Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 17:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

er der en der meget let kan fortælle hvordan man laver det man ryger ud af en plante?
hilsen en total nyopstarter, har prøvet at søge men det er godt forvirrende.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hashguiden

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

så spørg jeg nok ekstremt dumt, men hvad er trim? alle steder står der man skal bruge trim men ingen steder præcis hvad det er.

Moderator
Brugeravatar

trim=det man har trimmet fra budsne, så man kun ryger det mest potente, der er dog stadig trichomer på, som forøvrigt ikke er "hårene" (de hedder pistiller), trichomer er de små hvide krystaller.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Bare så du ikke er i tvil så er buds = topskud (er det ikke også top skud fra sideskud?)
Det vil sige de skud med blomster.
Trims er så de blade der stikker ud fra buds som du klipper af fordi det ikke skal med i pot og/eller skunk.
Men er det pot eller hash du vil lave.
Pot skal tørres i en måned og derefter curres (Glas med buds i køleskab åben i 2-3 min om dagen i cirka en måned) hvis du vil have god smag.
Til hash er der mange tekniker deriblandt ice og ryst. Forskellige måder at få trichomerne af planten.
For at producere pot og/eller hash er det en god idag at læse meget fra hashguiden og fra DCF guiden. Hvis du kan finde en post fra Xpert har han link til begge guider i sin signatur.

P.S. Jeg har ikke prøvet noget af det selv endnu er igang med mit første grow. Hvis folk finder fejl i mit indlæg må de godt lige rette mig. Håber jeg har nogenlunde styr på det.

Moderator
Brugeravatar

Jack von Hashluder skrev:
Glas med buds i køleskab åben i 2-3 min om dagen i cirka en måned

Jeg har ikke forsøgt, men tror det er en dårlig idé da der kan samle sig kondens langs kanten af glasset, som vil få potten til at mugne. Gå efter mørkt og køligt, men ikke koldt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, Fafler, han har ret.

Normalt tørrer man sine buds i en 2 ugers tid. Derefter smider man dem i glas hvor man curer dem gennem flere måneder i køleskabet eller et andet mørkt og køligt sted. Sålænge man bare lige skifter luften ud en gang om dagen så dannes der intet mug eller kondens, for det er jo næsten alt sammen forsvundet gennem tørringsprocessen i starten...

Moderator
Brugeravatar

Det er netop når du udskifter luften der er risiko for kondens. Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft og når du udlufter glasset vil fugtigheden i den friske luft der kommer ned i glasset fortætte sig på det kolde glas. Akkurat som hvis du tager en liter mælk ud af køleskabet og sætter den på bordet. Kort efter er der små perler af fugt på ydersiden. Husk, der skal ikke meget til. Et enkelt vådt blad og nogle få mug sporer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Well - der sker ikke noget ved det, så længe man husker at skifte luften ud. Det er jo den metode alle hjemmedyrkere bruger, stort set...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fafler skrev:
Det er netop når du udskifter luften der er risiko for kondens. Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft og når du udlufter glasset vil fugtigheden i den friske luft der kommer ned i glasset fortætte sig på det kolde glas. Akkurat som hvis du tager en liter mælk ud af køleskabet og sætter den på bordet. Kort efter er der små perler af fugt på ydersiden. Husk, der skal ikke meget til. Et enkelt vådt blad og nogle få mug sporer.

Jeg har ikke forstand på teorien bag, men det er altså også nemmere for væsker at blive nedkølet end for tørre buds. Derfor danner det vel heller ikke kondens vand på samme måde som mælk gør. desuden kan du jo ikke udskifte luften i en mælkekarton bare ved at åbne den hvilket du ville kunne ved pot.

Hvis jeg skal bruge det jeg har lært her i grundforløbet i Naturvidenskab har dit eksempel nogle helt andre variable der gør at det ikke beviser at pot vil mugne efter nogle måneder fordi mælk ville gøre.

Moderator
Brugeravatar

Jeg har ikke forstand på teorien bag, men det er altså også nemmere for væsker at blive nedkølet end for tørre buds. Derfor danner det vel heller ikke kondens vand på samme måde som mælk gør. desuden kan du jo ikke udskifte luften i en mælkekarton bare ved at åbne den hvilket du ville kunne ved pot.

Fugtigheden i den tempererede luft der kommer ned i glasset, når du udlufter, afkøles mod den kolde inderside af glasset. Akkurat som fugtigheden i den tempererede luft i lokalet kondenserer på ydersiden af mælkekartonen.

Hvis jeg skal bruge det jeg har lært her i grundforløbet i Naturvidenskab har dit eksempel nogle helt andre variable der gør at det ikke beviser at pot vil mugne efter nogle måneder fordi mælk ville gøre.

Hvilke? Og iøvrigt taler jeg på intet tidspunkt om muggen mælk. Kun om en potentiel risiko for ødelagt høst. Det synes jeg er værd at tage alvorligt.

Her en stak links google finder, når jeg beder om cure marijuana. Ingen af dem anbefaler at processen foregår i køleskab.
http://en.wikibooks.org/wiki/Marijuana_Cultivation/Curing
http://www.a1b2c3.com/drugs/mj009.htm
http://www.marijuanapassion.com/Drying-And-Curing-Marijuana.html
http://www.marijuana-seeds.net/Curing-the-Marijuana-Plant.html

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dobbelt post.

Senest rettet af Hector Salamanca 22 sep 2009 20:52, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fafler skrev:

Fugtigheden i den tempererede luft der kommer ned i glasset, når du udlufter, afkøles mod den kolde inderside af glasset. Akkurat som fugtigheden i den tempererede luft i lokalet kondenserer på ydersiden af mælkekartonen.

Hvilke? Og iøvrigt taler jeg på intet tidspunkt om muggen mælk. Kun om en potentiel risiko for ødelagt høst. Det synes jeg er værd at tage alvorligt.

Her en stak links google finder, når jeg beder om cure marijuana. Ingen af dem anbefaler at processen foregår i køleskab.
http://en.wikibooks.org/wiki/Marijuana_Cultivation/Curing
http://www.a1b2c3.com/drugs/mj009.htm
http://www.marijuanapassion.com/Drying-And-Curing-Marijuana.html
http://www.marijuana-seeds.net/Curing-the-Marijuana-Plant.html

Du vinder diskussionen om teorien da det lyder som du har mere forstand på den slags end mig.

Men jeg vil gerne slutte med et citat jeg har fra http://www.dcfonline.dk/cf som er en af de guides rigtige mange danske growers bruger:
dcfonline skrev:
Når planterne er tørre, opbevares de bedst mørkt og koldt. Et ideelt opbevarings sted er i køleskab i en luft/lystæt beholder. F. eks plasticbokse til opbevaring af pålæg eller lignende.
Varme, lys og fugt ødelægger dit færdige produkt, så prøv hele tiden på at forhindre disse så godt som muligt.

Det kan være glas er en dum idé.

Men mener nu jeg har læst om mange der har gjodt det uden at potten blev ødelagt. I Hashguiden skrevet af Xpert står der at man skal curre i et mørkt rum så hvis man har et kælder rum er det nok idéelt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
Det kan være glas er en dum idé.

Men mener nu jeg har læst om mange der har gjodt det uden at potten blev ødelagt. I Hashguiden skrevet af Xpert står der at man skal curre i et mørkt rum så hvis man har et kælder rum er det nok idéelt.

Glas er helt fint! Køleskal ligeså. Dog bruger jeg selv fryser!
Brug med sindsro køleskab og glas.
Hvis du borer et hul i din køleskabslåge, så vil du erfare, at lyset ikke brænder 24/7, hverken i et køleskab eller en fryser!!!

Jack, dine teorier mener du i bedste tro. Men enten kan du ikke formulere dig, eller også er det noget vrøvl du kommer med - jeg tror på sidstnævnte!

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Cannachem du må undskylde at jeg prøver at komme med forslag. Jeg skriver i mit første indlæg i denne tråd at jeg er nybegynder.
Det du siger giver intet. Du kan sige tage fejl er iorden da du, efter min overbevisning, er klogere end mig på det her område. Men og sige at det jeg siger er noget vrøvl og samtidig give mig ret i alt hvad jeg har sagt indtil videre, det forstår jeg ikke.

Jeg skriver, at det kan være, at glas er en dum idé, da Fafler mener at pot vil mugne i køleskab, mens dcf siger at køleskab er en god idé med plastic beholder. Jeg tænkte så, da fafler kom med en masse teori der påviste kondensvand der kan skabe mug, at det kan være at det er glassets skyld at der kommer kondensvand.
Self er køleskab et mørkt rum men i xperts guide står der altså ikke noget om at det skal være et køleskab.

Men nok om det.

Er vi to egentlig ikke enige om at curring foregår i et koldt mørkt rum, hvis køleskab eller fryser så skal der udskiftes luft en gang om dagen.

Noget vi er uenige om er hvordan man behandler nybegyndere. Jeg plejer ihvertfald ikke at modsige dem når jeg er enige med dem og sige det er noget vrøvl de siger.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Cannachem du må undskylde at jeg prøver at komme med forslag. Jeg skriver i mit første indlæg i denne tråd at jeg er nybegynder.
Det du siger giver intet. Du kan sige tage fejl er iorden da du, efter min overbevisning, er klogere end mig på det her område. Men og sige at det jeg siger er noget vrøvl og samtidig give mig ret i alt hvad jeg har sagt indtil videre, det forstår jeg ikke.

Av min arm :(
Set i bakspejlet kan jeg da godt se, at jeg måske kunne formulere mig mere diplomatisk. Sådan kan man så let misforstå hinanden , hvis ikke man taler under 4 øjne.
Men det er genialt, at du kommer med forslag og grunden til at jeg brugte ordet "vrøvl", var din teori vedrørende "men det er altså også nemmere for væsker at blive nedkølet end for tørre buds", hvilket ikke giver umiddelbar mening...fra et naturvidenskabeligt synspunkt - håber ikke jeg træder dig over tæerne igen :wink:

Er vi to egentlig ikke enige om at curring foregår i et koldt mørkt rum, hvis køleskab eller fryser så skal der udskiftes luft en gang om dagen.

Curing kan foregå i et koldt og mørkt rum. Mørke er altid det optimale, men afhængig af curingshastigheden kan temperaturerne og -sekvenserne varieres i det uendelige.
Personligt "plejer" jeg at tørre buds´ene tilstrækkeligt til at vandaktiviteten er lavere end kravet til mikroorganismers vækst og så smide det i køleskabet uden at lufte dagligt ud. Såfremt der ikke er tilstrækkeligt med tilgængeligt vand, så sker der ingen vækst af mikrober.
Længere tids opbevaring kan ske i fryser, hvor det tilnærmelsesvist er fuldstændig ligegyldigt hvor tørt plantematerialet er. Kun ganske få mikroorganismer formerer sig ved ~-20°C og slet ikke nogen som man "plejer" at se i "vores" miljø. Selvom (næsten)alt foregår langsommere på dybfrost, så kan enzymatisk aktivitet dog godt resultere i en positiv curing over tid :wink:
...hvorom alting er, så behøver du slet ikke at være låst så meget op på de der 2-3 minutters ventilation dagligt. Der findes rigtig mange veje til Rom...

Noget vi er uenige om er hvordan man behandler nybegyndere. Jeg plejer ihvertfald ikke at modsige dem når jeg er enige med dem og sige det er noget vrøvl de siger.

Nu tror jeg du overfortolker - det er trods alt ingen mødregruppe for hormonforstyrrede hængepatter - (desværre) :)

Og glem alt om at holde dig tilbage mht. forslag - kom bare ud af busken. Der skal være plads til alt, men også irettesættelser på noget som måske er uforståeligt eller decideret løwn!

Er vi enige?

Mvh

Moderator
Brugeravatar

Jeg plejer at gemme mit færdigcurede i lufttomme fryseposer... i fryseren. Sådan en 10 g ad gangen, så det passer med man tager en lille pose op engang imellem, som jeg putter i krukke alá Bamses honningkrukke. Så er der ingen risiko for noget som helst.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

CannaChem skrev:

Av min arm :(
Set i bakspejlet kan jeg da godt se, at jeg måske kunne formulere mig mere diplomatisk. Sådan kan man så let misforstå hinanden , hvis ikke man taler under 4 øjne.
Men det er genialt, at du kommer med forslag og grunden til at jeg brugte ordet "vrøvl", var din teori vedrørende "men det er altså også nemmere for væsker at blive nedkølet end for tørre buds", hvilket ikke giver umiddelbar mening...fra et naturvidenskabeligt synspunkt - håber ikke jeg træder dig over tæerne igen :wink:

Curing kan foregå i et koldt og mørkt rum. Mørke er altid det optimale, men afhængig af curingshastigheden kan temperaturerne og -sekvenserne varieres i det uendelige.
Personligt "plejer" jeg at tørre buds´ene tilstrækkeligt til at vandaktiviteten er lavere end kravet til mikroorganismers vækst og så smide det i køleskabet uden at lufte dagligt ud. Såfremt der ikke er tilstrækkeligt med tilgængeligt vand, så sker der ingen vækst af mikrober.
Længere tids opbevaring kan ske i fryser, hvor det tilnærmelsesvist er fuldstændig ligegyldigt hvor tørt plantematerialet er. Kun ganske få mikroorganismer formerer sig ved ~-20°C og slet ikke nogen som man "plejer" at se i "vores" miljø. Selvom (næsten)alt foregår langsommere på dybfrost, så kan enzymatisk aktivitet dog godt resultere i en positiv curing over tid :wink:
...hvorom alting er, så behøver du slet ikke at være låst så meget op på de der 2-3 minutters ventilation dagligt. Der findes rigtig mange veje til Rom...

Nu tror jeg du overfortolker - det er trods alt ingen mødregruppe for hormonforstyrrede hængepatter - (desværre) :)

Og glem alt om at holde dig tilbage mht. forslag - kom bare ud af busken. Der skal være plads til alt, men også irettesættelser på noget som måske er uforståeligt eller decideret løwn!

Er vi enige?

Mvh

Du træd mig ikke over tæerne denne gang. Forstår bare ikke hvorfor du så ikke citere det hvis det er det du hentyder til.
Og jeg har vidst formuleret mig forkert. Jeg har aldrig været god til naturvidenskab.

Jeg tror vi er enige. Jeg tror vi har misforstået hindanden.

Kan godt være jeg overeagerede. Var ret træt igår aftes.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]