Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 jul 2025 18:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej alle sammen, har været inaktiv i langtid. Der er godt nok sket meget på det sidste, specielt med min storebror.
Jeg vil fortælle lidt i håb om, at det kan hjælpe andre. Det har dog ikke noget med euforiserende stoffer at gøre.

Her er det: Min storebrors skizofreni lidelse startede i en alder af 14 år(Han er 24 nu)
Han startede med at se syner(Onde væsner der slog ham), paranoia, følte andre snakkede om ham og tingene inde på hans værelse snakkede til ham(onde ord)
Da det begyndte i starten af hans teenage år, har han aldrig haft overskud til kærester og den slags. Til sidst blev han sendt til diagnostisering i en alder af 16 år.

De skannede hans hjerne(for at se om der var en svulst eller andre ting, der kunne forklare hans symptomer) de fandt INTET unormalt.
Så blev han sendt videre til en anden undersøgelse, hvor de målte hans hjerneaktivitet. De fandt INTET unormalt.
Samme dag fik han taget blodprøver og urinprøver. De(Lægerne og psykiaterne) fandt INTET unormalt. Ved at de testede for forskellige b-vitamin mangler og stoftskifte
sygdomme. Stadig ikke nogen "gevinst" Han blev også testet for euforiserende stoffer, men det var der heller ikke i hans blod eller urin.

Han blev sendt videre til en ungdomspsykiatrisk afdeling, hvor han fik en snak med en forstående psykiater.
De satte ham først på abilify, det skulle han prøve i en periode under indlæggelse. For at se om det kunne fjerne hans psykotiske symptomer. Så langt nåede han ikke,
Da medicinen gjorde ham rastløs(Jeg var inde og besøge ham, mens han var startet på medicinen) Han nægtede at tage sin medicin, ikke fordi han ikke følte sig syg.
Men fordi han følte at han ikke kunne sidde stille, det var over et par dage hvor bivirkningerne tog på i styrke.
De forslog ham så zeldox 40mg, det hjalp ham rigtig meget(fjernede de fleste af hans symptomer). Men han blev meget træt og gad ikke at foretage sig noget, han lignede virkelig en "zombie"
Så han begyndte at gemme medicinen, fordi han ikke troede at de(behandlerne) ville forstå at også denne medicin havde for mange bivirkninger.

For at gører en lang historie kort. Efter en masse forskellige medicin blandt andet abilify(for rastløs), zeldox(for træt), seroquel(ikke effektiv nok), risperdal(rastløs igen) og zyprexa(20kg tog han på) Tog han til et besøg hos sin anmindelig praktiserende læge opdagede de at han havde d-vitamin mangel. Det var ikke for at finde årsagen til hans symptomer, men bare et årligt sundhedscheck. Han blev sat på 2 tabletter med en eller anden form for d-vitamin.
Idag er han fri for medicin og psykotiske symptomer. Han bøvler stadigvæk med at tage intiativ til ting og mister hurtigt interessen i ting. Men han har det rigtig godt i dag.
Tak alle sammen, håber i gider læse dette.

Senest rettet af Spasmo 08 apr 2011 18:35, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Det er fandme vanvittig hvis det er af mangel på vitamin D at disse symptomer er opstået. Spændende alligevel. Det kunne jo også muligvis være en forklaring på hvorfor psykiske lidelser er stigende idag, i takt med at vi opholder os mere og mere indendøre osv.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
den slags historier er jo fandme alt for åndsvagt. hvis man ikke er det store udemennesker bør man tage tilskud af d-vitamin om vinteren. og man skal tage mere end den anbefalede dagsdosis. jeg tager 70 microgram dagligt for at få dækket mit behov og holde vinterdeprien fra døren. og prøver også at komme lidt ud hver dag.

det er ret dumt at der ikke er mere fokus på d-vitamin.

Insane psychedelia user!

^Åndsvage, tjaa.

Jeg må ærligt indrømme at jeg tidligere heller aldrig har sørget for at få mine vitamin behov dækkede ind. Men efter jeg har skiftet til vegansk kost har jeg gået meget op i min sundhed med henblik på vitaminer og mineraler. Jeg tager D og B12 som tilskud.
Jeg kan faktisk mærke store forbedringer på min psykiske tilstand. Min angst er stort set ikke eksisterende mere.

Ja, det er sgu dumt der ikke er mere fokus på D-vitamin. Jeg nede ved min læge for at få tjekket mine vitamintal, i forbindelse med at jeg havde levet vegansk i halvandet år. Jeg fik ikke taget testen for vitamin-D, da min læge ikke mente det var relevant. Og det var også dyrt at få tjekket, sagde han. :roll:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
ja, det er en af grundende. de fleste laboratorier kører ikke D-vitamin på deres maskiner. den skal stadig laves manuelt mange steder. defor er det dyrt.

Junior medlem

Hej

Godt at din bror fik sit D-vitamin niveau rettet. Linket mellem skizofreni og D-vitamin mangel har været kendt et stykke tid og flere studier har vist at hvis moderen under graviditeten har et lavt D-vitamin niveau har barnet større risiko for at udvikle skizofreni senere i livet.
http://www.abc.net.au/science/articles/ ... 005303.htm

Hilsen Niels

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hvor ofte foreslår en læge D-vitamin fremfor et anti-depressiv i forb. med vinterdepression? Har fornemmelsen af, at det ikke er ofte nok... :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Snoezel skrev:
Hvor ofte foreslår en læge D-vitamin fremfor et anti-depressiv i forb. med vinterdepression? Har fornemmelsen af, at det ikke er ofte nok... :roll:

Det giver jeg dig ret i!
Jeg led forrige vinter af en slem vinterdepression. Min læge gav mig valget imellem medicin eller kosttilskud. Min familie valgte, at jeg ikke skulle tage medicin, hvilket jeg er rigtig glad for.
Jeg startede så på nogle forskellige kosttilskud (mulitvitamin der dækker 100% dagligt indtag af de mest normale vitaminer og nogle kalktabletter, som indeholder yderligere D-vitamin) Desuden erhvervede jeg mig en lampe, som jeg kiggede på 30 min. om dagen. Dette hjalp mig helt utrolig meget, og denne vinter var på ingen måde lige så slem.

Til trådstarter: Godt at høre at det går bedre med din bror! Jeg kender også en skizofren, som heller ikke vil tage sin medicin grundet for store bivirkninger. Men det er jo old news, at medicin ikke altid har en gavnlig virkning. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der er skam masser af hype omkring D-vitamin, så det er ikke et undervurderet stof. Langt fra.
Mht. dem der nu går ud af begynder at tage overdoser af D-vitamin for at bevare deres mentale helbred, skal det lige huskes at stoffet ikke er vandopløseligt og derfor kan give bivirkninger. Så medmindre man har en yders uvarieret kost og aldrig er udenfor, fraråder jeg at tage det som kosttilskud. :)

Insane psychedelia user!

Overdosering af D-vitamin tror jeg ikke der er fare for at nogen roder sig ud i, ved blot at snuppe et kosttilskud. Der skal rigtigt meget til før det sker. Faktisk er der flere forskere der mener, at den fra SST, daglige anbefalede indtagelses dose er for lav.

http://vegetarkontakt.dk/?-15-topforske ... lave=50947

Senest rettet af Røvkussen 10 apr 2011 21:49, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Hørte også en læge i radioen tale om at alle bare burde tage d-vitamin tilskud, da man mener at langt over halvdelen af danmarks befolkning er i underskud. Han mente at det ville være for omkostningsfuldt hvis alle skulle tjekkes hos lægen først, og sagde at der absolut ingen fare var for at få for meget D-vitamin blot som kosttilskud. Kan desværre ikke finde nogen kilde på det.

Junior medlem

Hej

Det er en skrøne at D-vitamin er farlig i store doser. Forsøg har vist at der ikke er risiko for forgiftning hvis man tager 250 µg dagligt året rundt. Dog kan mindre også gøre det. Kroppen forbruger ca. 100 µg dagligt, så får man ikke denne dosis vil man med stor sandsynlighed mangle D-vitamin. Jeg tager selv 250 µg dagligt, og har gjort det i over 3 år uden problemer.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
nielshs skrev:
Hej

Det er en skrøne at D-vitamin er farlig i store doser. Forsøg har vist at der ikke er risiko for forgiftning hvis man tager 250 µg dagligt året rundt. Dog kan mindre også gøre det. Kroppen forbruger ca. 100 µg dagligt, så får man ikke denne dosis vil man med stor sandsynlighed mangle D-vitamin. Jeg tager selv 250 µg dagligt, og har gjort det i over 3 år uden problemer.

Hvor store tilskud kan man egentlig købe herhjemme? .. Jeg synes altid kun at have set 20 µg ...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg napper selv 70µg dagligt.

Jeg hører også en masse snak om B12 vitamin. Hvad er folks erfaring med dette?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg tror ikke du skal bekymre dig om B12 medmindre du er veganer. Jeg tager selv 125 µg D3 om dagen om vinteren og 100 om sommeren... Jeg kunne dog godt tænke mig at se en kilde på at kroppen "forbruger" 100 µg/dag, det har jeg aldrig hørt noget om.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
De anbefalede doser af kosttilskud er hamrende forældet! Ja jeg tør egentlig ikke tænke på hvornår de sidst revurderede doserne, måske i 70'erne? Whatever. Der står f.eks. også på mine multivitaminer at 80 mg c-vitamin er 100% ADT hvilket er noget bollocks da man sagtens og helst skal indtage omkring 500 mg af dette pr. dag.

Tak for tråden, med mine 10 ug d-vitamin i mine multivitaminer vil jeg da straks købe et tilskud af det, det virker ihvertfald til at være en påstand med noget på sig ift. depressioner og andre mentale tilstande som man da helst ønsker at være foruden i fremtiden.

Junior medlem

Hej Jim

Her er et video klip med den tyske professor Spitz, som fortæller at kroppen bruger ca. 4000 IU D-vitamin i døgnet. Håber du forstår tysk, ellers kan jeg godt finde nogle studier som viser det samme. Hans udtalelse kommer ca. 4:50 inde i videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=L4nOX2a2bXo

Hilsen Niels

Dedikeret medlem
Brugeravatar

QuaZ skrev:
nielshs skrev:

Hvor store tilskud kan man egentlig købe herhjemme? .. Jeg synes altid kun at have set 20 µg ...

De apoteker jeg har været forbi har haft dem i håndkøb med 35 µg

Junior medlem

Ja, man kan kun købe D-vitamin med max 35 µg. Jeg køber dog mine i England hvor man kan få piller med 125 µg.

Junior medlem

Jeg har fundet lidt interessant læsning om D-vitamin og det psykiske.

http://www.sundhedsguiden.dk/da/Nyheder ... 7-04-2010/

Og her artiklen fra Ugeskrift for Læger:

http://viewer.zmags.com/publication/7ae ... ae19aad/52

Hilsen Niels

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]