Sagen om "katte-fjolset" er da hykleri af værste skuffe. Hvis folk oprigtigt mener, det er så forkert, burde de leve i stenalderen, være vegetarer og ikke holde husdyr. Masser af dyr mishandles hver dag, fordi vi skal ha fødevarer, ny medicin og holde kæledyr i fangenskab. Jeg siger ikke, "katte-fjolset" handler rigtigt. Men hykleriet i forbindelse med den sag er da til at brække sig over. Hvis man spiser kød, benytter sig af medicin eller i det hele taget bare betaler skat, er man med til at støtte mishandling af dyr. Jeg synes, folk burde se tingene i et lidt større perspektiv.
Aaaah, i alle disse tilfælde bestræber man (læs: de fleste) sig på at behandle sine nyttedyr så godt som muligt, og at slagte/aflive dem så humant så muligt.. Din retorik svare jo lidt til at "Fordi mennesker bliver dræbt i væbnede konflikter hver dag, er det legitimt for mig at gå ud på gaden og dræbe folk for sjov" - selvom det selvfølgelig er et overdrevet eksempel. I både dine og mit eksempel er der jo en
grund til at det finder sted - hvorimod at tvinge en kat til at inhalere røg, eller generelt behandle dyr/mennesker dårligt (eller dræbe) blot fordi man har lyst, aldrig vil kunne være acceptabelt.
For mig at se vil det altid være tanken bag handlingen der er den væsentligste, ofte er de mere brutale ting nyttedyr bliver udsat for et eksempel på nødvendighed og ikke fordi de folk der udføre handlingen synes det er sjovt eller optimalt.
Nu det hele alligevel blev lidt off topic, vil jeg da tilføje at jeg ikke ser noget forkert i en indekat - såfremt den aldrig har været ude i sit liv.. Der er endda katte (og hunde) racer der er så avlede på at de knapt kan fungere udenfor alligevel.
Hvis det endeligt skulle vise sig at katten rent faktisk er blevet afhængig af cannabis, (hvilket jeg finder en anelse usandsynligt) eller at du føler mistanke til at den er tiltrukket af røgen, burde du være en ordenlig og fornuftig katte ejer, og holde den væk, istedet for at finde det underholdende.
Hvorfor burde man det? Fordi det er din mening? Ligesåvel som at du kan finde nydelse i cannabis, ved du da ikke om katten den kan. Det er da det ultimative hykleri at nægte din kat noget som du (formodentligt, udfra scenariet) selv indtager jævnligt. Så længe det er dens eget valg og ikke et spørgsmål om at den lokkes eller opdrages til det, er det vel ikke mere forkert end at købe alverdens syntetisk katte legetøj den kan tygge i og æde små stykker af.. Hvis vi endeligt skal være katte-helse-freaks.