Ringos Chai blend:
1 stk frisk ingefær (på størelse med en tommelfinger)
5-15 stænger Hel Kanel (afhænger af størrelsen)
Hel Kardemomme (så meget der kan være i "hulningen" af din hånd)
Nelliker (ca lige så mange som Kardemomme)
2-3 lauerbær blade
1 spsk. hele sorte peber korn (pas på med at komme for mange i)
Sort Té (gerne en god Cylon té)
Sukker (mængden er en smags sag)
1 l. Sød Mælk
3/4 L. Vand
--------
Fyld vandet i en gryde

Skræl og snit ingerfæren i små strimler
Knus Kardemomme frøene og Kanelen i en Morter (eller noget andet)
kom alle krydderier undtagen té'en i vandet.
Nu skal man så beslutte sig for om man vil ha' hurtig chai eller "super" chai...
hvis man ønsker hurtig chai koger man vander og krydderier op ved høj temperatur tager gryden af når det koger, tilføjer té og venter til té'en har trukket i ca. 5 min så tilføjer man mælk og bringer det igen i kog ved høj temperatur og igen tager man gryden af venter 3 min og tilføjer sukker og bringer det i kog en sidste gang... disse 3 opkog giver hurtigt chai'en en "tyk" konsistens. (og er den normale "party" chai)
hvis man derimod har god tid anbefaler jeg at man lader alle krydderier koge i ca. 1 time ved svag varme (5/6 hvis komfuret går til 12)
umidelbart før det koger tilføjer man té, venter 5 min på at té'en har trukket, hvor efter man tilføjer mælken...
her er det vigtigt at man rører i chai'en da der ikke er noget meget værre end brændt chai...
endnu en gang bringes det i kog ved svag varme.... jo længere man lader det simre jo tykkere bliver konsistensen...
til sidst tilføjer man sukker efter smag...
hvis der ønskes pot/skunk/svamp eller andre spændende krydderier tilføjes disse sammen med krydderierne... dog kan det være lækkert at lade potten stå og simre et par timer inden i vand med et halvt glas mælk i... (mælke fedtet skulle gerne hjælpe med at binde thc'en til chaien...)
nå held og lykke...
chai blandinger er for amatørere... og ANIS hører ikke hjemme i chai! basta...;D