Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 22:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: HPPD
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Jeg ville bare høre hvor mange her inde der rent faktisk har fået ændret deres måde at se verden på efter de startede med psychedelia? er ikke helt sikker på hvor udbredt det er og vil gerne vide jeres menning om emnet.. er det noget i har problemmer med? Jeg er selv ny inden for psychedelia og må indrømme det bekymre mig en smule..

Titel: Re: HPPD
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Jeg lider af en meget mild grad af HPPD. Har været hos læge og igennem alt muligt crap, de skulle både teste for kræft, migræne og en masse andre ting før de ville afskrive det som HPPD.

Jeg kan sagtens leve med det, men det irriterer mig nogle gange at jeg ikke kan se op på himlen og så den enten bare er blå, eller overskyet. Der er altid nogle bevægelige prikker, streger og andre former der danser i forskellige farver. Det samme med hvide vægge. Ellers mærker jeg ikke rigtig til det, har læst at nogle ser ting i andre størrelser og sådan, men ikke noget jeg har oplevet. Heldigvis, det lyder temmelig syret og ret underligt.

Vil lige pointere at jeg heller ikke har været den mest flinke imod mig selv og har gjort rigtig mange dumme handlinger MHT narkoindtag, tror jeg er heldig jeg er sluppet så billigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Har desværre også erfaret mig en lille HPPD, ting bølger og svager stadig efter en del tid med 2c'erne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg vil da også mene jeg render rundt med lidt halv HPPD: Små runde prikker overalt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
FlæmMing skrev:
Jeg vil da også mene jeg render rundt med lidt halv HPPD: Små runde prikker overalt.

Hvis din doktor ikke har givet dig diagnosen, er der altså temmelig mange andre ting det kan skyldes, og de er ikke helt så uskyldige som HPPD..... Tror gerne du vil tjekkes, det kan være en tumor i kraniet... eller migræne, schizophrenia og mange andre sager.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: østjylland
jeg døjer også meget med hvide vægge og til tider ser jeg nogle bobellignende objekter der flyver igennem luften :shock:

Administrerende Direktør
Brugeravatar

cyrus_tha_vrius666 skrev:
jeg døjer også meget med hvide vægge og til tider ser jeg nogle bobellignende objekter der flyver igennem luften :shock:

De fleste, for ikke at sige næsten alle, mennesker får en mild grad af synsforstyrrelser når de kigger på en ren hvid væg. Det er ikke det samme som HPPD. Vi har i øjeblikket en tråd i svampeforummet hvor en klog bruger nævnte at der er rigtig mange herinde der er meget hurtige til at diagnosticere sig selv med et og andet...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
cyrus_tha_vrius666 skrev:

No offence, men har du ikke også fyldt dig lidt rigeligt med ting og sager i tidens løb? :roll:

Jeg oplever ofte "fnug for solen" efter en smøg eller to. Altså fysiske legemer der driver lidt rundt. De psykisk-visuelle er meget mere sjældne, men også sjovere.

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Andreas/Saiko-Pod skrev:
Vi har i øjeblikket en tråd i svampeforummet hvor en klog bruger nævnte at der er rigtig mange herinde der er meget hurtige til at diagnosticere sig selv med et og andet...

Ja, det er også mit indtryk. Det med at se "prikker" i luften behøver altså ikke være noget som er blevet induceret af psykedeliske stoffer. Måske lægger du blot først mærke til dem nu, fordi du har hørt at der findes noget som hedder HPPD?
Jeg kan huske da jeg sådan ca var 8 år gammel (før jeg havde taget psykedeliske stoffer!). Der havde jeg en snak med min søster om at man kunne "se" luften. Vi var begge enige om at luften i virkeligheden bestod af meget små summende prikker, og vi øvede os i at lægge mærke til dem.
Det med hvide vægge kunne jeg også før mit første trip.

Dermed ikke være sagt at man ikke kan få lidt ændret syn når man har trippet meget. Men jeg ser det mere som et udtryk for, at du på trippet har lært din hjerne noget nyt, og al ny lærdom bliver hardwiret i hjernen hvis du "øver" dig tit nok (neuronerne danner hele tiden nye forbindelser, -selvfølgelig også når du tripper). Derfor, hvis du tripper ofte, vil du også begynde at kunne se visuals lidt, når du er på baseline. Dette er kun ubehageligt hvis man har modstand på det, og tror at man har taget skade af trippet. I virkeligheden er det ganske harmløst, og hvis du holder op med at ofre opmærksomhed på det, vil det holde op igen.

Hilsen Fanny

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Fanny skrev:
Andreas/Saiko-Pod skrev:
Vi har i øjeblikket en tråd i svampeforummet hvor en klog bruger nævnte at der er rigtig mange herinde der er meget hurtige til at diagnosticere sig selv med et og andet...

Ja, det er også mit indtryk. Det med at se "prikker" i luften behøver altså ikke være noget som er blevet induceret af psykedeliske stoffer. Måske lægger du blot først mærke til dem nu, fordi du har hørt at der findes noget som hedder HPPD?
Jeg kan huske da jeg sådan ca var 8 år gammel (før jeg havde taget psykedeliske stoffer!). Der havde jeg en snak med min søster om at man kunne "se" luften. Vi var begge enige om at luften i virkeligheden bestod af meget små summende prikker, og vi øvede os i at lægge mærke til dem.
Det med hvide vægge kunne jeg også før mit første trip.

Dermed ikke være sagt at man ikke kan få lidt ændret syn når man har trippet meget. Men jeg ser det mere som et udtryk for, at du på trippet har lært din hjerne noget nyt, og al ny lærdom bliver hardwiret i hjernen hvis du "øver" dig tit nok (neuronerne danner hele tiden nye forbindelser, -selvfølgelig også når du tripper). Derfor, hvis du tripper ofte, vil du også begynde at kunne se visuals lidt, når du er på baseline. Dette er kun ubehageligt hvis man har modstand på det, og tror at man har taget skade af trippet. I virkeligheden er det ganske harmløst, og hvis du holder op med at ofre opmærksomhed på det, vil det holde op igen.
Hilsen Fanny

Det med hvide prikker - eller "orme" - på hvid væg eller på himlen, er jeg blevet forklaret skyldes ultrasmå blodkar i nethinden. Man ser blodet løbe forbi inde i øjet. Hvordan vi kan fokusere på det er mig en gåde, men hvis man kan lave nethinde-displays, kan man også se blod.

Mht. ægte HPPD, altså de psykovisuelle sager på baseline, er jeg ganske nysgerrig om man kan lære sin hjerne at ligefrem styre det, så det kan vælges hvornår man vil "trippe visuals". Hvis man kan lære at tænke i de baner man oplever i en psykedelisk tilstand, kan det visuelle nok også indlæres?

Site Admin
Brugeravatar

Lakhippien skrev:
Mht. ægte HPPD, altså de psykovisuelle sager på baseline, er jeg ganske nysgerrig om man kan lære sin hjerne at ligefrem styre det, så det kan vælges hvornår man vil "trippe visuals". Hvis man kan lære at tænke i de baner man oplever i en psykedelisk tilstand, kan det visuelle nok også indlæres?

Du kan sagtens lære at se visuals på baseline, lige som du kan lære dig selv at holde op med at bemærke det. På mit første LSD-trip tænkte jeg "dette her vil jeg lære at kunne se, også når jeg ikke er på trip!", og så tog jeg evnen med mig. Dog tog det lidt for meget overhånd, og jeg blev temmelig noia over det en overgang, hvilket kun forstærkede det. Det holdt op efter at jeg fandt ud af at være følelsesneutral over for det.
Hvis jeg mediterer dybt, -går i en mørk skov eller sidder og snakker intens med en person om aftenen, får jeg ofte lettere visuals. Dette er altid behageligt, og underbygger stemningen.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Fanny skrev:

Hilsen Fanny

Så vil det sige jo at HPPD er en form for pixelfejl?

Administrerende Direktør
Brugeravatar

De små transparante, bobbellignende ting vi kan se hedder "floaters" på engelsk:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=18&t=23184&hilit=floaters

De har ikke noget med HPPD at gøre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Må erklære mig komplet enig med Andreas, inden i begynder at sige åh nej, jeg har HPPD. Så kan det nu altså også være floaters som jeg også havde i tankerne da jeg læste dette topic og så det topic der er under svampe forumet

Se her: http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=24111

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Er hvide overflader ikke altid lidt levende hvis man fokusere nok ? Jeg kan da se luften altid, eller hvordan man nu kan forklare det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Arius skrev:
Er hvide overflader ikke altid lidt levende hvis man fokusere nok ? Jeg kan da se luften altid, eller hvordan man nu kan forklare det.

Jo ligesom Lakhippien skriver længere oppe i tråden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: jylland
hvis jeg ser op mod himlen kommer der også små bølgelignede effekter eller små blinkende bobler.. og kigger jeg på en hvid væk er det som om den flimre en lille smule (lidt ligesom "myrekrig" på en tv kanal uden forbindelse) bare i meget svagere grad.. og trækker jeg en arm (eller andet igennem luften) er der en stribe efter den i et par milisekunder.. intet der irritere mig helt vildt, men det med bobler i luften kan sku godt være mystiskt :shock:

edit: jeg så ikke lige det med floaters.. det er nok det jeg har så :) :oops:

men så også lige Fanny nævnte noget om at man selv kan frembringe visuals uden at være påvirket.. dette har jeg også prøvet (ubevidst) jeg stod ved en vejkant, kiggede på kantstenen på den modsatte side og pludselig så det ud som om vejen buede i et U helevejen igennem og den fjerneste kantsten kom lidt tættere uden egentlig at se ud som om den kom tættere alligevel (svært at forklare) jeg oplever nøjagtig det samme på svampe, og det er først sket ubevidst efter jeg har prøvet svampe :|

Site Admin
Brugeravatar

FlæmMing skrev:
Så vil det sige jo at HPPD er en form for pixelfejl?

Jeg vil ikke kalde det en "fejl". Det er vel bare sådan vores syn er bygget op. Nogle lægger mærke til det, men de fleste aldrig ofrer det opmærksomhed.

Jeg tror fokus på HPPD er så stor, fordi det fra sundhedstyrelsens side bruges i skræmmekampangen mod psykedeliske stoffer. Derfor bliver det fremstillet som en "hjerneskade" og noget frygteligt noget at pådrage sig. Virkeligheden er en anden.

Hilsen Fanny

Medlem

Der er en ting der kan være vigtig at have for øje når man oplever denne slags og for den sagsskyld også tripper, ja faktisk er det altid godt at have med sig i baghovedet.

Vi oplever verden gennem vores perception - det er vores kontakt med den verden vi lever i.
Når vi tripper ændres vores perception af verden. Vores perceptions ændrig er temlig meget forbundet med vores opmærksomhed, men i den forstand at opmærksomhed på IKKE at få et bad trip er opmærksomhed på et bad trip.

Ved meditation, visse former for yoga og forskellige oplevelser kan man også opleve en ændring af perceptionen.

Hvilken der er den rigtige, er i og for sig ikke så vigtig, det er vigtig at vide der er forskellige fremtrædelses former af verden som resultatet af vores kognetive processer. og de forskellige perceptions tolkninger har forskellig brugbarhed i den 3 dimensionelle verden vi er nød til at forholde os til.

Rigtig mange stiller deres egne diagnoser og har også oplevet læger stille diagnose, hvor det faktisk har været muligt alene ved at ændre opmærksonhed at få en perception af verden der var mere funktionel for et menneske med øjne på en krop i bevægelse der skal interagere i en 3 dimensionel verden.

Der med naturligvis ikke sagt at man ikke skal gå til læge, har man en gene af noget man ikke tror er normalt så bør man gå til læge.

Junior medlem

Geografisk sted: Holstebro
Har lige et spørgsmål ang. HPPD :)
Kan man risikere at få det allerede efter første gang på et stof som f.eks LSD og 2c-b?
bare noget jeg sådan har tænkt på :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]