Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 15 maj 2024 01:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 06 maj 2009 16:25 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Jeg har for noget tid siden skrevet en tek nederst i topic Samlet viden/guldkorn. Herefter har Om Shanti og jeg korresponderet lidt omkring den, og nu synes jeg der skal beviser på bordet!

Så har du en growbox bedes du efterprøve den :!: Og derved berige bordet med endnu mere god viden, som alle kan bruge.

En korrespondance Om Shanti og jeg imellem:
And skrev:
Jeg deler det lige lidt op, så det er nemmere at have med at gøre.
Citat:
...Hvis det er det skal du i hvert fald udførligt forklare alle trin og ikke bare antage at folk ved hvordan man fx laver et glas med et låg man kan lukke (for fx flydende kultur kan jo ret hurtigt gære hvis der ikke kommer frisk luft til) eller steriliserer rug osv. (og hvilken nybegynder med growkit har en trykkoger, som er nødvendig for at sterilisere rug?).

Det kan man jo læse i tråden, både under pf-tek og flimmers guide Trykkoger løsninger kan man vel søge sig frem til, og det vil jeg lige tilføje, evt. med et link.

Piercer's guide er som standard pf tek baseret på at man lægger et vermiculitefilter i toppen, og det kan man jo ikke hvis man skal starte det med mycelie istedet for sprøjte. Jeg mener også der er skrevet noget om låg af forskellig art i en tråd eller to, så det kan du jo enten klippe ind eller linke til. Egentlig er det vel bedst at klippe det ind? Det er der næppe nogen, der bliver fornærmede over.

Citat:
Er kontaminationsrisikoen virkelig noget at tale om, selv hvis man efterbehandler med 3% brintoverilte som jeg er inde på?
Citat:
forslag om det kloning af indvendige

Ja, det er måske renere, men det er ikke meget kød man kan få frem af den i forhold til når man bruger mediet. Og 3% brintoverilte er ret skrapt og hårdt for myceliet, det falder helt fra hinanden. Min idé med at bruge h2o2 er at det er langt nemmere at have med at gøre, end sporer, da man ikke har samme afhængighed af sterilitet og en glovebox.


Men 1) myceliet er nok ikke så rent, som jeg nævnte. Du har ret i at h2o2 i princippet burde kunne slå hvad som helst af grimme sporer ihjel. Jeg ville som sagt foretrække at tage svampekødet og så evt som Flimmer fortynde h2o2en. Men om det er i VIRKELIGHEDEn er bedre end din idé med at tage myceliet direkte, det kan vel kun forsøg vise. Måske vil den større mængde mycelie kolonisere glasset så hurtigt, så det kompenserer for evt urenheder som evt undslap h2o2en.!?

2) man skal åbne glasset med det steriliserede medie i for at dumpe det h2o2 behandlede mycelie i. I min erfaring er det ikke for sjov at man ikke skal åbne sine nysteriliserede glas med mindre de er i en glovebox, og selv i en glovebox er det ikke risikofrit. Med den første teknik du nævner skal man åbne alle glas man vil starte - med mindre man laver en LC som i teknik 2.

Jeg har aldrig forsøgt at starte noget et steriliseret medie med noget "brugt" mycelie så jeg siger ikke at det ikke kan fungere! Hvis du har gjort det - og endda uden glovebox - og med en høj succesrate så må mit ræsonnement vel være forkert. Og hvis du har gjort det i glovebox med succes har du i hvertfald ret i del 1 - at der ikke er grund til at tro at det er bedre at tage noget af det indre svampekød.

En anden mulighed er at man kunne tage hele growkittet rub og stub og rense det, dyppe lidt i brintoverilte og så smuldre det i pasteuriseret hestemøg.. så er mediet lidt mindre følsomt overfor små mugsporer end steriliseret rug/pf kager i hvert fald. Men jeg har aldrig prøvet det.

Citat:
Sukker virker jo som et naturligt konserveringsmiddel, og desuden bliver det spist af myceliet? Ydermere er min tankegang igen, at det er lettere at arbejde med mycelie end sporer. At kulturen skal i køleskabet har jeg vist glemt at nævne, tog det som en selvfølge.
Men kan du ikke fortælle mig lidt om disse "culture slants"?

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for min påstand om at sporeprint holder længere, for jeg har lige fundet en link til en log af et grow der blev startet på en angiveligt ni år gammel LC, som ikke engang havde været på køl. Så det kan godt ske du har ret i det. :gud:

Culture slants - Cubensis svampe er jo meget nemme at få til at give frugter, men det er der mange spisesvampe som ikke er. Så det er særligt disse som proff dyrkerne meget gerne vil tage backup af - af deres bedste kloner.

Jeg har kun læst om culture slants i Stamets' "Growing gourmet and medicinal mushrooms" og set Rodger Rabbits video så istedet for at jeg bilder dig noget ind er det nok bedre du selv ser fx videoen. Det er sidste afsnit på ca. 11-12 minutter af hans serie.

http://www.blunted.us/df/video/Let%27s% ... ushrooms!/

Det er selvfølgelig til en vis grad subjektivt om det er "lettest" at bruge sporer eller LC. Jeg synes personligt sporer er lettest. Fordelen ved LC, synes jeg, er hvis man har en god klon man gerne vil bruge til en masse glas. Eller som en måde at multiplicere mængden af sporeopløsning hvis man har meget få sporer. Jeg kan også godt se, hvis folk vil pode meget store glas eller poser med substrat, at det har en fordel. Men hvis der ikke er nogen af de ovennævnte problemstillinger tilstede så vil jeg hellere være fri.

Som jeg skrev synes jeg din guide overordnet set er god, men synes bare den skal forsynes med en Caveat, for jeg synes ikke det er for absolutte noobs.
Hvis det er en god klon i growkittet er det jo slet ikke dumt at arbejde videre med den. Den er mindst ligeså 'advanceret' som fx Flimmers kloning guide IMHO. :-)

Til folk der end ikke har holdt en sprøjte i hånden før vil jeg til en hver tid anbefale standard PF tek, fordi den har højest succesrate i min erfaring. Men det er jo godt der er forskellige teks at vælge imellem, så det ikke bliver alt for kedeligt. :-)

og jeg vil da forsøge om jeg kan gøre dig nummeret efter med en udpint kage her i den nærmeste fremtid! :-)


Yderligere kommentarer er også meget velkommende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 maj 2009 21:56 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 maj 2002 01:01
Indlæg: 501
Geografisk sted: Århus
Hej And

Hvis jeg får tid til det, kan jeg godt afprøve din teknik nr 1. Nye svampe med det samme. Jeg har dog aldrig selv prøvet at lave kage, så det bliver et nybegynderforsøg hvis det er. Men det tæller vel også :) Jeg skal nok lige melde tilbage hvis jeg gør forsøget.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 maj 2009 22:06 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 apr 2007 21:00
Indlæg: 1824
Geografisk sted: Electric Ladyland
Det vil være rigtig lækkert, og du er - med al respekt - lige målgruppen ;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 sep 2009 18:35 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 feb 2007 21:39
Indlæg: 76
Geografisk sted: slagelse
jeg har af økonomiske årsager haft købt én spore kanyle (shiitake selvf), inoculeret og incuberet 4 glas. og lavet dem til 12..
brugte en "alm" glovebox med påhæftede handsker (langærmede handsker til kemikaliearbejde)
steraliseret med sprit og så ellers bare åbnet glasene og dumpet et godt stykke mycelie i.
og det funger sku fint. har aldrig haft clonet direkte fra vævet af en frisk svamp, da jeg mener at skulle have læst mig til at det skulle gå langsommere mht colonisering. og idet at jeg med mycelie kan blande det rundt i substratet gør også imo at det går langt hurtigere. men så er den nok ikke lige så "ædel" som med cloning. jeg har prøvet dette på de to mest normale substrater- rug , og alm pf-standart riceflour&verm.
mit næste bliver halm i kurv - det ser lidt vildt ud :D og så med østers selvf :roll:


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team