eases my mind :)

Jeg regner med at få et kabel til mit kamera snarest og så laver jeg en fyldestgørende update, hvor jeg oveni fortæller om mit setup osv :)

Moderator
Brugeravatar

Grund nr. 1 (eller tæt på) til ranglede kimplanter: Overvanding. Du bruger ret store potter, så det er svært at styre, så de ikke står og sumper i lang tid. Modsat vil du heller ikke have de tørrer ud. Ellers ser de sunde ud.

Medlem
Brugeravatar

@Bubber
Ja jeg ved godt overvanding er et stort problem, specielt blandt os noobs hehe. Men jeg vil nu alligevel sige, at jeg synes jeg har været yderst påpasselig. Potterne er "kun" 13x13x13 cm., 1½ l. (okay, 1.55 l.) - er det stort?

Til til update! :)

Jeg vil lige give jer en hurtig beskrivelse af mit setup. Jeg har et 120x120 cm. BudBox telt, en 280 m³ kanalventilator med tilhørende kulfilter på 300 m³ og en 400W HPS (2700K) monteret i cooltube, som er opsat med Easy Rolls. Det kan i alt sammen se her:
Billede

Strain er Seedsman Northern Soul Feminiserede, en hybrid af forældrene Northern Lights x Skunk #1. Frøene blev spiret d. 25/12 og plantet 26/12. De er plantet i Green Label Industries Totall Mix og her er info fra posen: pH: 6,2 & EC: 1,2. Som sagt er de plantet i 1½ l. potter. Jeg kan simpelthen ikke finde på flere relevante ting at skrive, så herunder følger en mini-"dagbog" m. billeder - god fornøjelse og god aften!

D. 27/12 - 2 dage gamle. Lige en ledning der er løbet løbsk, den fixer vi imorgen hehe.
Billede

D. 28/12 - 3 dage gamle. Gennemvædet vanding og opsat kulfilter & kanalventilator. Ledning er ordnet!
Billede
Billede

D. 29/12 - 4 dage gamle
Billede
Billede

D. 30/12 - 5 dage gamle
Billede

D. 1/1-12 - 7 dage gamle. Gennemvædet vanding.
Billede

D. 3/1 - 9 dage gamle
Billede

Det konkluderer dagens skrive-arbejde - hold jer muntre Psych!

- Jay

Moderator
Brugeravatar

Det ser rigtig godt ud. Du har læst op på tingene inden du gik igang :-)

Jeg har altid mine seedlings i halve mælkekartoner, hvor jeg klipper hjørnerne af. Det virker som en passende størrelse til omkring 4-5 bladsæt.

Medlem
Brugeravatar

@Bubber
Tak skal du have. Ja, lidt har jeg vist hehe :)
Det er da meget smart, og rimelig billigt - det må jeg huske. Jeg havde tænkt mig at de skulle blomstre i 11 liters potter, men jeg er lidt i tvivl om hvornår jeg burde omplante dem. Jeg tænker at de nok skal vegges i omkring 30-45 dage (ialt) ca., så måske en uge før blomstring?

Og en lille update.

Igår fik jeg endelig fudnet en timer og sat til. Idag har jeg fået købt en 400W MH pære og en ventilator.
Jeg fandt også min gødning frem idag, for lige at læse lidt op på det. Det er en Plagron pakke med Roots, Enzymes, Grow, Green Sensation (bud activator) & Bloom. Ifølge nettet (og label på flasken) skal man bruge Roots & Enzymes fra starten af sit grow. Mere specifikt står der: "Plagron Roots can be used as soon as the plant's first roots become visible", og på Enzymes: "Enzymes is an organic soil improver for the first 5 weeks of the cycle". Nogle der kan hjælpe med lidt rådgivning? :)
Jeg har ihvertfald blandet 1 l vand op med 1 ml Roots og 1 ml Enzymes, lod det stå et par timer, og så har jeg givet alle planterne en lille bitte sjat af gødningsvandet (sidste alm. vanding var 1/1). Jeg tror de har fået 5-10 ml gødningsvand i aften hver, rundt regnet. Så får de bare en lidt-mindre-end-almindelig vanding imorgen. Jeg ville meget gerne se nogle svar/reaktioner på dette, da jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gå fremad.

I skal heller ikke snydes for et par hurtige billeder, nu hvor jeg er igang :)

D. 4/1 - 10 dage gamle. De her tre billeder er taget lige før mørkeperiode (omkring kl. 16).
Billede
Billede
Billede

Det her billede er så taget efter de kom under MH og fik ventilation her til aften.
Billede

God aften! :joint:

Medlem
Brugeravatar

Der er ikke megen aktivitet at finde på Psychedelia, årets første uge hehe.

Jeg vil godt bede om hjælp, da jeg synes en af mine planter har fået nogle pletter.
Billede
Kan det virkelig være Nitrogen mangel? (De er kun 12 dage gamle..)
Jeg synes ikke jeg kan se nogle pletter på de andre, dog synes jeg flere af dem har "huller", i siderne af bladene. Nærmest som om der er blevet taget en lille bid af dem (se billede nedenfor). Efter jeg fik MH pæren og blæseren sat til, har de fået langt kraftigere stammer, og jeg synes at kunne ane et hint af skunk i luften :D Et lille billede til jer og et ønske om en god aften!
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngfryd
Jeg har allerede taget mig af det, ellers tak for pointeringen. Det ville være så dumt at blive taget på den måde.

Ja det ville være nitten.
held og lykke :)

NH: At være på spanden. Det er iøvrigt en gammelt dansk udtryk, der stammer fra når bønderne var løbet tør for jointpapir og derfor var nødt til at sidde ude i markerne og ryge på zinkspande og overskårne colaflasker. - Bubber

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
De første par bladsæt der dukker op kan altid have mere eller mindre deforme anormalier i sig.. det skal du ikke tage dig af.. dog skal du være opmærksom på at det ikke er et gennemtrængende feat. under hele growet..

Det bør dog gå væk.. og nej.. jeg ville ikke gøde endnu hvis jeg var dig..

Det kan være tegn på at det vand du gøder med har for høj eller lav PH værdi.. nogle grundstoffer bliver "locked out" ved for høj og lav PH hvilket betyder planten ikke kan optage dem..

Så måske en PH justering er hvad der skal til..

Moderator
Brugeravatar

Synes godt det kunne ligne noget varmestress, har du noget til at skabe ventilation derinde? Hvis ikke vil jeg kraftigt anbefale dig at anskaffe en bordventilator, og sætte den på mindste setting (imens de er små) og til at blæse henover dem i halv cirkulær bevægelse. Ventilation inde i skabet er alfa omega da det både flytter varme, udskifter luften så der er CO2 til stede til bladenes spalte åbning (stomata) og giver en kraftigere stamme, således at planten er bedre beredt til at bære de tunge buds, der kommer i blomstring.

Medlem
Brugeravatar

@MaximumG
Jeg har tænkt over om det kunne være pH værdien, men jeg er overbevist om at det ikke er den mest trængende ting, på to-do listen. Derfor er det ikke noget noget jeg vil bruge kræfter på p.t. Før eller siden begynder jeg jo på hydro (that's the plan), så der bliver jeg nok væsentlig mere emsig omkring mit de værdier, mit vand har ;)

@BisMann
Jeg er næsten sikker på at de har fået varmestress. Det ér mit første grow, og uanset hvor meget man har læst er man bare ikke ordentlig forberedt, før man har prøvet det. Men som jeg faktisk skrev i min sidste update, så har jeg fået blæser i teltet (sammen med en MH pære). Jeg har tilføjet et billede til nedenstående update, i din ære Bismann, - so you can see for yourself :D

Update-tid!
Der er ærlig talt ikke meget at rapportere. Alting går godt med de små, de har fået stærke stammer, god bladudvikling, etc. Jeg synes ikke der er meget jeg kan gøre virkelig - andet end at føde dem en smule vand (med roots & enzymes som de tager imod uden brok) og holde et vågent øje. Men til gengæld giver de mig udvikling at se på, og en pæn sjat af slagsen. Men det vil jeg lade jer om at dømme, for her kommer der et par billeder - enjoy :)

De er ved at få godt med bredde, og jeg er nu blevet nødt til at stille potterne med afstand til hinanden.
Billede

Et styks blæser - vindretning lige over deres hoveder, hvor den bare lige rammer nok til at de svajer.
Billede

Og stammer.
Billede

Til sidst, lige et billede af plante #7 (den med gule pletter i sidste update). Hun er glad igen :gud:
Billede

Moderator
Brugeravatar

Haha så burde selv jeg være med :) Godt så, MH pærer kører i øvrigt også lidt koldere end HPS.

Medlem
Brugeravatar

@BisMann
Det var jeg ikke klar over, men det lyder rigtigt. Da jeg skiftede til MH'en, kunne jeg ikke mærke lige så stort et "varmefelt" omkring cooltuben (som HPS). Jeg kunne derfor rykke pæren tættere på planterne, og endnu mere så - takket være min blæser.

Men jeg synes godt nok at det går hurtigt nu - allerede siden sidste update (~24T) er de vokset næsten en tomme og har lagt større afstand mellem bladsæt. Der er allerede 3 bladsæt på enkelte af planterne. Derfor vil jeg gerne spørge om noget allerede nu, da det begynder så småt at være blive tidspresset.
Jeg har de seneste 2 uger, siden starten af growet, gået og overvejet om jeg burde forsøge mig med noget FIM. Jeg kan læse mig til at det burde øge yield/udbytte betragteligt, på bekostning af den overordnede kvalitet (plus man får flere buds, fremfor enkelte store). Men jeg ved ikke om jeg "tør" forsøge mig med at gøre det på alle planterne.
Derfor vil jeg gerne spørge;
Hvad er jeres generelle tanker om FIM? (er forskellen mini eller enorm? succesrate? difficulty?)
Kan jeg gøre det (forsvarligt) med kun et par af planterne? (tænkte i linjer med at hæve dem jeg FIM'er el. sådan)

Jeg tror det var det, for nu. På forhånd tak for hjælpen, og tak for alt forudgående hjælp :)

- Jay

Moderator
Brugeravatar

Jeg har ikke indtryk af det giver større udbytte, kun at det giver lavere mere buskede planter. Når du dyrker indendørs på den måde er et af dine vigtigste mål at holde planterne så ensformige som muligt af hensyn til lyset. Hvis jeg var dig ville jeg gøre det med alt eller intet, men du kan sagtens gøre det med alle ni og lave et lavere/tættere grow.

Medlem
Brugeravatar

@Bubber
Nu har jeg lige brugt lidt mere tid på at læse om det, og jeg kan nu se at der bestemt er delte meninger om hvorvidt det giver større yield. Men jeg tror det bunder ud i at man på mindre plads og med mindre lys kan opjustere sit udbytte, og at jeg mere har set det som generelt "FIM = mere bud". Så jeg tror så småt den idé bliver lagt på hylden igen..

___Update.
Efter at have studeret min Roots gødnings label igennem endnu engang, har jeg læst mig til at jeg skulle blande 100 ml op med 10 l vand (10 ml pr 1 l). Det havde jeg ikke fået det til, da jeg læste etiketten første gang - jeg fik det til 1 ml pr 1 l og har højst brugt 1,5 ml pr liter. Derfor lavede jeg igår en liter frisk Roots (6,5 ml = 3 dobbelte af sidst) & Enzymes (1,5 ml = +0,25 ml siden sidst) blanding, hvor jeg lagde blidt ud som i kan se. Desuden kan jeg fortælle at jeg de sidste to gange jeg har vandet, har jeg tilføjet 0,5 ml Grow gødning pr liter - jeg kan ikke se at de har taget skade, nærmere tværtimod. De vokser hurtigt, ser flotte ud og virker helt igennem sunde. Nogle der kan se årsag til at holde med den gødning?

Billede
Billede
Så fandt jeg endelig den skide makro-funktion på la cámara! :D
Billede
Billede

:peace:

Junior medlem

hey :D læste lige din tråd og jeg ville nok transplant dem til de der 11L nu for er rimelig sikker på de er rootbound i de der 1,5L potter hvis du da ikke allerede har gjort det

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]