Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 17:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Jeg faldt lige over en artikel* med nogle rotteforsøg, som burde ha interesse for en del brugere.

Kombinationen af alkohol og MDMA er tilsyneladende ret skadeligt for leveren. Det ser ud til at MDMA forstærker alkohols levergiftighed. Det viser sig nemlig at MDMA hæmmer det enzym der omsætter acetaldehyd (når alkohol nedbrydes går det fra alkohol --> acetaldehyd --> eddikesyre). Acetaldehyd er den store synder når man har tømmermænd og ved folk som lider af alkohol flush reaction (de har en defekt i enzymet). Det er et kedeligt giftigt stof som er forbundet med kræft.

Det kunne være interessant at høre om nogen af jer har oplevet alkohol flush symptomer når I har drukket på MDMA. Symptomerne er ubehag, hovedpine, svimmelhed, lavt blodtryk, opkast, hjertebanken, øget puls (refleks takykardi), ekstrem træthed samt hævelse af huden og kløe. Og så selvfølgelig rødmen i ansigtet, nakken, skuldrene og nogle gange hele kroppen.

Der er desuden studier som viser at kombinationen øger neurotoksisiteten af MDMA og øger MDMA's hæmning af immunforsvaret.

Hvis nogen synes jeg maler fanden på væggen, be my guest. Misbrug jeres krop som I vil.

*Upreti, V.V., et al., Drug interaction between ethanol and 3,4-methylenedioxymethamphetamine ("ecstasy"). Toxicology Letters, 2009. 188(2): p. 167-172.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
har du et link for jeg vil gerne læse artiklen hvis den er i den form.

og dengang jeg tog meget MDMA og andre analoger til det, og drak oven i har jeg aldrig haft værre tømmermænd end normalt.
det er temmelig underligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kommer egentligt ikke bag på mig. Men det forekommer mig så heller ikke vildt svært at holde mig fra alkohol når jeg er på MDMA, da det ikke ligefrem gavner effekten..

Medlem

Tak! Pænt værdifuld info.

Har selv indtaget 2x 100mg MDMA over en aften, hvor jeg var meget alkoholpåvirket. Efter redosering var jeg ikke kontaktbar i ~2 timer, og kunne intet huske da jeg vågnede. Oplevede ekstrem hovedpine/træthed og opkast.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Francis Begbie >> du kan finde den på deff.dk

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Tak, den havde jeg ikke set før.
De er muligvis en smule generøse med deres MDMA-doser (10 mg/kg givet oralt med 24 timers mellemrum), men resultaterne ser ret overbevisende ud. Der er mange gode grund til ikke at være voldsomt beruset når man tager MDMA, og denne artikel giver endnu en god årsag.

Medlem

Prometheus skrev:
Tak, den havde jeg ikke set før.
De er muligvis en smule generøse med deres MDMA-doser (10 mg/kg givet oralt med 24 timers mellemrum), men resultaterne ser ret overbevisende ud. Der er mange gode grund til ikke at være voldsomt beruset når man tager MDMA, og denne artikel giver endnu en god årsag.

10 mg/kg? Dvs. at jeg hvis de foretog forsøget på mig (ca. 80 kg.) ville jeg få 800 mg. med 24 timers mellemrum?
Det' jo også rimelig ekstreme doser IMO!
Ved ikke en skid om forskning osv., men kan man reelt så bruge forsøget til noget?

Medlem

rotters metabolisme er meget hurtigere end menneskers så stoffet er hurtigere ude af blodet, grunden til at man giver dem så meget er bl.a. for at skabe en plasmekonc. kurve der ligner et menneskes. Derudover giver man meget fordi man regner med at der er en lineær sammenhæng mellem dosis og skade, så hvis man opdager skader ved høje konc. gætter man på små skader ved lave konc.... den forudsætning (linæer dosis/skade sammenhæng) kan så diskuteres......

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rundt på gulvet
Altså den der med opkast symtomet. Den er der mange af mine venner der har når de spiser "e" og de har drukket.. De kan lige knække sig en gang eller to og så tripper de..

For nogen år siden da jeg gjorde meget i det, har jeg tit drukket en del vodka inden jeg er gået i krig med "e", men har aldrig knækket mig. Jo måske en enkel gang eller to, men det har altid været tidlig på morgenen hvor man ikke tripper mere og man er så tom i maven at man knækker sig.

De andre symtomer der, hmm synes den der med at være helt rød over alt minder mig om en eller anden jeg trippede med. Men er ikke sikker..
Og så den med hævelse, altså jo i ansigtet, har jeg helt sikkert set en del gange. Men er det ikke bare det mdma'en gør, at man bliver grim og musklerne i ansigtet falder og man hæver lidt..

peace.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]