Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 23:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Sverige
Hej,

jeg har i den sidste tid eksperimenteret med farmaceutiske doser af Alprazolam og har nogle spørgsmål til dem, som måtte være mere bekendt med dette og andre benzodiazepiner...

Mine formål med medikationen var/er:
- udligning af temporær stress
- falde i søvn ved uregelmæssig søvnrytme eller stress-relateret insomnia

På baggrund af artikler har jeg prøvet doser på 0,25mg, 0,5mg og 1mg på forskellige dage, med følgende resultater:
- 0,25mg: ingen mærkbar virkning uanset tidspunkt
- 0,5mg: ingen mærkbar virkning ved indtagelse om dagen; ved indtagelse til sengetid faldt jeg hurtigere i søvn end ellers, samt forlænget sovetid
- 1mg: uanset indtagelsestidspunkt mærkbar fysisk og psykisk afslapning; endnu hurtigere søvn ved indtagelse til sengetid (sammenlignet med 0,5mg), samt forlænget sovetid

Mine spørgsmål til eksperterne er nu:
- Burde jeg have mærket en effekt ved 0,25mg - jeg er klar over at doseringen afhænger af mange faktorer, men kunne det skyldes underdosering af Alprazolam i de piller jeg har anskaffet mig?
- Er Alprazolam det mest passende benzodiazepin til mine formål - forudsat at jeg udviser den nødne respekt overfor benzodiazepiner generelt og ikke bruger dem løbende?

Tusind tak... mvh
Xanadu

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du overhovedet ikke har nogen tolerance overfor Benzos,vil jeg mene du skulle ha kunnet mærke 0,25 mg.Alprazolam er en af de stærkeste Benzos,men nogle mærker selfølgelig mere end andre.
Jeg skal ikke kunne sige om Aprazolam er den bedste Benzo du kan bruge,men vil lige give dig en lille advarsel.Pas virklig og alvorligt på,at du ikke pludslig SKAL have en eller anden dose for at komme uden for en dør.Sådan er der mange der finder sig selv efter lang tids indtagelse af Benzos.
Der er en gylden regel,som desværre meget få læger følger.Og den heder "Under normale omstændigheder,burde Benzodiazepiner højst gives 14 dage i træk".
Der kan være undtagelser,men det er en meget god regel at følge.At blive hooked på Benzos er slemt.Værre end Heroin.
Vær rar at passe på ørene. :D

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg synes generelt, at dit formål er lidt hovedløst. Hvis du har problemer med at falde i søvn grundet stress, er der udviklet langt bedre præparater til det formål, f.eks. zolpidem eller zopiclon, der ikke viser samme afhængighedsskabende tendens som benzodiazepinerne.

Mht. stress, så synes jeg ikke det er en ting der skal "behandles", med centraltvirkende psykofarmaka - der er et hav af andre alternativer, der ikke er lige så stor risici ved, som at lege med benzodiazepiner. Livsstilssymptomer som stress og søvnløshed bør ikke løses med psykofarmaka, men snarere ved at man f.eks. finder et mindre stressende arbejde eller finder andre måder at håndtere stressen på, f.eks. meditation eller andre afslapningsteknikker.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Jeg synes generelt, at dit formål er lidt hovedløst. Hvis du har problemer med at falde i søvn grundet stress, er der udviklet langt bedre præparater til det formål, f.eks. zolpidem eller zopiclon, der ikke viser samme afhængighedsskabende tendens som benzodiazepinerne.

Mht. stress, så synes jeg ikke det er en ting der skal "behandles", med centraltvirkende psykofarmaka - der er et hav af andre alternativer, der ikke er lige så stor risici ved, som at lege med benzodiazepiner. Livsstilssymptomer som stress og søvnløshed bør ikke løses med psykofarmaka, men snarere ved at man f.eks. finder et mindre stressende arbejde eller finder andre måder at håndtere stressen på, f.eks. meditation eller andre afslapningsteknikker.

Amen. God post.
Alprazolam har en forholdsvist lang halveringstid hvis du fortrinsvist har behov for et hypnotikum. Dets profil passer bedre på en anxiolytisk virkning end en søvninducerende virkning. Zopiclon/Zolpidem er en hel del hurtigere ude af kroppen, og har et lavere vanedannende potentiale. Triazolam (et højpotent, hurtigt metaboliseret benzodiazepin) synes jeg også lyder som en (lidt) bedre løsning i dit tilfælde end alprazolam.
Jeg er helt enig med Treasure i at en livsstilsomlægning er den eneste forsvarlige måde at behandle stress på i længden; farmakologisk behandling kan lindre generne ved stress, men det er aldrig en holdbar løsning.

Titel:
Flueknepper kongen

Man skal dog ikke knægte, at Zolpidem har en ganske anderledes virkning end egentlige benzodiazepiner.

Zolpidem gør dig kulret, giver dig mærkelige OEV's og giver ikke samme åndelige afslapning som egentlige benzodiazepiner...

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Levose skrev:
Zolpidem gør dig kulret, giver dig mærkelige OEV's og giver ikke samme åndelige afslapning som egentlige benzodiazepiner...

Smag og behag. Zolpidem og Zopiclon har nogen lidt halvsære bivirkninger i nogen personer, men for mange andre virker de fantastisk godt. For mig er det uden tvivl de mest effektive og mest bivirkningsfri sovepiller jeg har prøvet. Og nej, man bliver ikke narkopåvirket som af benzodiazepiner, men hvis man bare skal ha' noget søvn vil de altid være mit første valg.

Titel:
Flueknepper kongen

Midazolam ftw :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg har nu aldrig hørt om OEV's el. lign. med zolpidem, men har selv prøvet en underlig halvkulret fornemmelse med zopiclon, hvor man ingenting kan huske og har besvær med koordination mm.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sverige
Mange tak for svarene, der gjorde mig en del klogere.

Jeg vil lige nævne at der altså var tale om et eksperiment fra min side, jeg har læst en del om farerne ved benzodiazepiner og overvejer ikke en regelmæssig eller langvarig behandling med dem - det er klart at der findes mere velegnede behandlingsformer til både stress (som meditation, hvilken jeg typisk practicerer) og søvnløshed (dog ikke Zolpidem, som desværre ikke virker for mig).

Mvh
Xanadu

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Zolpidem - Er man meget smadret dagen efter? Hvis jeg f.eks. tog en nu og står op igen omkring kvart over 6, kan det lade sig gøre?

Hvad med hensyn til at "dræbe" amf, nogle der ved hvordan de virker der?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Tæækno skrev:
Zolpidem - Er man meget smadret dagen efter? Hvis jeg f.eks. tog en nu og står op igen omkring kvart over 6, kan det lade sig gøre?

Hvad med hensyn til at "dræbe" amf, nogle der ved hvordan de virker der?

Jeg synes ikke de er så gode til at "dræbe" stimulanser, da der er stor risiko for at man "kommer til" at holde sig vågen, og så bliver man virkelig vanvittig - søvngænger-agtig og kan opleve hallucinationer (som diskuteret ovenfor).

Jeg synes at normale benzoer, og specielt diazepam ("Valium"), er bedre til at slå amf ned med.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Laboratoriet
[quote="Tæækno"]Zolpidem - Er man meget smadret dagen efter? Hvis jeg f.eks. tog en nu og står op igen omkring kvart over 6, kan det lade sig gøre?
quote]

Zolpidem har en halveringstids på 2-3 timer og maksimal koncentration efter 2 timer (medicin.dk). En tommelfingerregel er at et givent stof er ude af kroppen efter 5 halveringstider (dvs. 2 + 5*2,5 = 14,5 timer). Når du vågner efter en 8 timers lur vil der altså stadig være en sjat tilbage i dig. Imidlertid vil det efter otte timer kun være omkring 20% af den maksimale koncentration og min spæde vurdering vil lyde at du måske vil være en smule døsig men på ingen måde helt smadret. Det går dog over op af morgenen og umiddelbart vil jeg tro at det godt kan lade sig gøre at vågne klokken kvart over 6 hvis nogen vækker dig ;-)

Jeg vil også lige sige at stress altså kan være ret alvorligt og føre til død og ødelæggelse og benzodiazepiner i kortere perioder kan sagtens være indiceret.

Titel:
Insane psychedelia user!

Død og ødelæggelse, det er måske lidt voldsomt sagt, men det er bestemt ikke sundt på lang sigt. Stressen er et symptom på en adfærd som tilsyneladende ikke er hensigtsmæssig og det kan ikke betale sig at behandle et symptom med benzodiazepiner på længere sigt. Jeg vil næsten sige, hvis du ikke lærer at håndtere stressen og i stedet bare dulmer det med benzodiazepiner, er der god grobund for at alvorligt misbrugsproblem. Det lyder måske lidt voldsomt, men jeg mener ikke benzodiazepiner er noget man skal indtage på daglig basis, da de er uhyre afhængighedsskabende og giver et misbrug, der er rigtig svært at komme ud af. Der er undersøgelser der viser at der er større sandsynlighed for at komme ud i et misbrug, hvis man indtager noget medicin, vis indikation man ikke har. Dvs. hvis man ikke har alvorlige angstlidelser eller søvnproblemer og indtager medicinen, er man udsat for større risiko for at blive afhængig. Nu ved jeg godt du snakkede om søvnproblemer, men det kom senere til at lyde som om det hele bare havde været lidt et eksperiment. Jeg har intet i mod eksperimenter, men man kan sagtens udforske et stofs natur ved at indtage det et par enkelte gange, uden at det skal gøres til en hverdagsting.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Laboratoriet
Treasure>> Helt sikkert, men for kortere perioder kan de være fine nok. Især hvis der er en speciel situation, der forårsager stress, som man ikke lige umiddelbart kan tackle.

Titel:
Insane psychedelia user!

Nej det er selvfølgelig rigtigt, men mit indtryk har fra start været, at der blot var tale om et eksperiment og ingen egentlig periodisk stressende situation.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Hehe griner fornemmelse af tingene, nu jeg har indtaget en Zolpidem / Stillnox 10mg

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg har prøvet alprazolam i 25mg, og 50mg, begge uden nogen form for effekt. Jeg havde desværre ikke flere, så har ikke prøvet i større doser, men jeg mener helt afgjort at diazepam eller alopam er meget mere effektive.

Medlem

Jeg er sikker på xun mener 0,25 mg og 0,50 mg.

Titel: Re:
Dedikeret medlem

xun skrev:
Jeg har prøvet alprazolam i 25mg, og 50mg, begge uden nogen form for effekt. Jeg havde desværre ikke flere, så har ikke prøvet i større doser, men jeg mener helt afgjort at diazepam eller alopam er meget mere effektive.

Diazepam eller oxazepam er helt sikkert ikke mere effektivt end alprazolam. Alprazolam er jævnt stærkt. Grunden til du ikke rigtig har mærket noget til det er at dine doser er for lave. Tror os det er 0,25 og 0,50 mg du har prøvet hvilket virkelig ikke er ret meget :) Hvis du vitterligt har ædt 25mg og 50mg alprazolam uden virkning så har det ikke været alp. De gange jeg har været oppe på de doser (plus øl) har jeg været en nederen dukke i et par dage uden hukommelse :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Tråden er fra 2007.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]