Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 apr 2024 08:19


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 30 dec 2009 02:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2008 22:00
Indlæg: 5
Jeg genopliver lige denne gamle tråd vedr. "piller i posten", da min sag nu har været for retten.

Se evt. her:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=26648

Jeg tror virkelig, at nogle kan bruge mine erfaringer til noget. Jeg reklamerer ikke for at bestille benzodiazepiner etc. over nettet, men vil slå fast, hvor vigtigt det er at gøre krav på sine rettigheder vedr. bevisbyrde.

Jeg blev sigtet for 60 piller Diazepam, der var sendt fra Østeuropa via alm. brev, og som blev opsnappet i CPH lufthavn. Til afhøringen fik jeg at vide, at jeg lige så godt kunne "indrømme", og at jeg havde en tabersag, og at der i denne type sager nærmest var omvendt bevisbyrde - dvs. jeg skulle fremlægge beviser for, at jeg ikke havde bestilt de piller (fx via kontoudskrifter etc.). Og som politimanden så sødt sagde, så ville det at acceptere bøden på 3000 kr. være meget smart, da det ikke ville figurere på en straffeattest i modsætning til, hvis retten dømte mig skyldig (jeg har netop afsluttet uddannelse og skal søge job).

Jeg kan i læse mig til herinde, at mange erkender her ved første møde hos politiet, lader sig presse uden at hyre en forsvarer osv. Problemet er måske også, at man selv skal betale for advokathjælp i bødesager. En bøde på 3000 kr. kan således hurtigt koste det samme som ved frikendelse, hvis advokaten skal have for 2 timers arbejde (jeg slap dog med 2200).

Forsvareren mente ikke, de kunne dømme mig på et brev alene. Det eneste, politiet havde, var nemlig en kuvert med mit navn på (som det vel oftest er).

Den store dag i Københavns Byret kom efter mange måneders nervepres. Anklageren spurgte mig, om jeg havde nogen idé om., hvem der kunne have sendt pillerne, om jeg kendte nogen i det pågældende land etc. Jeg kunne kun svare benægtende til begge dele, men nævnte kort, at det fx kunne have været min kærestes ex, der havde sendt pillerne for at ramme mig, at det kunne være postbuddet der brugte min adresse (to af mange teorier).
Her var vel gået ca. 2 minutter, før anklageren spurgte dommeren, om de kunne "trække sagen". Dvs. opgive sagen i retten på grund af manglende beviser. Glædet var derfor stor, for i stedet for at blive frikendt, blev sagen helt trukket tilbage og vil ikke stå som afgørelse på straffeattest mv.

Pissesurt dog at skulle vente så længe, for at de så først i retten indser, at de fra starten ikke har haft en sag. Pissesurt at skulle betale 2200 til en forsvarer for en sag, som burde have været droppet, og som staten ikke refunderer. Og meget tarvelig opførsel fra politiet i øvrigt!

Til de andre herinde, som har lignende sager kørende, så lær af denne historie. Er du så uheldig, at der lander et brev i lufthavnen med dit navn på, så vær stædig og stå fast på din ret - politiet har været nogle røvhuller i min sag og prøvet at presse mig, tilsyneladende også ved at lyve om domspraksis.

En anden ting er, at politiet ikke kan få adgang til kontooplysninger (Visa etc.), når det drejer sig om bødesager af denne type. Det tror jeg, at mange herinde ikke ved. Så forsøger politiet at få dig til at skrive under på en blanket, hvor man giver dem tilladelse, så lad være.

Godt nytår


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2009 10:58 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 maj 2007 01:34
Indlæg: 564
Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Stort tillykke her fra :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2009 14:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2003 02:01
Indlæg: 4780
Det er fandme iorden, det der. Så kan padderne lære det!

Og tak fordi du fortæller din historie, jeg er sikker på at der vil være mange der får glæde af det.

_________________
Der er ingen planet B.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2009 20:23 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2008 13:58
Indlæg: 947
Geografisk sted: Kolding
Wow, det lærte jeg en del ved, det der. Tusind tak, og tillykke! 2200kr og den beslaglate forsendelse er selvfølgelig surt, men hvor er det være dejligt at at have slået systemet! :)

_________________
Jeg danser med Mr Brownstone............................................................................. :gud: - sunshine reagge


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 dec 2009 22:57 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
bankokarl skrev:
Pissesurt at skulle betale 2200 til en forsvarer for en sag, som burde have været droppet, og som staten ikke refunderer.


Ska' den der taber sagen ikke betale ALLE omkostninger? Dvs også dine omkostninger til advokat osv.

Eller ihvertfald en erstatning for Uberettiget at ha' slæbt dig igennem systemet (tort og svie, og måske også tabt arbejds-fortjeneste og den slags)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 dec 2009 03:05 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 01 dec 2008 22:00
Indlæg: 5
Hej JEL

Desværre er det ikke sådan, når det er bødesager (hvor man ikke har en beskikket forsvarer). Det er dog helt urimeligt, da der intet nyt kom frem i retten. D.v.s., at politiet/anklagemyndigheden fra starten har vidst, at de ikke havde beviser til at dømme mig, men håbede, at jeg erkendte før retssagen ved at presse mig. Jeg overvejer dog at søge om erstatning af principielle årsager, for det er da komplet til grin for både mig og systemet at bruge rerssourcer på en sikker tabersag, som politianklageren i retten altså "pludselig" skønnede, at det var. Ren Kafka.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 jan 2010 09:20 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Ja, mit kendskab til det danske rets-system er begrænset :) (det foregår jo efterhånden altsammen bag lukkede døre og via overstregede censurerede dokumenter så ingen reelt ved hvad der egentlig foregår i den her bananstat. Det er ihvertfald mit indtryk. Vi, befolkningen, får ikke nok at vide, efter min mening, og de laver jo også hele tiden så mange nye love at ingen ka' kende dem alle (hvilket er juridisk dybt kritisabelt). En dansk 24-timers tv-kanal der KUN handlede om det juridiske her i danmark (og som ikke kun er en sukkersød ryg-klapper reklame for politiet som tv2's station2 er (de ta'r altid systemet's side i det program, frygteligt autoritært og propagandistisk)) ville være en fordel, måske lidt ligesom usa's court-tv, så danskerne ka' blive rigtigt oplyste og få kontrollen over deres eget samfund, men det var bare lige en side-kommentar til dit emne)

Personligt mener jeg at det mest retfærdige er når der er klare omkostninger ved at anlægge sager mod andre, da dét ville ku' afskrække nogen fra at anlægge åbenlyst grundløse sager (enten som reel hetz eller som forhalings-taktik). Men det er bare min egen personlige politiske mening, og dermed en smags-sag :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jan 2010 16:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jul 2009 15:39
Indlæg: 973
Tillykke med det, bankokarl!. Stiller lige et par spørgsmål, som du måske kan svare på.

Hvor mange mg. var pillerne på?
Hvordan betalte du for varerne?
Måtte du selv finde advokat, eller hvordan foregik dette?

_________________
Seriøs leg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jan 2010 00:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2005 01:27
Indlæg: 427
Tillykke med din success bankokarl !
Hold kæft hvor har du været sej i situationen og holdt hovedet koldt uden at lade dig presse af de frygtelige folk der bare vil have penge i kassen.

_________________
"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2010 16:03 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 jan 2009 04:15
Indlæg: 9
Men havde du selv bestilt dem, eller...? Synes ikke helt jeg kan greje det? :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jan 2010 16:22 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
DET HAVDE HAN IKKE - USKYLDIG FRA STARTEN!! Sådan


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 feb 2010 15:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 20 dec 2009 18:44
Indlæg: 2
Tak for info.Ufatteligt de prøvede at presse dig med good Cop rutinen.
Kan kun tilslutte mig det absurte i at man nærmest ikke må få adgang til sager som er ført i retten da det jo er fra dem man lære hvordan spillereglerne egentlig er. Nogen der ved noget der? skal man gå ned i retten få at få adgang til sagerne som vi som skatteydere selv har betalt for at få lavet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2010 02:38 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 okt 2005 01:56
Indlæg: 456
Geografisk sted: Jorden
JEL skrev:
Ja, mit kendskab til det danske rets-system er begrænset :) (det foregår jo efterhånden altsammen bag lukkede døre og via overstregede censurerede dokumenter så ingen reelt ved hvad der egentlig foregår i den her bananstat. Det er ihvertfald mit indtryk. Vi, befolkningen, får ikke nok at vide, efter min mening, og de laver jo også hele tiden så mange nye love at ingen ka' kende dem alle (hvilket er juridisk dybt kritisabelt). En dansk 24-timers tv-kanal der KUN handlede om det juridiske her i danmark (og som ikke kun er en sukkersød ryg-klapper reklame for politiet som tv2's station2 er (de ta'r altid systemet's side i det program, frygteligt autoritært og propagandistisk)) ville være en fordel, måske lidt ligesom usa's court-tv, så danskerne ka' blive rigtigt oplyste og få kontrollen over deres eget samfund, men det var bare lige en side-kommentar til dit emne)

Personligt mener jeg at det mest retfærdige er når der er klare omkostninger ved at anlægge sager mod andre, da dét ville ku' afskrække nogen fra at anlægge åbenlyst grundløse sager (enten som reel hetz eller som forhalings-taktik). Men det er bare min egen personlige politiske mening, og dermed en smags-sag :)


Hov hov JEL :D Danmark grænser sig til en bananstat på nogle punkter men ikke på det her hehe.
Grundlovens § 65! Det er denne gode lov der giver offentligheden mulighed for at overvære retsmøder.
Vi har jo heldigvis i danmark et åbent retssamfund, hvilket jo betyder at alle og enhver som udgangspunkt har ret til og kan gå ind til en domstol og overvære en retssag.
Dette er primært fordi man vil sikre at sigtede personer ikke bliver uretfærdigt dømt.

Faktisk så foregår langt de fleste retssager i Danmark for åbne døre.
Som hovedregel er civile retssager for åbne døre men de kan selvfølgelig blive lukket.
Straffesager er en anden sag, de er som hovedregel også for åbne døre (endda ret voldsomme sager) men ofte vælges det at lukke dørene.
Der er dog visse typer af sager der altid skal afholdes bag lukkede døre, det indebære så vidt jeg kan huske: sædelighedssager, voldtægtssager og incestsager.
Få sager bliver derfor lukket, pga. dommeren der bevidst lukker sagen, ofte pga. følsomme informationer, på anmodning af vidne/anholdte/politi osv. eller den generelle beskyttelse af personers karakter. Hvis dette sker før en sag må man desværre ikke komme ind (dog har pressen for det meste ret til at komme ind, dog ikke hvis der er "dobbelt lukkede døre" (hvilket er når forhandlingen om der skal være lukkede døre skal afholdes bag lukkede døre)) men det sker også nogle gange mens sager kører. Har selv været ude for at jeg blev smidt ud af Københavns Byrets retslokale nr. 7 fordi der var et vidne der skulle vidne (sjovt nok :P ) og politiet mente at oplysningerne var for følsomme, så anklageren anmodede om at få lukket dørene. Dette gik dommeren og domsmændene ind og diskuterede og de valgte altså at lukke dørene.

Håber det spredte lidt lys over retstilstanden i DK =)


/ c0ne


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2010 14:15 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 sep 2005 16:43
Indlæg: 1465
Det var da en dejlig nyhed. Godt informativt indlæg. Jeg er glad på dine vegne.

Thumbs up! ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2010 22:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jul 2009 00:40
Indlæg: 727
Geografisk sted: Aalborg
Men du nægtede simpelthen bare at vise kontoudskriter så? Kan godt se at politiet har en lorte sag, når de kun har et brev med dit navn og adresse på, men situationen vender jo 180 grader, hvis det står på kontoudskrifter at du har bestilt benzoerne? Hvad gør man i tilfælde af, ligesom dig, at politiet vil se kontoudskrifter?

_________________
Never argue with an idiot. He will drag you down on his level and beat you by experience..

Cannabis entusiast


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 feb 2010 22:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 feb 2010 22:19
Indlæg: 50
Geografisk sted: 2200
Nikolajsen skrev:
Men du nægtede simpelthen bare at vise kontoudskriter så? Kan godt se at politiet har en lorte sag, når de kun har et brev med dit navn og adresse på, men situationen vender jo 180 grader, hvis det står på kontoudskrifter at du har bestilt benzoerne? Hvad gør man i tilfælde af, ligesom dig, at politiet vil se kontoudskrifter?


Han skrev jo i starten:
bankokarl skrev:
En anden ting er, at politiet ikke kan få adgang til kontooplysninger (Visa etc.), når det drejer sig om bødesager af denne type. Det tror jeg, at mange herinde ikke ved. Så forsøger politiet at få dig til at skrive under på en blanket, hvor man giver dem tilladelse, så lad være.


Eller var det noget andet du mente?

_________________
Undoubtedly the Universe is unfolding as it should.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team