Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 21:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 6510 Gram
Citat:
Man kan være rygende uenig med den nye VH1-vært Dan Rachlin. Men man må give ham, at han har sine meningers mod.

Rachlin er en af de få kendte danskere, der åbent indrømmer, at han ryger hash i sit hjem. Han har gjort tabu til sin sag.

- Jeg er vist den eneste berømthed, der taler for fri hash. Dem, der arbejder seriøst med kampagnen for at legalisere hash kan ikke finde kendte, der vil tale sagen, siger Dan Rachlin, som B.T. møder hjemme i hans og konen Charlottes villa i Rungsted Kyst.

Bare beliggenheden vil få mange til at rynke brynene. Rungsted, det oser af cigarer, whisky og smoking. Men potsmoking?

- I alle kulturkredse er hash et legitimt rusmiddel. Beslutningstagere, politikere, virksomhedsledere, kunstnere, mediefolk. Jeg møder potrygning overalt. Det strider mod enhver sund fornuft at kriminalisere noget, der involverer mere end 10 pct. af befolkningen, siger den erfarne DJ, radiomand og blogger, som samtidig er medlem af Venstre.

Dan Rachlin har skilt vandene, siden han midt i firserne blev synonym med The Voice’s succes.

Kontroversielle Dan Rachlin er The Comeback Kid. Næppe er han ude af mediebilledet, før han dukker op igen. Han røg i svinget, da Sky Radio lukkede i 2005. Nu er han tilbage på som vært i danske afdeling af den MTV-ejede kanal, VH1.

Hjemme hos Dan og Charlotte Rachlin bor parrets to børn på to og seks, og til dels to teenagesønner af Dans første ægteskab. Det vil støde mange mennesker kraftigt at høre, at Rachlin ryger hash i et hjem med små børn.

Ikke sundt i voksealderen

- Jeg ryger jævnligt hash, næsten dagligt. I små doser. Jeg sidder ikke og damper løs i en kæmpe røgsky fra tidlig morgen. SLET ikke foran mine yngste børn. Jeg er meget opmærksom på, hvordan jeg påvirker mine børn. Hashrygning er ikke sundt, mens børnene er i voksealderen. Folk, der har et stort forbrug af hash, får primært bare et tungt hoved. Andre igen er nødt til at ryge bare for ikke at få det psykisk dårligt. Jeg doserer mit forbrug, så jeg bevarer skarphed, lethed og styrker min kreativitet, siger Rachlin og tilføjer, at han var 31, før han opdagede, at hash kunne give ham det sug, han altid havde savnet ved alkohol. Som efter hans mening bare gør folk dumme.

De senere år er Rachlin flere gange stået frem med sit budskab om at legalisere hash. Og jo, der har været betænkeligheder og modstand.

Søn, vent til efter 30

- Selvfølgelig. Jeg har en teenagesøn og én, der er på vej. Jeg har gennemtænkt min sag af hensyn til mine sønner. Men som alt andet, jeg foretager mig, har jeg valgt at lade ærligheden være det bærende. Det ville være patetisk og tåbeligt, hvis jeg stod ude i haven og røg. Og dermed gjorde det til et endnu større tabu. Min ældste søn er 16. Jeg har sagt til ham, at han, som mig selv, bør vente til han er over 30, siger Rachlin, og tilføjer:

- Selvfølgelig betyder det noget, at mine familiemedlemmer bliver inddraget i min fortale for noget, der notorisk er ulovligt. De har nok lidt svært ved at forstå mig. Jeg har også nøje overvejet, hvad min sag kan betyde for mit navn. Folk siger, at mit navn er et brand. Jeg skal leve af at være Dan Rachlin, Jeg bliver ved med at kæfte op, fordi emnet er så påtrængende. Der er så uendelig meget hykleri og dobbeltmoral i det officielle Danmark, siger Dan Rachlin.

Argumenterne mod fri hash står i kø. Flere og flere danskere får en hashpsykose, og risikerer at blive psykisk syge for livet. Hash er den direkte vej til hårde stoffer. Legalisering vil gøre stoffet tilgængeligt for børn. Hash skaber psykisk afhængighed. Hash ER farligt. Det sløver og fremmer alene en masse lommefilosofisk sludder.

- Alting med måde. Overdrevent brug af alt kan give bivirkninger og skavanker. Tænk på, hvad alkoholmisbrug betyder for tusinder af danskere og deres familier. Jeg argumenterer ikke for, at alle skal storryge, som George Michael har gjort i perioder. Forbuddet mod hash betyder, at staten poster millioner af kroner i undergrundsøkonomien, siger Dan Rachlin.

Ud af VU-tågen kommer rene venstrefolk

Du er lidt af enmandshær. Hvorfor er der ikke flere, der stiller op?

- Jeg har spurgt flere hashrygende prominente navne, hvorfor de ikke siger noget. Det må være lykkedes for magthaverne at gøre hashrygning til et taberprojekt. Jeg sidder i en liberal tænketank, hvor jeg møder folk som Søren Pind og Kristian Jensen, skatteministeren. Venstres ungdoms mærkesag er fri hash. Men det er, som om VU’erne 'holder op med' at ryge hash, når de bevæger sig ud af ungdomsorganisationen og ind i moderpartiet. Ikke se, ikke høre, ikke sige noget, siger Dan Rachlin.

Hvordan finder denne Strandvejsrebel drivkraften, der gør ham til landets mest åbenmundede fortaler for en gammel hippiesag?

Forklaringen skal findes i hans familiære baggrund, siger han selv. På morens side Strandvejsoverklasse. På den fædrende side ludfattig jødisk russisk flygtningefamilie. Farmoren og farfaren skrev bogen '16 år i Sibirien'.

- Den ene dag kunne jeg besøge min morfar, tidligere kontorchef i Nationalbanken, her i Rungsted. Man spiste 12.30 præcis. Sluttede kl. 13. Præcis. Så fik min morfar sin cigar og læste op af Brødrene Grimm, og når han gik ud i sin snorlige anlagte have, spillede jeg rommy med min mormor. Dagen efter var jeg til jødisk middag hos min farmor og farfar i en lille lejlighed i Bagsværd med 128 mennesker ved et bord med plads til seks. Der blev råbt og skreget og levet. Alle i familien Rachlin holder af at snakke uden at lytte til andre, siger Rachlin.

Det sidste kan han godt bilde os ind. Men det er ikke helt rigtigt. For Dan lytter til sin kone, forretningskvinden Charlotte Rachlin.

- Hun betyder alt for mig. Charlotte løftede mig op. Jeg lå ned dengang vi mødtes i 1997. Jeg havde gæld på et par mio. kr. Lå i svære skilmissediskussioner med min første kone. Jeg var på røven, og Charlotte fik mig op at stå. På alle områder. Jeg er en person, der skiller vandene. Charlotte er god til at hanke op i mig. Og jeg lytter til hende hver gang, jeg må have afløb for min vrede, siger Rachlin.

http://www.bt.dk/article/20080331/under ... 703310001/

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det synes jeg godt nok er sejt gjort han står frem.

Det spænede bliver så bare om sagen udvikler sig, og mon til noget godt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Sjovt indslag.

Kan meget godt li den måde man lige har klemt en svada af hashens fordærvende sider ind i artiklen.. :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Argumenterne mod fri hash står i kø. Flere og flere danskere får en hashpsykose, og risikerer at blive psykisk syge for livet. Hash er den direkte vej til hårde stoffer. Legalisering vil gøre stoffet tilgængeligt for børn. Hash skaber psykisk afhængighed. Hash ER farligt. Det sløver og fremmer alene en masse lommefilosofisk sludder.

Det har han da vist ikke sagt :) /edit: Mage til sludder skal man da lede længe efter. Der er vist en journalist der ikke bryder sig om hash

Ellers cool gut, gid der var flere af ham der turde stå frem. Men så tabubelagt som det er nu i visse kredse kan jeg godt forstå det

Senest rettet af Xpert 31 mar 2008 19:14, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Fedt nok. Men ja det er lidt mærkeligt sat op, da det ligner, at det er den selvsamme person, der lukker alt det gylde ud, som Xpert quoter.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: i et træ
Skide fedt af ham!

Man taler meget om tabu'er og om hvordan man burde kunne tale om alt her i samfundet, så hvordan fanden kan det være vi ikke gør det :?

Dog som vi har lært flytter tabu'er sig.. Hvem ved måske om en 10 år, så er cannabis helt normalt at tale om/bruge?

Ps. Hvorfor siger alle altid "hash".. Jeg synes man burde bruge begrebet Cannabis.. Jeg synes ihverfald hampplanten er meget andet end hash :P

Og ja jeg ved godt at han/man nok mener cannabis generelt når han/man siger hash. Det er bare lidt flueknepperi hehe..

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Lækkert at se en kendt person stå frem, og lad os da håbe at vi kommer til at se mange flere.
Vi mangler nogle lobbyister, nogle kompetente reklamefolk og en donation, En spring-ud-af-skabet-som-ryger-dag, så er vi rollin'! :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Dan Rachlin kører go stil. Han holdt også en mega fed tale til en smoke-in på Christiansborg slotsplads for nogle år siden.
Der var forresten en anden respekteret dansker som stod frem den anden måned. I Journalisternes fagblad er der en artikel med Peter Øvig Knudsen i anledning i at han havde fået Cavling prisen eller sådan noget for sin fede bog om Blekingegade Banden. Artiklen handler om hvordan han lavede bogen og så siger han bl.a. at når man er langt nede i materialet er det godt lige at træde tilbage en gang imellem og se det hele lidt ovenfra. Komme lidt væk. "Nogle tager på fisketur, selv ryger jeg pot", siger han (citat efter hukommelsen).

Titel:
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Og det er virkelig rigtigt hvad han siger, Rachlin, med at det er ufatteligt at så få kendte mennesker står frem og indrømmer at de bruger cannabis. Hvad er det de har at miste? Og hvad er det vi alle og hele samfundet kan vinde ved en bedre cannabispolitik? For jeg tror der er en klar sammenhæng imellem forbudets sejlivethed og modstandsdygtighed imod gode argumenter og så det at ens forældre ikke ved hvor mange af de mennesker de kender og respekterer fra fjerneren, der ryger den fede.
Som Natasja siger
"Skabsryger, eks-hippier, der vælger at tie,
kom ny i gang I har vist noget I skal sige".

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Han var også i Go' Morgen Danmark i morges. Sammen med en klam venstrepolitiker, som var gammel politibetjent.

Se klippet her: http://sputnik.tv2.dk/index.php/channel_id-2069264.html?menu

"Hash er farligt. Hash danner jo.. hvad er det det hedder.. fedt på hjernen" Desuden taler politikeren om de første tre dødsfald som er direkte relateret til hashmisbrug.. eller hvad det nu er han mener :roll:

Titel:
In our memories

Har du et uden om sputnik link?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det har jeg desværre ikke :(

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hypnotika skrev:
Har du et uden om sputnik link?

Følg linket og find Onsdag -> Fri hash i danmark
Højreklik på linket til højre under videoen hvor der står "Direkte klip til link"
Smid linket ind i en medieplayer der kan spille det :)

Så vidt jeg ved så virker linket kun 1 gang, jeg måtte i hvert fald ind igen for at få et nyt link

Politimanden fra videoen skrev:
"Det er ikke uden grund at cristianiterne kalder det tossetobak. Det kan godt være Dan kan styre det, men jeg oplever netop som politimand, de der bliver tosset i hovedet af at ryge hash.

Altså hash er jo farligt, det danner jo fedt på hjernen!
Hash går ud over langtidshukommelsen og jeg ser altså produktet af de, der ikke kan styre det. Og det er jo sådan at der dør ~200 narkomaner om året, fælles for dem alle, det er at de stortset er startet med at ryge hash. Så det er altså indgangen til den glidebane, som måske Dan kan styre, men som mange andre ikke kan styre og ender helt nede i sølet.
"

Det er jo de typiske yderst tvivlsomme argumenter. Langtidshukommelsen?
Stepstone teorien

Det er da også ret biased at have en politimand med, der patruljerer på staden.. det er da klart han ikke har nogen gode oplevelser der fra :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Altså hash er jo farligt, det danner jo fedt på hjernen!

Haha der måtte jeg le, gjorde lige mit humør meget bedre

Citat:
Hash går ud over langtidshukommelsen og jeg ser altså produktet af de, der ikke kan styre det.

Langtidshukommelsen? Er det ikke korttidshukommelsen? Eller har jeg glemt det? ;)

Citat:
Og det er jo sådan at der dør ~200 narkomaner om året, fælles for dem alle, det er at de stortset er startet med at ryge hash.

Er der nogen herinde der kender en narkoman der aldrig har drukket bajere? Fuck hvor er det soergeligt at folk der skal oplyse ikke kan finde ud af at fortaelle noget korrekt. Alle er ogsaa startet med maelk, det goer det heller ikke til et vadestens-stof

Kan vi ikke indfoere krav om ed-aflaeggelse hos alle der udtaler sig til medier? Specielt politikere og de saakaldte eksperter

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Dan kan også høres fortælle om hash på Aftenshowet.

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Klip+f ... 142128.htm

Det er ret besværligt at finde klippet, men det er 1. del fra d. 2/4-08

Her får han i det mindste lov til at tale ud.. Læste også tilfældigvis på hans blog, at han havde glemt at sætte uret den morgen, så han vågnede 25 min før han skulle være på Godmorgen Danmark - det kunne godt ses på ham :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
partypoo skrev:
Dan kan også høres fortælle om hash på Aftenshowet.

http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Klip+f ... 142128.htm

Det er ret besværligt at finde klippet, men det er 1. del fra d. 2/4-08

Her får han i det mindste lov til at tale ud.. Læste også tilfældigvis på hans blog, at han havde glemt at sætte uret den morgen, så han vågnede 25 min før han skulle være på Godmorgen Danmark - det kunne godt ses på ham :)

Tak. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]