Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 jul 2025 09:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123 ... 321  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg ved ikke, jeg synes bare ikke særligt mange af dem ligner SN, bortset fra en. Men du må nok lige få en mere kyndig til at vurdere også.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du må da være kyndig i en eller anden forstand, nu hvor du ikke genkender størstedelen af svampene som værende SN. Hvad er det ved dem, som ikke minder om SN?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg synes hatten er alt for orange/mørk i det og den, hatten, ligner ikke den på de SN jeg har fundet i hvert fald.
Jeg kan ikke lige huske lamellerne på SN, men du kan nok finde et billede i tråden her og sammenligne.
Og de har striber hele vejen ned af hatten, det synes jeg heller ikke er nok jeg genkender. Og stilkene er lidt for lyse og lige sammenlignet med fx http://i.imgur.com/OPXkU.jpg

Jeg ville ikke selv indtage dem, men afvent stadig svar. Jeg synes mest det er hatten der siger det ikke er SN.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
http://2.bp.blogspot.com/-rE1CGi-4XnM/U ... 1%2529.JPG

Alt over det her billede ligner. Enkelte er lidt svære at bedømme med total sikkerhed ud fra billeder, men de ligner. Hold dig fra de helt små og unge svampe, de er umulige at bestemme med sikkerhed.

Medlem
Brugeravatar

Billede
er det her sn?!

Udover det, så troede jeg de små sataners lameller var mørke, og ikke lyse.

Billede - Glanshat fx.
Billede SN

Er i hvert fald 100 på at der er noget med de der lameller der er huskeregel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lamellerne skal vist være mørke. Alle dem vi fandt forleden var mørke, og der var 500+ at vælge imellem. De skal være mørke... Er jeg ret sikker på, ved ikke om regnen kan spille ind der.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Knarkdrengen.
Friske SN har randstriper.
SN kan variere meget og de findes faktisk uden nipel,det er mutationen der afgør det.
En af de svampe der ligner den mest er knippe mørkhat og du møder den tit på vej ned til marken igennem skoven
i vejkanten, sjældent på marken.
Tag svampen mellem fingrene og mærk om den har samme konsistens som SN, mørkhatten er meget sart og brækker nemt i stykker, man kan tydeligt mærke om det er mørkhat...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det nederste af dine billeder er også mørke lammeller kof. Overvej forskellen i farve ift. tværsnit/længdesnit af svampens lameller. Svampene på det øverste billede ville jeg ikke æde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@børnelim

tak for kigget. jeg mener også selv, det er sn alt over det billede, du repostede. Dog er jeg enig med константин i. at hattene ser underlige ud på flere af dem. Mange har kun en anelse af spidsen, men ligner ellers på de andre kendetegn. Lamellernernes farve varierer fra lysere grå til mørk rød/brun. Det kan være svært at se på fotografierne, men alle svampene har riller på ydersiden af hovedet samt mælkehvide stokke. Jeg har tørret alle svampene og deres farve og udseende er identiske.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@psykofreak

Jeg har lige googlet "knippe mørkhat" og ingen af billederne ligner noget, jeg har plukket. De gange jeg har plukket sn, har jeg været meget omhyggelig og endda smidt svampe væk, som ligner sn en del mere end mørkhatten :)
Hvad er din vurdering mht lamelfarver - hvor bred er farveskalaen?

Dedikeret medlem

[ Billede ]
er det her sn?!

Udover det, så troede jeg de små sataners lameller var mørke, og ikke lyse.

[ Billede ] - Glanshat fx.
[ Billede ] SN

Er i hvert fald 100 på at der er noget med de der lameller der er huskeregel.

Og lamellerne skal ikke gå lige ind fra hatten til stokken.
De skal have form lidt som en andengrads ligning y=x*x (x>0) tegnet på milimeterpapir - altså knæk hatten på midten og se om lamellerne form fra hattens nedder kant og ind mod stilken minder om en parabel.

Junior medlem

Hellow fellow shroomies, jeg var på tur i Dyrehaven i går og fandt et vidt sortiment. Nogle af dem kunne jeg ikke identificere. Kan I hjælpe mig her?

Ligner Stor-Løgs Bruskhatte virkelig meget, men lugter ikke og har heller ikke den samme mørke top. (der er måske en enkelt der har sneget sig med til venstre)
Billede

To forskellige enkelte svampe jeg bare ikke ved hvad er for nogle. Den røde ligner sygt meget sådan en malaco skumsvamp.
Billede

Noget jeg tror er høsletssvampe, men stadig usikker.
Billede

To billeder af et bundt svampe jeg ikke kunne identificere.
Billede
Billede

"Høsletssvampene" igen.
Billede

På forhånd tak.

Junior medlem
Brugeravatar

Hey Drenge og Piger

Var en tur i marken i går. Det er noget af en blandet land handel jeg har fundet... Er der nogen SN her?

http://imgur.com/a/YZS1Z#0

MVH nybegynderen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er ingen høsletsvampe.
Tror det er forskellige huesvampe og nogle skrøbelige mørkhatte..

Dedikeret medlem

Snigendeuldtæppe på det øverste billede nr to svamp oppe fra venstre hjørne er sn - der udover er der en 3-4 stykker mere svært og forklare hvor med kig på stilkens farve og lamellernes farve ud fra den jeg udpegede.

Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Snigendeuldtæppe.
Sorter dem i ens typer, det er ikke svært.
Tag nogle nye billeder med mere lys på.
Der er både SN og glanshatte + nogle andre.

Junior medlem

Hey Drenge og Piger

Var en tur i marken i går. Det er noget af en blandet land handel jeg har fundet... Er der nogen SN her?

http://imgur.com/a/YZS1Z#0

MVH nybegynderen

på billed 3 nede i venstre hjørne ligger der 2 en lille og en stor, den store kan godt være en snyder, men hold øje med om de får en flot gyldenbrun fave nu når de tørre..

resten vil jeg ik udtale mig om, og sys godt du selv kunne ha soteret lidt i dem, det virker som om man bare plukker alt hva man finder, og så må det være op til andre at bedømme. :wink:

Medlem
Brugeravatar

Det nederste af dine billeder er også mørke lammeller kof. Overvej forskellen i farve ift. tværsnit/længdesnit af svampens lameller. Svampene på det øverste billede ville jeg ikke æde.

Det er ganske flot observeret, Børnelim - Det er jo lige netop eksempler på lameller på hhv glanshat og SN :D Haha

Derudover, så tillader jeg mig lige at hive det her billede frem, som Flimmer satte ind på side 4 -
Billede

Medlem

Jeg er ret så sikker, men siden det er første gang selv pluk må man jo hellere spørge,

de var allerede ret tørre da jeg plukkede dem, og her 2 dage senere er der ikk meget vand tilbage, håber de kan genkendes alligevel :)

http://imgur.com/FMU8a,RLUlG#0

http://imgur.com/FMU8a,RLUlG#1

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: pleadian´s and back
anders de ser ret fine ud, langt største delen som er der er helt sikkert sn.. Men det kan være der er et par enkelte som er lidt svære at vudere. Billedet er ikke det bedste nemlig.. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6409 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123 ... 321  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]