Du har ret i at hvis stoffer var noget man tog der hjemme i sin lejlighed på vesterbro og derudover gik på arbejde, så er stofferne jo næsten ikke problem for det lokale samfund.
I dette tilfælde med narkomaner på Vesterbro er det stofferne der er det overordnede problem, både hvordan der drives handel, hvilket er ødelæggende for turisme samt tryghed, derudover den kriminalitet som narkomaner begår også et kæmpe problem.
Og HVORFOR er stofferne et problem? Jo det er de fordi der medfølger hjemløshed, kriminalitet osv. Hvorfor opstår disse problemer? Fordi stoffer? Nej vel? Fordi stofferne er ulovlige og derved meget dyre, hvilket betyder at narkomanerne bliver nød til at begå kriminalitet og i nogle tilfælde blive hjemløse for at betale for deres stoffer.
Hvad har vi fundet ud af her? At det ikke er stofferne, men kriminaliseringen heraf, der er problemet.
Men det generelle problem er vel at der er så mange afhængige. I min optik må det fornuftige valg være at tage fat om roden på problemet og gøre noget ved denne afhængighed.
Hvis problemet er afhængighed, hvad er så denne afhængigheds rod? Der er vel ikke et alsidigt svar på spørgsmålet, og man kan derfor ikke bruge denne udtalelse til noget da der kræves individuelle tiltag for de enkelte afhængige, og for rigtig mange af de afhængige er ikke-afhængighed ikke en realistisk løsning.
Eftersom det er et videnskabeligt faktum at det mest vanedannende, og også oftest omtalt som det mest problematiske, stof, heroin, ikke har nogen negative medicinske bivirkninger overhovedet, dvs. en heroinafhængig person fungerer omtrent som en ikke heroinafhængigperson, så vil jeg mene at afhængighed i sig selv ikke udgør noget egentligt problem. Følger man denne logik, så kommer man igen til konklusionen at problemerne ikke er skabt af stofferne eller brugen deraf, men af den forbudspolitik som føres på området.
Roden til de problemer der forbindes med stof(mis)brug er selve lovgivningen, og det er derfor lovgivningen der bør "tages fat om."
Der er selvfølgelig stoffer der i sig selv fører til problemer hvis og når de indtages dagligt. Selv hvad angår disse stoffer er der dog absolut intet der tyder på at forbud gør situationen bedre, tværtimod.
Jeg kan dog sagtens se fornuften ved dette initiativ, er også fan af fixelance, da det bestemt er et lille skridt mod mindre kriminalitet på Vesterbro og en større opmærksomhed samt værdighed til narkomanerne.
Jeg synes denne artikel er aktuel i forhold til denne sag og omhandler vesterbrohoteller der klager over pushers eksistens og opførsel
http://politiken.dk/turengaartil/rejsen ... -politiet/At sætte flere betjente på gaden vil føre til at stofhandlen skifter geografisk position. Ikke andet. Handlen vil muligvis drives endnu længere "under jorden" og narkomanerne vil få endnu ringere forhold at leve under. Mission accomplished!