Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 17:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Svampekompost
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Uden at nævne nogle forhandlernavne så vil jeg gerne give et lille tip om, at man her til lands p.t. kan købe "champost" som ikke har været anvendt til champignonsubstrat. Normalt er champost jo affaldsproduktet fra champignondyrkning, hvori der har været dyrket et eller flere bræk champignon. Almindelig champost er stadig ret næringsrigt og det skal ikke udelukkes man også kunne dyrke svampe i det. Men nu man kan altså købe halm/hestelort/lidt kyllingebæ/kalk med en ph på lidt over 7,5 (=perfekt ph), altsammen pasteuriseret i 7 timer, og præcis den substrat som man normalt dyrker champignon på!

Det er et let alternativ til dem der kunne tænke sig at dyrke champignon eller andre møgelskende svampe på en lille skala uden at skulle til at løbe efter den lokale rideskole, når de er på træningstur, og/eller ikke har faciliteter til at tørre og tilberede lort og hvad der til hører. Det skulle ikke være noget problem at finde på google eller i planteskolen!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Du er en skat :gud:

Medlem
Brugeravatar

Det er bare løgn! fuck hvor genialt!
<3

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt ude i Hampen.
NICE !!!!

Dedikeret medlem

Jeg skulle måske lige tilføje at jeg ikke har testet det direkte ud af posen, da det lige fik en tryk-16 i trykkogeren inden brug. Men 10 timers pasteurisering (ikke 7 som jeg kom til at skrive) burde vist være mere end rigeligt, så en anden gang vil jeg ikke bruge trykkogeren.

Copelandia mycelie er glad for komposten, så mon ikke også cubensis kan bruge den som afsæt til at forsøge at sprede et par sporer. Og Agaricus bisporus kan jo nok også vokse i komposten! Men husk at denne i modsætning til ovennævnte svampe er sundhedsskadelig i rå tilstand! :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har sgu' da aldrig hørt at have champignon er giftig. :lol:

Dedikeret medlem

Ja, jeg var også overrasket. Rå champignon + kartoffelsalat var en af mine sommerlivretter indtil jeg hørte om det for et par måneder siden. Jeg ved ikke om det er 100% videnskabeligt etableret, men det er nok til at Fødevarestyrelsen fraråder at spise rå champignon i "større mængder", hvad det så end er.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedev ... C3%A5d.htm

Citat:
Phenylhydrazin-derivater
Relevante fødevarer Svampe fra champignonslægten. Af størst relevans for forbrugerne er indholdet i den dyrkede champignon

Effekter/Symptomer
Phenylhydrazin-derivater er mistænkt for at være kræftfremkaldende

Risikogruppe
Forbruget i Danmark er skævt fordelt (NMR, 2004).

Råd og sundhedsmæssig vurdering
Forbrugere bør ikke spise rå champignon i store mængde. Til sammenligning kan oplyses, at gennemsnitsindtaget for en dansker i 2004 var ca. 2 kg/år. et væsentlig større indtag end dette kan anses som "et stort forbrug"

Phenylhydraziner kan være kræftfremkaldende. Stofferne findes i champignon, men stegte/kogte champignon indeholder mindre mængder end rå champignon.

Indtagelse af phenylhydraziner bør begrænses (Nordisk Ministerråd, 2004).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Ja okay, 2kg om året er dælme også en del! Ingen grund til at udelade det fra salaten.

Dedikeret medlem

Hvis man ene mand plejede at spise en hel bakke med ca. 400g til sin kartoffelsalat i kan man jo ret hurtigt komme over 2 kg. Men som de skriver "forbruget er skævt fordelt i Danmark". :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Friske karl johan svampe, er et godt alternativ.

Dedikeret medlem

Jeg må ud at finde nogle Karl John. Desværre er jeg en elendig svampejæger, men så kan det jo være man kunne tabe sig lidt samtidig. ;-)

Min farmors hests gode ven sendte den her lille fantasi om små cambodianske Copelandia i en polsk champignonbakke. De voksede fra sporer --> PF tek kager --> en steriliseret blanding af kokostråde og førnævnte kompost (forhold ca 30:70). I følge de fleste ekspertråd nytter det ikke noget at lave et særligt tykt substrat for Copelandia arter, så substratlaget er ca 2,5cm, casinglaget 1 cm og består af steriliseret vermiculite og spagnum (også ca. 30:70) og ingen ekstra kalk.
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Spagnum til casing? Er der da ikke næring i spagnum?

Dedikeret medlem

Jo, men ikke noget svampene bliver tykke og fede af. Men "peat" (tørv) som jeg går ud fra er mere eller mindre identiske med vores "spagnum" (mosarter, der gror i tørvemosen) er almindeligt casingmateriale. Prøv evt. at søge på Flimmer som forfatter og så spagnum, han har en cubensis casingopskrift. Kalk er essentielt hvis casinglaget er ret meget tykkere end det her, da spagnum jo er surt, og myceliet også blive gradvist mere surt jo flere bræk det kommer igennem. Nå nu kom jeg lige igang så undskyld hvis jeg gentager nogle helt indlysende ting.

Sådan helt definitorisk er et "casinglag" som du siger et ikke-næringsrigt lag. Men en del bruger også materiale med næring i. Fx kokostråde ("coco coir"/"coir" på engelsk), som der er andre der bruger som erstatning for halm. Og så er der selvfølgelig dem, der sværger til ikke at have et casinglag overhovedet, alt efter svampearten, eller at "indbygge" casinglaget i substratet vha. "rez tek" (inner reservoir tek), hvor man bare blander godt med fx vermiculite eller kokostråde sammen med det oprindelige substrat, fx smuldrer en pf tek kage sammen med tilsvarende mængde vermiculite.

Jeg skal ikke gøre mig klog på fordelene og ulemperne. Det lader til at folk prøver sig frem, og bliver glade når de finder noget, der virker. Og så sværger man til det. Det er bare ikke altid det samme der ender med at virke for folk. Men der er da nok af forskellige ideer at lege med. :-)

Dedikeret medlem

Efter at have kigget lidt på substratet efter første bræk er der opstået lidt tvivl om, hvorvidt komposten egentlig er særligt godt koloniseret af copelandia myceliet eller om det simpelthen er det underliggende riskagelag der har "blomstret" igennem det overliggende kompostlag... Det overliggende casinglag blev lagt på lige efter kompostlaget var lagt ovenpå kagelaget, så derfor er det først på nuværende tidspunkt man kunne kigge efter hvad der egentlig er koloniseret.

Normalt siger man dog at copelandia ikke kan fungere direkte fra en (caset) pf tek men skal dyrkes på halm eller kompost, så derfor går jeg ud fra at det da har haft een eller anden virkning.

Der er dog en enkelt besynderlig undtagelse, en spøjs schweizer, der har nogle videoer på youtube om en sjov tek for copelandia/panaeolus tropicalis dyrket på en lagdelt kage med fuglefrø indvendig og almindelig blomsterjord (vel fin spagnum) udenom, og ingen lort eller halm
- her er den korte version: http://www.youtube.com/watch?v=Zz13uiDOnuc

Jeg er stadig optimistisk mht komposten, men ville bare lige nævne det så ikke jeg får et større antal folk på nakken, der vil kvæle mig i kompost, hvis det viser sig at det ikke er så godt som jeg troede.. Men det er måske allerede for sent!! :-)

Men de af jer hvis venners venner vil forsøge sig med den her kompost på cubensis, copelandia eller andre, kan jo lige melde tilbage om hvordan det går. Min farmors hest kan ikke spise sine svampe så hurtigt at han kan nå at teste de forskellige indenfor en overskuelig fremtid.

Medlem
Brugeravatar

Om shanti skrev:
Men ville bare lige nævne det så ikke jeg får et større antal folk på nakken, der vil kvæle mig i kompost

You've got one thing right, du er SÅ død! :evil:
Giv mig så din farmors hest! :mrgreen:

Dedikeret medlem

Den er desværre travlt optaget p.t... det er hårdt at skulle leve af sine hestepærer. :-)
http://www.youtube.com/watch?v=1PGkXSn-_vI

BTW, nr. 2 bakke ser noget bedre ud mht. kolonisering af komposten, skulle jeg hilse og sige. Men den har ikke været kirurgisk dissekeret.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det ville muligvis være en idé at smuldre myceliet ned i komposten, således at kultuveringen af komposten bliver mere gennemført end blot lagkagen? Således kender jeg ihvertfald en gravhund der vil gøre.
Denne gravhund vil dog også bruge rug til myceliet, det kan jo bare at det bliver lidt stærkere af det, fremfor pf-metoden.

Men hvis I gør meget intenst kan det jo vare at hunden overtales til at blande lidt halm i komposten.

Dedikeret medlem

Måske årsagen til at substratet ser mindre koloniseret ud i bakke 1 er at der er kokostråde i. Det er der nemlig ikke i bakke 2, kom jeg lige i tanker om. Komposten burde egentlig også være fin i sig selv, så jeg kan faktisk ikke se nogen gode grund til at blande andre ting i.. Der var sådan set heller ikke nogen dybere teori bag at bruge kokostråde andet end at se hvad der ville ske.

Når laget er så tyndt burde yderligere sammenblanding ikke have den vilde betydning, men jo, des mere sammenblandet/findelt desto bedre.. det burde mest have betydning for hastigheden af koloniseringen, en mindre optimal lagdeling burde ikke betyde at det slet ikke blev koloniseret når lagene er så tynde.

Men som sagt det _ser ud til_ at være ikke så godt koloniseret, men det kan jo være skindet bedrager - måske pga kokostrådene!? Ren spekulation, men der kom da svampe ud af det, så helt fatalt var det vel ikke. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, det var da nogle fatalt flotte svampe der kom 8) Det fatale er, at vi nu alle ligger inde med en pose champost :lol:
Jeg er lige gået igang med at pasturisere en omgang halm, som så skal iblandes champost og 4 glas rugkerner, med klonet P.cubensis cuba. Og der er taget billeder :wink:

Dedikeret medlem

Øhmm - skal vi starte en tråd om hvad man ellers kan bruge champost til? :lol:

På den før viste bakke er der nogle klumper der ligner kokosfibre på siden, som ikke er koloniseret, men den her er ren champost og PF kage. Så vidt jeg kan se er det vist kun casingen der ikke er helt hvid.
Billede

(Forresten kan det ikke anbefales at bruge aluminium...! Sådan en bakke nedbrydes hurtigt i et frugtkammer, og for det andet er der er stor sandsynlighed for at aluminiumforbindelsen ender i svampene via drikkevandet, så derfor plastikposen, hvis man kan få øje på den.)

Fedt med cubanerne - Hasta la mycologia siempre! :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]