Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej Psychedelia.

Min kammerat og jeg er det man vil kalde for moderne, gammeldags hippier. Vi er moderne mennesker, der lever så vidt muligt efter de gamle hippi normer, med den samme kærlighed til eksperimenterende rock musik, til fri kærlighed og fri hash til alle.

Som i alle nok ved var 60'erne jo den store syrebølge, og eftersom vi har så stor tilhang til de gamle 60'er, 70'er ville vi også gerne prøve de stoffer der har været med til at danne denne verden vi lever i, idag.
(Det er ikke bare bullshit, vi har begge fremtidsplaner med arbejde inde for musikkens verden. Han som musikker, jeg som Event-Maneger)

Vi har derfor snakket rigtig rigtig længe ang. at prøve LSD.
Vi har ingen erfaringer med svampe, eller andre former for psykadeliske stoffer, tilgengæld har vi stærke erfaringer med cannabis, og lidt erfaring med ectasy, dolol, alopam, stesolider, Salvia Divinorum, amfetamin, og retalin.

Vi har jo tilgengæld hørt alle de mange skræk historier der er med LSD, og kender selv en person der er på et evighedstrip, desværre. Derfor vil vi gerne stille disse spørgesmål.

Hvis man får et bad trip, er det så ensbetydende med at det udløser et evighedstrip?
Er det let at få en bad trip?
Har i erfaringer med et bad trip?
Vil i fraråde os at prøve det?
Hvor lang tid er effekten ca.
Er der nogle ting man skal huske, og er der ting man skal undgå?

På forhånd tak

Den Lilla Elefant Med hatten :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke der findes noget "evighedstrip". Ved ikke hvor folk får det fra. Du kan risikere at få en længere varende psykose eller åbne op for sindssygdomme som du har liggende og vente på dig.

Badtrip og psykose kan godt være det samme, men har intet med evighedstrip at gøre.

Junior medlem

Angående dine andre spørgsmål så vil jeg sige: Dit trip afhænger meget af dine omgivelser! - mennesker du er glade for i et miljø du føler dig tryg i kan kun give dig et rigtig behageligt trip, og som sortsnog siger så tror jeg heller ikke selv på psykoser, tror bare at folk med svag psyke ikke kan klare den "normale verden" efter de har været i LSD verdenen, eller hvordan man nu lige siger det. Nej jeg har ingen erfaringer selv med bad trip, altså fornemmelsen af at alle kigger på en og snakker om en har da været der en gang eller to, men så siger jeg bare til mig selv at det er mit trip og at det vil være en skam ikke at nyde det ;)
Jeg vil helt klart råde dig til at prøve det hvis du har en forholdsvis normal psyke, og trippet vare vel ca 8-10 timer, men peaker selvfølgelig på et tidspunkt og går lige så stille ned af :)
Håber det er til hjælp, og så vil jeg bare lige minde dig om Thy lejren hvis du ønsker at opleve hippi livet på den rigtige måde :)

Dog vil jeg også indskyde at jeg ikke kan se hvordan amfetamin, benzoer, og alt det andet hænger sammen med hippier, men det skal jeg selvfølgelig heller ikke blande mig i :)

Medlem

Geografisk sted: Usually not far from a keyboard
Hvis du ikke engang ved hvor længe rusen varer, har du helt sikkert læst for lidt om det. Find nogle beskrivelser på google som ser ud til at være af god kvalitet og læs dem grundigt og sørg for at alle som skal være en del af det ved hvad det handler om. F.eks. Erowid LSD (Acid) Vault ser ud til at indeholde nogle gode informationer.

Det er vigtigt at vide hvad man går ind til med et stof som LSD, men hvis I bare gør det skal det nok blive en interessant oplevelse :smile: De skrækhistorier du har hørt stammer sikkert fra dengang nogle forskere gav stoffet til forsøgspersoner som ikke engang fik fortalt hvad de fik og hvad der ville ske. Det er præcis når man ikke ved hvad der sker at chancen for det går galt er størst.

Junior medlem
Brugeravatar

Har læst en del om det, men eftersom det er internet artikler, kan man aldrig være sikker på at det er det "rigtige" svar, selvom der ikke findes nogle "rigtige" svar. Jeg har det bedst med at høre fra folk der selv har erfaringer med diverse stoffer. :)

- Er der stor sansyndlighed for at noget dårligt kan ske, hvis jeg tager et helt firmærk, istedet for et halv den første gang?

Junior medlem

Det er der ikke stor sandsynlighed for, nej - men hvorfor ikke være på den sikre side? Styrken på mærker svinger meget. Et halvt mærke kan sagtens være en fantastisk oplevelse, og så har du mere ro på til næste gang. Det giver dig en forestilling om, hvad der kommer til at ske, og det bidrager med tryghed og overblik. Start lavt.

Medlem
Brugeravatar

Styrken kan vel heller ikke regne med på et halvt mærke, da man jo ikke ved hvorpå "dråben" af LSD er :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Har læst en del om det, men eftersom det er internet artikler, kan man aldrig være sikker på at det er det "rigtige" svar, selvom der ikke findes nogle "rigtige" svar. Jeg har det bedst med at høre fra folk der selv har erfaringer med diverse stoffer. :)

- Er der stor sansyndlighed for at noget dårligt kan ske, hvis jeg tager et helt firmærk, istedet for et halv den første gang?

Nej, ikke hvis du spørger Stanislav Grof, som er en af de mest kompetente og erfarne psykiatere, som har arbejdet med LSD og heller ikke hvis du spørger mig.

Man kan næsten sige tværtimod. Ved lav dosis kan der være en tendens til, at det psykologiske forsvar, stadig er oppe og det kan udvikle sig til en kamp. Problemet løses ved at tage en endnu højere dosis for at bryde den sidste rest af forsvar ned.

Jeg lå selv en gang i forsterstilling og vred mig i et bad trip, som varede en uendelighed. Næste gang fordoblede jeg dosis og mit forsvar forsvandt, det samme gjorde kampen og angsten.

Tag evt. et mærke og ha et par ekstra klar, til hvis du bliver fanget i en dårlig tilstand, som du ikke kan komme ud af. I den situation tager du så et ekstra og hvis det ikke er nok, så et mere.

Det er det psykologiske forsvar, som er problemet. Det skal væk.

Most of the physical world is unseen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Synes slet ikke du skal overveje LSD, når du nu lige erkender du hører stemmer..

Tag evt. et mærke og ha et par ekstra klar, til hvis du bliver fanget i en dårlig tilstand, som du ikke kan komme ud af. I den situation tager du så et ekstra og hvis det ikke er nok, så et mere.

Arhh, den ved jeg sgu ikke lige helt med. Du foreslår det meget skråsikkert - er det overhovedet noget du har erfaring med?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Synes slet ikke du skal overveje LSD, når du nu lige erkender du hører stemmer..

Arhh, den ved jeg sgu ikke lige helt med. Du foreslår det meget skråsikkert - er det overhovedet noget du har erfaring med?

Hvis du læser mit indlæg, så vil du vide, at det har jeg. Læs også min henvisning til en af de mest erfarne og kompetente psykiatere på området.

Edit: Har du kun læst de sidste to linjer i min post?

Og hvem hører stemmer?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Og hvem hører stemmer?

viewtopic.php?f=18&p=535792#p535792

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Citat:
Og hvem hører stemmer?

Det gør trådstarter, hvilket han beretter om i en anden tråd.

Edit: Odden var hurtigere.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hvis du læser mit indlæg, så vil du vide, at det har jeg. Læs også min henvisning til en af de mest erfarne og kompetente psykiatere på området.

Edit: Har du kun læst de sidste to linjer i min post?

Du skriver du har haft badtrip, og ved næste trip doserede højere. Ikke noget om at redosere sig ud af et bad trip. LSD er hverken ideelt at redosere, eller har specielt hurtigt onset hvis administreret. Derfor efterlyser jeg personlige erfaringer, da jeg stiller mig tvivlende overfor det!

Du kan også få badtrip på "endnu højere doser", det er da absolut ingen sikring :roll:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ok. Det er jo en vigtig oplysning med stemmerne, som trådstarter burde være kommet med i tråden her. At høre stemmer må nok siges at være en kontraindikation, fordi det kræver helt særlige forhold, som er svære at få stablet på benene under den nuværende lovgivning.

Jeg har selv redoseret ved tidligere lejligheder og har haft gode erfaringer med det. Min subjektive oplevelse er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det så er godt for andre at gøre det samme. Derfor henviste jeg til Grof, fordi det er ham jeg fik idéen fra. Han beretter, at det kan være en god idé at redosere, hvis man sidder fast. Det er altså ikke grebet ud af det fri. Det handler ikke om, at man ikke kan få et badtrip ved højere doser, men om at dosis skal være tilstrækkelig høj til, at man ikke er i stand til at kæmpe i mod. Er der ikke et forsvar oppe, så er logikken, at tilstanden vil accellere og naturligt gå over i en anden tilstand.

Jeg synes det principielle er interessant, fordi man logisk vil konkludere, at jo lavere dosis, jo mere sikkert. Det behøver altså ikke være tilfældet og det kan, netop med LSD (og eksempelvis også psilocybin svampe) forholde sig præcist modsat. Der var jo en masse mærkværdige og meget uheldige forsøg med diverse metoder i forrige århundrede og jeg har endda læst en rapport, hvor en kvinde sad fast i dårlige oplevelser og de valgte at give hende en høj dosis amfetamin for at komme videre. Det gik godt, men jeg vil ikke anbefale det.

Til gengæld, så er det selvfølgelig vigtigt at kende nogle metoder for at komme ud af en fastlåst tilstand, allerhelst dybere ind i den og ud. Der er flere måder man kan gøre det på, men hvis alt går galt, så kan man altså anvende den metode jeg her anbefalede. Man kan paradoksalt nok, selvfølgelig gøre præcis det modsatte og tage en dosis benzodiazepin. Jeg havde det liggende som sikkerhed, men valgte hver gang den anden metode og med held.

Jeg vil anbefale høj dosis for at få det maksimale ud af oplevelsen, men det er under forudsætning af, at man gør det i sikre omgivelser og tager sine forholdsregler (men det mener jeg man bør gøre uanset om man tager høj eller lav dosis).

Jeg gjorde det efter nogle principper, for eksempel med bind for øjnene det meste af tiden. Grof hævder, at det forebygger flash backs og jeg synes det lyder meget rigtigt. Årsagen skulle være, at man på den måde lukker nye indtryk ude og derfor kun bearbejder uafsluttede nu'er og får en terapeutisk bearbejdende proces af gammelt "materiale" (erindringer, følelser, tanker, billeder osv.). Har man øjnene åbne, så vil der komme nye indtryk som skal bearbejdes og da LSD har det med at fyre en del sanseindtryk på banen, så kan det medføre oplevelser, som vil vende tilbage fordi de ikke er afsluttede.

En anden vigtig ting at tage højde for er, at man ikke går ud af trippet, mens man er i en dårlig tilstand. Det skal afsluttes på en god måde, for at sikre sig, at det ikke vender tilbage.

Det jeg skriver her er til dels erfaret eller læst i bøger og rapporter, men jeg orker ikke andet end at henvise til Stanislav Grof, særligt den bog der på dansk hedder "LSD-psykoterapi i teori og praksis". Der er sikkert nogle som har flere gode forslag til læsning.

Edit: Men du har ret oversoul, jeg kom ikke ind på mine erfaringer med redosering. Det var en fejl.

Medlem
Brugeravatar

Sorry, men det er ikke god HR at indtage mere narko hvis du har fået det dårligt af det du allerede har indtaget, med benzodiazepiner som sidste udvej i et alt for dårligt trip som en af de få undtagelser (resten skal skadestuen nok ordne). Hvis nu at det havde været den generelle konsensus (så vidt det nu er muligt) blandt de psykiatriske og psykoterapeutiske eksperter, så havde jeg troet lidt mere på det. Er det noget Grof har lavet systematiske undersøgelser på?

Junior medlem
Brugeravatar

I har ret, der tænkte jeg mig ikke lige om. Jeg burde nok have sagt at jeg ofte høre lyde som ikke er der og ser skikkelser og what not (Det hele står i denne tråd: viewtopic.php?f=18&p=535792#p535792 - hvis i vel og mærke (hehe, mærke) er interesseret).

Men vil det påvirke mig mere??
- Min kammerat og jeg har tænkt os at gøre det i en weekend hvor vi er alene. Jeg skal gøre det med min bedste kammerat, som jeg stoler fulgt ud på, og vi har tilmed også fundet en tripsitter. :)

Junior medlem

Jeg synes ikke umiddelbart, at det er anbefalelsesværdigt at begynde på psykedelika, når du har problemer med stemmer og lignende. Det lyder til at være forbundet med din rygevane, som du også burde genoverveje. Risikoen er en videreudvikling, der kan føre til udløsning af (latent) psykose. Tænk dig godt om.

@Arpheus: Grof må vel siges at være ekstremt kontroversial på flere punkter, herunder hvad du nævner. Det virker som dårlig rådgivning at kaste hans forestillinger om højere doser ud i sammenhænge som denne. Den ortodokse forestilling om at mindre narko er lig med mindre risiko lyder for mig som en god tommelfingerregel til nybegynderen.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ok. Det er jo en vigtig oplysning med stemmerne, som trådstarter burde være kommet med i tråden her. At høre stemmer må nok siges at være en kontraindikation, fordi det kræver helt særlige forhold, som er svære at få stablet på benene under den nuværende lovgivning.

Jeg har selv redoseret ved tidligere lejligheder og har haft gode erfaringer med det. Min subjektive oplevelse er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det så er godt for andre at gøre det samme. Derfor henviste jeg til Grof, fordi det er ham jeg fik idéen fra. Han beretter, at det kan være en god idé at redosere, hvis man sidder fast. Det er altså ikke grebet ud af det fri. Det handler ikke om, at man ikke kan få et badtrip ved højere doser, men om at dosis skal være tilstrækkelig høj til, at man ikke er i stand til at kæmpe i mod. Er der ikke et forsvar oppe, så er logikken, at tilstanden vil accellere og naturligt gå over i en anden tilstand.

Jeg synes det principielle er interessant, fordi man logisk vil konkludere, at jo lavere dosis, jo mere sikkert. Det behøver altså ikke være tilfældet og det kan, netop med LSD (og eksempelvis også psilocybin svampe) forholde sig præcist modsat. Der var jo en masse mærkværdige og meget uheldige forsøg med diverse metoder i forrige århundrede og jeg har endda læst en rapport, hvor en kvinde sad fast i dårlige oplevelser og de valgte at give hende en høj dosis amfetamin for at komme videre. Det gik godt, men jeg vil ikke anbefale det.

Til gengæld, så er det selvfølgelig vigtigt at kende nogle metoder for at komme ud af en fastlåst tilstand, allerhelst dybere ind i den og ud. Der er flere måder man kan gøre det på, men hvis alt går galt, så kan man altså anvende den metode jeg her anbefalede. Man kan paradoksalt nok, selvfølgelig gøre præcis det modsatte og tage en dosis benzodiazepin. Jeg havde det liggende som sikkerhed, men valgte hver gang den anden metode og med held.

Jeg vil anbefale høj dosis for at få det maksimale ud af oplevelsen, men det er under forudsætning af, at man gør det i sikre omgivelser og tager sine forholdsregler (men det mener jeg man bør gøre uanset om man tager høj eller lav dosis).

Jeg gjorde det efter nogle principper, for eksempel med bind for øjnene det meste af tiden. Grof hævder, at det forebygger flash backs og jeg synes det lyder meget rigtigt. Årsagen skulle være, at man på den måde lukker nye indtryk ude og derfor kun bearbejder uafsluttede nu'er og får en terapeutisk bearbejdende proces af gammelt "materiale" (erindringer, følelser, tanker, billeder osv.). Har man øjnene åbne, så vil der komme nye indtryk som skal bearbejdes og da LSD har det med at fyre en del sanseindtryk på banen, så kan det medføre oplevelser, som vil vende tilbage fordi de ikke er afsluttede.

En anden vigtig ting at tage højde for er, at man ikke går ud af trippet, mens man er i en dårlig tilstand. Det skal afsluttes på en god måde, for at sikre sig, at det ikke vender tilbage.

Det jeg skriver her er til dels erfaret eller læst i bøger og rapporter, men jeg orker ikke andet end at henvise til Stanislav Grof, særligt den bog der på dansk hedder "LSD-psykoterapi i teori og praksis". Der er sikkert nogle som har flere gode forslag til læsning.

Edit: Men du har ret oversoul, jeg kom ikke ind på mine erfaringer med redosering. Det var en fejl.

Jeg takker for din uddybende forklaring. Jeg har ikke selv erfaring med at redosere på LSD, men har alligevel en forestilling om at trippet kan vendes på flere (/bedre) måder, som du selv er inde på. Synes faktisk ellers det er nogle spændende principper du kommer ind på i dette indlæg, omend jeg måske føler det henvender sig til mere indviede psykonauter :)

Medlem
Brugeravatar

Styrken kan vel heller ikke regne med på et halvt mærke, da man jo ikke ved hvorpå "dråben" af LSD er :)

Jeg er ret sikker på at man ikke putter enkeltvis af dråber på hvert mærke, væder man ikke hele arket i en opløsning? Desuden så er mærkerne da små nok til at en dråbe ikke rigtigt kun kan komme på den ene halvdel?

Mht hvor stor dose man burde tage første gang lyder det da helt vanvittigt at man skulle begive sig ud i at tage adskillige mærker. Det er meget muligt at man ved små doser stadig har en forsvarsmekanisme der stritter imod og skaber en dårlig harmoni, men at det skulle være bedre at tage 2 mærker synes jeg lyder skørt. Har man en god del erfaring med andre psykedelika kan jeg ikke se problemet, men som første gangs trip har man brug for at lære rusen at kende før man tager et full blown trip.

LSD egner sig heller ikke vitterligt godt til redosering synes jeg, man opnår ikke særlig højere peak, men blot en forlængelse og et normalt længde trip er langt de fleste gange rigeligt. Jeg har selv haft stor succes med redosering, men så har det netop været på små doser og med hensigt at forlænge trippet.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg erkender oversoul og det var godt du lige fik mig, på den helt rigtige måde. Så det næste er ikke til dig.

Det der med at "det lyder skørt". Nej, det gør det ikke.... Det handler om, at det psykologiske forsvar skal nedbrydes, hvis man skal have det maksimale ud af oplevelsen.

Og den der med, at det er dårlig HR, som mister Roland er inde på, er jeg helt uenig i. Narko er ikke bare narko. Jeg kunne aldrig finde på, at sige det samme om centralstimulerende midler, morfika eller benzodiazepiner fx. Vi er her inde på psykologiske mekanismer, ikke fysiologiske.

Der er absolut intet fysisk farligt, i det jeg har skrevet i den her tråd. Nogle kunne anfægte, at det kunne være psykisk skadeligt, men hvis man for eksempel læser bogen "Dynamisk psykiatri", som er en almindelig og anerkendt lærebog i psykiatri, så skriver forfatteren meget kort:

"Dårlige oplevelser, såkaldte bad trips, kan som regel snakkes ned, hvis man giver sig tid"

og videre: "Benzodiazepiner kan evt. benyttes, hvis man synes der er behov for medikamentel behandling". Han skriver også, at neuroleptika frarådes, da det kan forværre tilstanden.

Jeg har læst lidt om emnet og om psykologi og psykiatri mm.

Og kære Roland, undskyld mig. Jeg har selv arbejdet på en psykiatrisk skadestue (ja, bekymrende ikke, men også lidt morsomt) og de aner intet, absolut intet om, hvordan man håndterer et bad trip. Jeg er sgu ked af at sige det.

Grof er en af dem (hvis ikke selve den), der har lavet de mest omfattende undersøgelser af LSD i psykoterapi. Selv om han er kontroversiel, så har jeg kun hørt ham omtalt med respekt, af de samme psykiatere som forkaster psykedeliske oplevelser som at "man hører og ser ting der ikke er der". De aner generelt (og jeg taler selvfølgelig generelt) intet om det. At forfatteren til lærebogen har mod til at skrive som han gør, har faktisk undret mig, men det tager jeg hatten af for.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]