Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 apr 2024 04:57


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 dec 2011 05:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 apr 2010 13:40
Indlæg: 347
Hej folkens,

Jeg tænkte på om der egentlig har været lavet nogen undersøgelser der viser om nikotinen virkelig bliver fjernet fra tobakken når man rister den.
Det kunne være interessant om det var blevet undersøgt nærmere eller om nogen kunne komme til det, også i forhold til forskellige metoder som cigaret+lighter, cigaret i sølvpapir+ligther, tobak i sølvpapir + lighter og gryderist.

Jeg tænkte også på om man mon fjernede nogle af harmala alkaloiderne fra tobakken - de er ansvarlige for MAOI effekten, som også er med til at gøre tobak stimulerende, let euforiserende og vanedannende.

Tju hej

Beast


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 07:42 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 nov 2010 04:57
Indlæg: 90
Geografisk sted: lige her
Du kunne jo af prøve forskelige rist metoder selv , med samme slags smøg og så lægge smøgern,
I blød , i hvert sit glad/beholde i fx 8 timer og se Hva For vand der er mest farvet ..

Bare en tanke .


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 13:34 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 apr 2011 22:59
Indlæg: 307
Er det ikke nok belæg at tusindvis der ikke ryger cigaretter, men hash, siger at det hjælper enormt meget at riste?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 17:13 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 jan 2011 15:14
Indlæg: 649
dayli leaf skrev:
Du kunne jo af prøve forskelige rist metoder selv , med samme slags smøg og så lægge smøgern,
I blød , i hvert sit glad/beholde i fx 8 timer og se Hva For vand der er mest farvet ..

Bare en tanke .


Nikotin er farveløst, så nej, den metode vil ikke virke.

peter pan skrev:
Er det ikke nok belæg at tusindvis der ikke ryger cigaretter, men hash, siger at det hjælper enormt meget at riste?


Nu ønsker Beast specifikt at vide om det rent faktisk er nikotinen man fjerner ved ristningen, der er jo rig mulighed for at det bare er den mere tørre tobak eller et helt andet stof der bliver fjernet, og derved gør rygningen lettere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 17:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 nov 2008 23:36
Indlæg: 287
Geografisk sted: På bunden af havet
tvivler på der er lavet nogen større undersøgelser omkring hvor meget nikotin der fordamper når man rister en smøg, så indtil videre du må nøjes med de mange brugeres erfaring med ristet og ikke ristet tobak.

_________________
"if a law is unjust a man is not only right to disobey it he is obligated to do so" Thomas Jefferson


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 18:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 nov 2008 11:51
Indlæg: 1219
Du kan jo selv prøve at eksperimentere lidt! Prøv at ryge et bonghoved med rent tobak som ikke er ristet, og så se hvordan du får det, i forhold til hvis du har ristet smøgen først :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 18:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 apr 2010 13:40
Indlæg: 347
Du kan jo selv prøve at eksperimentere lidt! Prøv at ryge et bonghoved med rent tobak som ikke er ristet, og så se hvordan du får det, i forhold til hvis du har ristet smøgen først :P

Fy for helvede! :D
Jeg kan godt se jeres pointe med at man må trække på folks erfaring, men jeg synes stadig det ville være super interessant at få sat nogle tal på det hele.

Men det er nok rigtigt at der ikke er lavet nogen undersøgelser omkring det. Lad os håbe at det kommer en dag!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 20:45 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 maj 2007 16:21
Indlæg: 1071
Personligt har jeg svært ved at se, hvordan tobakken under ristning skulle komme op på de i hvert fald 200 grader celsius. Der er jo så fucking mange kemikalier i tobakken, så det er næsten umuligt at sige, hvad der præcis sker. En af de primære ting, vi kan se, der sker, er jo at væskerne fordamper, så det bliver tørt. Dette kombineret med sukkerstoffer, der fordamper sammen med alle mulige andre kemikalier, er hvad jeg ser, vi puster ud af smøgen.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 21:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 jun 2009 17:08
Indlæg: 487
Geografisk sted: Århus
Jeg som ikke ryger (af smøger) kan mærke gevaldig forskel, og jeg ved der er andre der oplever det samme. Det er som om at nikotin indtaget samme tid som cannabis gør noget ved rusen. Jeg får det helt dårligt de første 15minutter hvis smøgen ikke er ristet - Bare af to sug! Nogen gange kan jeg finde på at ryge en halv smøg og ja jeg bliver lidt svimmel og kan mærke de aktive stoffer i smøgen. Hvis tjald og nikotin blandes på samme tid ødelægger, forstyrre nikotinen(De andre aktive stoffer i smøgen?) rusen af selve cannabissen hvilket kan være ret så ubehageligt. Jeg undgår u ristet tobak 100% - Om det er nikotinen; helt eller delvist - eller de andre aktive stoffer i en cigaret der fjernes ved ristning ved jeg ikke. Men en forskel gør det(For ikke rygere af smøger). Det er ikke placebo.

MVH Kristian!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 dec 2011 22:33 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 nov 2011 14:56
Indlæg: 177
Geografisk sted: Danmark
Det er aromaerne, der forsvinder ved at riste smøgerne. Altså smagen og lugten. Om du rister eller ej gør det ikke mere sundt/skadeligt.

_________________
Ever since I was a child I have had this instictive urge for expansion and growth. To me, the function and duty of a quality human being is the sincere and honest development of one's potential.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 01:31 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 dec 2005 14:32
Indlæg: 423
Geografisk sted: Steve Holt!..... land?
Til mix skal man riste, ellers er det umuligt at mixe ordentligt ud.
Nikotin er en lille del af de gode grunde til at riste, men bestemt en vigtig del hvis man vil undgå at blive niko-"skæv"
hvis man rister i sølv(papir)skål og ikke er opmærksom, få man nemt dampene fra tobakken i ansigtet og det bestemt ikke rart, det nok grund for mig til at riste min tobak jeg bruge til joint/mix

_________________
Nickname: Steve Holt!, Activities: Football, Quote: 'I'm out of here!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Drama, Quote: ‘See ya, suckers!'
Nickname: Steve Holt! Activities: Food Services, Quote: ‘Study hard, guys — trust me.'


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 04:11 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Kobresia skrev:
Det er aromaerne, der forsvinder ved at riste smøgerne. Altså smagen og lugten. Om du rister eller ej gør det ikke mere sundt/skadeligt.

Rigtig mange (læs: hundredevis) af de skadelige forbindelser i tobaksrøg er faktisk aromatiske forbindelser.
Udover at fjerne en del af de skadelige stoffer fra tobakken fjernes også en stor del vand, hvilket får tobakken til at brænde renere når den senere ryges (ren forbrænding = færre kulilte og andre 'halve' produkter). Hvis man er i tvivl om hvorvidt der fjernes skadelige stoffer fra tobakken kan man evt. puste dampene fra den ristede smøg gennem noget fint papir og se hvad farve det får. :)
Ud af de over 4000 forbindelser der dannes i brændende tobak er ikke én af dem gavnlige (andet end for psyken), så alt der forsvinder må være på plus siden.

Mht hvorvidt nikotin fjernes, tror jeg ikke at der er nogen tvivl om at en mængde fjernes. Hvor stor eller lille den er vil være meget op til hvorledes tobakken ristes.
Kogepunktet for nikotin er ca. 247C, hvilket er lavere end antændelses punktet for tobak. Derfor vil jeg tro at de der rister smøgerne til de er lige på kanten af at brænde vil fjerne meget store mængder både nikotin og skadelige stoffer, hvor dem der rister længe ved lav varme vil fjerne færre stoffer. Kraftig ristning i en skål eller gryde vil formodentligt være den mest effektive metode hvis man alene ser på at fjerne så meget så muligt fra tobakken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 09:57 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Kobresia skrev:
Det er aromaerne, der forsvinder ved at riste smøgerne. Altså smagen og lugten. Om du rister eller ej gør det ikke mere sundt/skadeligt.

Rigtig mange (læs: hundredevis) af de skadelige forbindelser i tobaksrøg er faktisk aromatiske forbindelser.
Udover at fjerne en del af de skadelige stoffer fra tobakken fjernes også en stor del vand, hvilket får tobakken til at brænde renere når den senere ryges (ren forbrænding = færre kulilte og andre 'halve' produkter). Hvis man er i tvivl om hvorvidt der fjernes skadelige stoffer fra tobakken kan man evt. puste dampene fra den ristede smøg gennem noget fint papir og se hvad farve det får. :)
Ud af de over 4000 forbindelser der dannes i brændende tobak er ikke én af dem gavnlige (andet end for psyken), så alt der forsvinder må være på plus siden.

Mht hvorvidt nikotin fjernes, tror jeg ikke at der er nogen tvivl om at en mængde fjernes. Hvor stor eller lille den er vil være meget op til hvorledes tobakken ristes.
Kogepunktet for nikotin er ca. 247C, hvilket er lavere end antændelses punktet for tobak. Derfor vil jeg tro at de der rister smøgerne til de er lige på kanten af at brænde vil fjerne meget store mængder både nikotin og skadelige stoffer, hvor dem der rister længe ved lav varme vil fjerne færre stoffer. Kraftig ristning i en skål eller gryde vil formodentligt være den mest effektive metode hvis man alene ser på at fjerne så meget så muligt fra tobakken.


Jeg ræsonnerer mig frem til det samme.
Dog tror() er overbevist om) jeg at en langsom, nænsom ristning fjerner rigtig meget nikotin. Også selvom kogepunktet er over 200°C. Selvom vand først koger ved 100 grader, så afdampes vand jo også ved lavere temperaturer. Kogepunktet angiver jo kun den temperatur hvor hvor damp- og væskefase er i ligevægt ved et givet tryk.
Når jeg gryderister, så starter vandet med at fordampe hvorefter temperaturen i tobakken stiger og (mange) andre (aromatiske) forbindelser afdamper - selvfølgelig afhængig af deres damppunkt ved de pågældende temperaturer.
Hvis jeg er uopmærksom og tobakken bliver mørkere(på dansk: brændt) end blot en smule mere gylden, så kasseres den prompte, da den så kan smage fælt.
Der er ikke noget mere nederen, and at få ødelagt en rigtig god røg med dårlig tobak!

At riste tobak kan være en videnskab på linje med destillation og finere fransk madlavning! :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 11:56 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 28 apr 2010 13:40
Indlæg: 347
Jeg giver dig ret CannaChem, tobaksristning er en kunstart :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 17:11 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Kogepunktet siger også noget om hvor stor en afdampning der finder sted ved lavere temperature. Nikotin kan iøvrigt sublimere så nikotinen forsvinder lige så stille selv hvis man blot lader smøgen ligge. :)

CannaChem skrev:
Hvis jeg er uopmærksom og tobakken bliver mørkere(på dansk: brændt) end blot en smule mere gylden, så kasseres den prompte, da den så kan smage fælt.
Der er ikke noget mere nederen, and at få ødelagt en rigtig god røg med dårlig tobak!

At riste tobak kan være en videnskab på linje med destillation og finere fransk madlavning! :D


Absolut, det er en fin linje mellem en smagfuld ristning og en renere ristning. Personligt sværger jeg ved 3min i mikrobølgeovnen, det giver en jævn kvalitet jeg aldrig vedvarende har kunne matche - og det fjerne mig fra dampene fra smøgerne. Dog skal der ikke ristes mange smøger før mikro'en er uegnet til madlavning :roll:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 29 dec 2011 18:39 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 12 mar 2008 12:31
Indlæg: 2055
Det er kun wankers der rister. :mrgreen:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2012 16:56 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 nov 2011 14:01
Indlæg: 85
Kobresia skrev:
Det er aromaerne, der forsvinder ved at riste smøgerne. Altså smagen og lugten. Om du rister eller ej gør det ikke mere sundt/skadeligt.

Rigtig mange (læs: hundredevis) af de skadelige forbindelser i tobaksrøg er faktisk aromatiske forbindelser.
Udover at fjerne en del af de skadelige stoffer fra tobakken fjernes også en stor del vand, hvilket får tobakken til at brænde renere når den senere ryges (ren forbrænding = færre kulilte og andre 'halve' produkter). Hvis man er i tvivl om hvorvidt der fjernes skadelige stoffer fra tobakken kan man evt. puste dampene fra den ristede smøg gennem noget fint papir og se hvad farve det får. :)
Ud af de over 4000 forbindelser der dannes i brændende tobak er ikke én af dem gavnlige (andet end for psyken), så alt der forsvinder må være på plus siden.

Mht hvorvidt nikotin fjernes, tror jeg ikke at der er nogen tvivl om at en mængde fjernes. Hvor stor eller lille den er vil være meget op til hvorledes tobakken ristes.
Kogepunktet for nikotin er ca. 247C, hvilket er lavere end antændelses punktet for tobak. Derfor vil jeg tro at de der rister smøgerne til de er lige på kanten af at brænde vil fjerne meget store mængder både nikotin og skadelige stoffer, hvor dem der rister længe ved lav varme vil fjerne færre stoffer. Kraftig ristning i en skål eller gryde vil formodentligt være den mest effektive metode hvis man alene ser på at fjerne så meget så muligt fra tobakken.


Jeg ræsonnerer mig frem til det samme.
Dog tror() er overbevist om) jeg at en langsom, nænsom ristning fjerner rigtig meget nikotin. Også selvom kogepunktet er over 200°C. Selvom vand først koger ved 100 grader, så afdampes vand jo også ved lavere temperaturer. Kogepunktet angiver jo kun den temperatur hvor hvor damp- og væskefase er i ligevægt ved et givet tryk.
Når jeg gryderister, så starter vandet med at fordampe hvorefter temperaturen i tobakken stiger og (mange) andre (aromatiske) forbindelser afdamper - selvfølgelig afhængig af deres damppunkt ved de pågældende temperaturer.
Hvis jeg er uopmærksom og tobakken bliver mørkere(på dansk: brændt) end blot en smule mere gylden, så kasseres den prompte, da den så kan smage fælt.
Der er ikke noget mere nederen, and at få ødelagt en rigtig god røg med dårlig tobak!

At riste tobak kan være en videnskab på linje med destillation og finere fransk madlavning! :D




Wørd!

_________________
I ER ALLESAMMEN MINE BEDSTE VENNER! JEG ELSKER JER!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team