Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 apr 2024 14:21


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: mug i growkit
Indlæg: 21 feb 2004 12:30 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2001 02:01
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sjælland
hvad gør man hvis der nu går mug i ens growkit?!? det har nu stået en uge, og i den ene side er der en lille plamage, hvor det hvide skimmel er begyndt at antage en blålig/gønlig farve som man titg ser ved mug... er lidt bange for at det har fået skidt :cry:
bør jeg prøve at skære det væk med en steril kniv, eller hvad gør man normalt ved den slags?!? men ellers ser det ud som om at der er et par stykker på vej op andre steder i kittet... :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004 14:07 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2001 02:01
Indlæg: 3348
Geografisk sted: Danmark
Du skal skynde dig at skære det væk med en steril kniv som du siger, måske kan noget af kittet reddes... måske :?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004 16:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 okt 2003 01:01
Indlæg: 574
Geografisk sted: Ringkøbing amt.
Det skal lige siges at jeg ikke aner noget som helst om grow-kits..
Men jeg synes tit man ser sådant noget mug-lignende noget i de growkits der gror aller bedst???
Er det ikke bare psilocybin farven der skær igennem?

som sagt har jeg ingen viden om growkit :( men kan det være en mulighed??

-COpe


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004 17:38 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
Det er helt normalt. Man bør først være bekymret, når det er decideret mug der er på (et billede ville hjælpe meget).

Blå og hvid-farvet mug på growkits er helt normalt. Og hvis ens growkit endelig er blevet inficeret med rigtig mug, så er der intet at gøre.

Du kan sagtens fjerne det område som er ramt + et kæmpe stykke af growkittet, men bakterierne vil altid være der. De vil altid være spredt over det hele på kittet, i beholderen, i vandet og diverse andre steder, og det VIL inficere resten af growkittet, fordi bakterier netop formerer sig i en kæmpe fart - om du fjerner 75% af kittet eller ej. Nogle områder er bare mere ramt end andre, og det kan ses på muggen.

Blå mug er et tegn på, at fugtigheden skal sættes op. Det er ikke skadende mug, for de blålige vokser som regel på hvidt mug, og det skader ikke kittet. Det er først når kittet begynder at få diverse andre farver, at man skal være bekymret ("mærkeligt" sort, lilla/rødt, grønt, gult, etc).

Det skal dog tilføjes, at sorte områder på kittet muligvis kan være sporer fra svampene (hvis de er vokset). Hvis den sorte farve er kommet inden svampene har åbnet deres hætter, så kan det være en infektion. Det kan dog også opstå efter de har åbnet deres hætter. Man kan som regel se forskel på sporer og sort mug (grovt misfarvet).

Infektioner kan opstå, hvis der er et åbent låg til growkittet i et beskidt miljø. Det kan også opstår, hvis du ikke har vasket dine hænder, hvis du ånder ned i kittet eller hvis du tjekker for tit til kittet (her taler vi om omk. en gang om dagen eller mere). Kittet skal have fred til at gro på egen hånd.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Senest rettet af syreperlen 21 feb 2004 17:49, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004 17:48 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 30 nov 2001 02:01
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sjælland
tak for svarene... jeg har også læst det med at blålig "mug" kan være tegn på lav fugtighed, på shroomery, men jeg har jo alligevel panikket lidt og skåret et lille stykke væk. nu håber jeg så bare at jeg ik har gjort ondt værre :P
men jeg har lige sat mit bonuskit i en ny kasse, så nu håber jeg på det bedste for begge to :)
men det er lidt mærkeligt, at der i "brugsanvisningen" står at der bare skal være lidt åbent til luft, og hverken højere eller lavere lufttemp end normalt. men jeg har ellers prøvet at højne luftfugtigheden lidt... jeg melder tilbage hvis der går helt ged i den (og sikkert også hvis jeg bare er heldig og høster den helt store svampehøst)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2004 20:25 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 jan 2001 02:01
Indlæg: 3348
Geografisk sted: Danmark
hvis der er decideret grøn eller blå mug på dit growkit har det intet med udtørring at gøre, men derimod en bakteriel infektion.

Hvis det bare er en snert af blåligfarve i det hvide mycelia, ja så er det bare et tegn på udtørring, men Ali man kan sagtens redde et growkit ved at skære det inficerede af. Det virker íkke i alle tilfælde, men jeg har selv med succes fjernet den slags.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004 11:37 
Offline
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 maj 2003 01:01
Indlæg: 2633
Geografisk sted: Acidophilic environments
@Dr-D: Hmm, det kan godt være. Jeg har bare læst mig frem til at det er svært, fordi infektionen ikke kun findes ét sted. Men man kan jo være heldig at det kun er ét sted.

Jeg prøvede at redde mit ved at hakke et stykke af, som blev større og større efterhånden. Det endte med at jeg havde fjernet halvdelen af mit growkit, men infektionen forsvandt ikke.

Så hvis man får det væk ved at skære i det, så er man sgu heldig :)

Jeg skal lige tilføje, at ovenstående post kun er baseret på mit første growkit samt nogle artikler og andet jeg har læst rundt omkring på nettet.

_________________
"I don't know if God exists, but it would be better for his reputation if He didn't." -Jules Renard
"Then there was LSD, which was supposed to make you think you could fly. I remember it made you think you couldn't stand up, and mostly it was right.“ -P. J. O'Rourk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2004 15:50 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 nov 2000 02:01
Indlæg: 1774
Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Citat:
hvis der er decideret grøn eller blå mug på dit growkit har det intet med udtørring at gøre, men derimod en bakteriel infektion.


Der er meget ofte tale om skimmelsvamp, hvis der ses grønt, blåt, gult, grønt, hvidt eller sort mug. Bakterier koloniserer sig i tætte, kompakte kolonier, med mindre de er bevægelige og bakterievækst kan let skelnes fra skimmelvækst - så fik vi det på plads! :wink:
Skimmel er desværre mere luftbåren end bakterier plejer at være, pga svampens lette hyfer/mycelie og skimmel kan således kontaminere over større afstande.

-CC


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team