Jeg vil gerne lige starte med at sige, at jeg hverken har forsøgt at presse dig til at starte tråden, og at min kommentar med ”stueren racisme” måske burde være uddybet lidt. Det virker nemlig som om, jeg måske har trængt dig op i en krog, hvor du enten har måttet tige på bekostning af, at føle dig stemplet som noget, du ikke er, eller starte en tråd/skrive et indlæg hvor du forklarer dig. Det har ikke været min mening, hvis det er tilfældet. Jeg vil gerne lige uddybe lidt af det, jeg mente.
Hele pointen (som blev fortiget af mig) var, at du netop står inde for et synspunkt som ofte sættes i bås med racisme, men som er stueren i den forstand, at det jo netop ikke er racisme – selv hvis racisme er ubetinget dårlig, så er dine synspunkter (selvom de måske er fejlagtige) ikke dårlige, og hvis de er, så må det være på en anden regning (jeg vil ikke påstå at der er noget forkasteligt ved dem, da de for mig at se er helt rationelle og acceptable).
Racisme er, for mig, et hvert synspunkt som kategoriserer mennesker efter irrelevante egenskaber. Selve opdelingen af mennesker i etnicitet er ikke racisme per se, men i det øjeblik kategorierne inddrages med begrundelse af diskrimination for øje, så er det racisme. Så for mig er racisme ubegrundet diskrimination på et institutionelt niveau (da vi jo snakker politisk racisme og ikke bare ”jeg kan ikke lide sorte eller indere”).
Sådan som du stiller det op her, kan man faktisk sige, at du udgår fra racismens faktum (som du formentligt finder beklagelig). Da mennesker dybest set har en tilbøjelighed til at danne grupper på baggrund af affinitet, og da gruppetilhørighed er en forudsætning for velmående, og da forskellige grupper altid er i konflikt, så vil et velfungerende samfund altid være kulturelt homogent. Mennesket bestemmes som et racistisk væsen, og dit syn på samfundet udspringer af dette. Dit synspunkt er altså helt neutralt (i hvertfald det, der lægges frem her) i forhold til spørgsmålet om menneskers værdi. Det er værd at slå fast, så tråden ikke falder over i en masse ligegyldigt.
Når det så er sagt, så er det klart, at synspunktet netop af den grund ligger ”tæt” op ad racisme i nogen forstand. Du udgår netop fra, at grupper ikke kan sammen. Racisten, derimod, er meget mere nærværende i konflikten. Han er selv medlem i den ene af grupperne, og han bidrager til konflikten med en konfronterende attitude, idet han anser, at de andre gruppers anerledeshed skal takseres i termer af værdighed eller værdi. Noget, der kan beslægte synspunkterne (i modsætning til det foregående) er, at racister ofte peger på netop den gruppesplid, du selv anvender som beviser for det, du tror på. Den politisk aktive racist (her snakker jeg af erfaring, så læg ikke for meget i det) vil ofte pege på at den modsatte gruppe historisk ligger til grund for konflikten, og dette diagnosticeres racistisk: araberen har af natur et hidsigt temperament, og derfor er han farlig og skal bekæmpes. Det, som der kigges på, kan f.eks. være volds – og kriminalitetsstatistik, samt historisk evidens. Der er tegn på, at en gruppe er misanpasset, og dette forklares med egenskaber hos gruppens individer. Det er selvfølgelig regelret racisme. Dine egne synspunkter er ikke racistiske, men i en politisk diskussion vil modstanderen ofte lade den overfladiske lighed være nok til, at de to slags ideer sættes i samme bås. Man ser det f.eks. når Sverige Demokraterne eller Dansk Folkeparti kaldes for racistiske. Deres partipolitik er jo ikke racistisk. Måske er der enkeltpersoner inden for miljøet, som er racister eller racistisk motiverede, men selve deres politik udgår fra synspunkter, der minder om dine, og disse er ikke racistiske, idet de slet ikke kategoriserer mennesker, men blot påtaler det (påståede) faktum, at heterogene samfund er ustabile. Da et stabilt samfund er at foretrække, og da øget indvandring og særlovgivninger til fordel for minoriteter øger heterogeniteten, så bør man begrænse disse.
(Nu skal jeg heller ikke prakke dig for meget på, for du gør selv meget ud af at være ret neutral når det kommer til lovgivning. Du siger jo egentlig ikke andet end det, at homogene samfund er stabile – det kan hurtigt drages ind som grund for en politik, men som sådan er det ikke et politisk, men et videnskabeligt synspunkt. Men de to sider er jo i praktikken forbundet, og din tråd er placeret i politikforummet, så håber ikke, at disse sammenkoblinger er for meget. )
En forudsætning for, at multikulturalisme skal være et acceptabelt rammeværk for et samfund, er at man kan akkommodere forskellighed på en konstruktiv måde, samt at forskellige grupper kan ”placeres” på lige fod. Så multikulturalisten stilles jo over for to problemer, i hvert fald sådan som du stiller det op.
1) Bevis eller gør det sandsynligt, at et samfund kan akkommodere forskellige grupper. 2) Forklar hvordan grupperne kan ligestilles.
Jeg synes, at der er noget i dine synspunkter, der taler for, at vi faktisk dybest set er enige. Det virker dog ret usandsynligt med tanke på at jeg går ind for multikulturalisme (ikke en ukritisk, tvungen sådan, men forstået som et samfund med gruppedifferantierede rettigheder), hvor du går ind for ”stammesamfund” (hvis man kan kalde det sådan). Dine indledende bemærkninger er jo ment som en udfordring til multikulturalisten. Du vil hævde nogle ting, som taget sammen peger på, at multikulturalisme er en dødssegler. Det giver tilgengæld vind i sejlende for modstandere af multikulturalisme, og taler for at man gennem en slag etnisk diffusion bør lade samfundet indordne sig. Lige søger sig til lige, og uden tvang trækkes grænserne naturligt, sådan at alle lever i deres respektive grupper, med en minimal kontakt med andre, hvilket stabiliserer hver enkelt samfundsmonade og giver tryghed til stammemedlemmerne. Kontakten mellem stammerne bestemmes pragmatisk efter deres indbyrdes behov. De eneste stridigheder, der kan opstå, må tænkes at berøre resurser og lignende. Til gengæld kan det ikke forstilles at statsmagtens legitimitet drages i tvivl, eller at velfærden undermineres indefra.
Hvis det ovenstående er korrekt forstået, så mener jeg at vores synspunkter kun adskiller sig et eneste sted: jeg mener ikke, at staten står i vejen for den slags ”realistiske” utopi. Der er gode grunde til at tro, at vi kan akkommodere stammelignende grupper inden for en overgribende stat. Og jeg mener at multikulturel lovgivning er det værktøj, som kan sikre det. Det er netop derfor, at problem 1) skal løses: hvordan ser en stat ud, hvor multikulturalismen ikke svækker staten?
Først vil jeg lige kommentere lidt på de historiske overvejelser, du gør dig. Du skriver at:
”Jeg kender ikke til nogen samfund, hvor forskellige religioner har været stillet lige. Islam nævnes tit som eksempel, for eksempel i Spanien eller Tyrkiet og andre steder, men når man undersøger det dybere, så viser det sig, at der er tale om en skarp hierarkisk ordning, med Islam som den altdominerende religion og kultur, mens andre religioner har været mere eller mindre accepterede og har levet i selvstændige enklaver. Jeg mener det er helt naturligt og at ligestilling kulturer og religioner i mellem er en naiv forestilling, som historien bekræfter.”
Der er altså god grund til at mistænke, at den eneste måde, to eller flere kulturelle samfund (stammer) kan være ligestillede, er hvis hver af dem er nationalt suveræne. Som du siger, så ser vi, at igennem historien, har man ikke lykkedes at akkommodere kulturelle grupper inden for en overgribende stat. Det er lidt paralelt til, at man internationalt ikke har en overgribende magt, som kontrollerer nationerne. Når man griber ind, så er det gennem løse netværker, som f.eks. FN, hvor man i samråd beslutter at øve vold mod suveræne stater. Som oftest finder ”offeret” at volden er illegitim. Videre har vi gentagende gange set, at selvom samstemmighed udebliver, så trumfes den internationale ”magttjekker” af stærke konstituenter, som f.eks. USA, og svagere nationer, f.eks. Danmark, går i den stærkere stats fodspor og legitimerer ”ulovlig” vold med muskelargumenter. Man mistænker, at der helt enkelt aldrig kan være tale om ulovlig vold. Den internationale lov er jungleloven. På samme måde vil en overgribende statsmagt, på dit billede af sagen, altid udove majoritetsvold mod minoritetskulturer. Der vil altid være en stærkere kultur, som tvinger rammerne ned over de svagere. Den sande lighed er illusorisk. Hvis den fandtes, så ville vi ikke se forskel på staten og et statsovergribende magtinstrument helt enkelt fordi den ene gruppe ingen magt ville have over den anden gruppe – de ville være helt autonome og passe sig selv, og spørgsmålet er, hvorledes de overhovedet kunne siges at indgå i en fælles stat. Det er som om, vi helt naturligt ender i din statsdiffusion. Hvis vi lader grupperne danne og passe sig selv, så opstår der helt naturligt nationalstater, der indgår i et mere eller mindre harmonisk verdenssamfund af autonome stater. Problemerne vil være de, som typisk er mellem stater (bortset fra de, som beror på interne gruppekonflikter).
Det er lidt den slags stat Nozick forestiller sig, at den sande liberale stat vil være. I en liberal stat er det eneste, hævder han, som staten gør, at kontrollere individdets frihed. Det er derfor den eneste stat, som kan sikre gruppers lige sameksistens, da staten danner rammeværket omkring den mest omfattende individuelle frihed, der kan tænkes. Staten er næsten en slags ”fair game”-mekanisme, som sikrer, at ingen tvinges til at indgå i en gruppe, hvor han eller hun skal assimileres. Individdet kan helt enkelt pakke grejet og forlade gruppen. Smågrupperingerne besidder egendom, og de kan skabe små private sammenslutninger, f.eks. områder med Sharialov, hvor man må bosætte sig hvis man overholder deres regler. Denne model forudsætter exit-rettigheder. Da smågrupperingernes regler altid trumfes af ”staten”, som er retfærdighedens vagthund, og da retfærdighed består i beskyttelse af den private frihed, som gælder uindskrænket for det eget legeme, så må smågrupperne kun straffe på det vilkår, at det er frivilligt, for så vidt at forbrydelsen ikke var mod en grundlæggende frihed, da det er den eneste slags frihed, som skal gælde absolut. Der er selvfølgelig en masse problemer med at afgrænse grundlæggende friheder fra ”luksus”friheder, og der er til og med visse, der mistænker, at det nozickske begreb om ret til frihed er et tomt begreb. Så der er grund til at mistænke, at du har ret, og at det helt enkelt er umuligt at sikre gruppers lige rettigheder, og samtidig beskytte individdet som medborger i en ”superstat”, der omfatter de de forskellige stammer.
For at overhovedet nærme sig en forståelse af, hvad der er på spil mellem dit synspunkt og multikulturalistens (jeg er selv usikker på mit eget standpunkt, men jeg hælder mod multikulturalisme frem for stammesamfund), må vi spørge, hvad fanden alternativet til dit synspunkt er. Nozickske samfund havner i et dilemma, så de er måske dårligt rustede til at løfte opgaven:
Enten skal visse grupper frasige sig enkelte rettigheder, eller også skal vi forbryde os mod enkeltindividdet.
Begge forslag er, på ultraliberale præmisser, uacceptable. Tvinger vi muslimer til at afstå fra at straffe individder, der bryder mod Sharia, medmindre de selv går med på det (hvilket er at underkaste deres religiøse lov statens lov), så tvinges individderne afstå fra friheden til at udøve deres religion frit, mens den anden mulighed jo er helt åbenlyst i strid med liberalismen.
For at komme tilbage til humlen af det hele: det er helt oplagt at gå efter struben på dine argumenter. Tanken er, at stammesamfundsløsningen er det eneste, der sikrer, at staten kan udføre sin rolle, nemlig at være en tryg beskytter af medborger rettigheder. Det er jo en tese, som kan bestrides. Hvis vi kan gøre det troligt, at staten kan fungere under multikulturalisme, så falder hele ideen til jorden.
En af de varmeste fortalere for multikulturalisme er den kanadiske filosof Kymlicka. Jeg mener selv, at han går alt for langt i sit forsvar, og faktisk tror jeg, at jeg efter at have tænkt det igennem i lyset af dine synspunkter mener, at du ligger nærmere mål end han gør. Men ikke desto mindre er hans diskussioner meget oplysende. Han drager f.eks. nogle distinktioner mellem forskellige slags grupperettigheder, hvoraf to af dem er ret ukontroversielle, set fra et liberalt synspunkt, mens den sidste kategori skaber ovenstående konflikt (jeg mener, at selv hvis man går bort fra Nozicks lidt ektreme liberalisme, så støder man stadig på problemet, hvis man tager rettigheder seriøst). De forskellige grupperettigheder, som multikulturalistisk politik gør brug af, for at skabe det rammeværk, som du hævder er umuligt, er:
1) Selvstyrerettigheder 2) Special repræsentationsrettigheder 3) Polyetniske rettigheder.
1 og 2 går nok i ret godt spænd med det, du tror på. 1 går ud på, at oldschool emperialisme helt enkelt ikke er legitim. Derfor bør visse samfund, der eksisterer internt for staten, have lov til selvstyre. Samfundet afgrænses i overenstemmelse med det, du ser som afgørende, nemlig deres kulturelle tilhørighed. Historisk har de helt enkelt udgjort en ”uformel” stat, som er tvangsintegreret i en større stat. Tag f.eks. Puerto Rico og Grønland. Sådanne rettigheder vil selvfølgelig gå ud over den minoritet af majoritetskulturen, som er bosat i netop det område, der bliver selvstyrende. Det er dog, hævdes det, en fair pris at betale. Special repræsentationsrettigheder skal sikre, at systemisk diskrimination udlignes, så minoritetskulturer ikke udraderes af kulturelt befængte majoritetsbeslutninger. Der kan f.eks. være tale om vetorettigheder eller sikrede pladser i regeringen eller lignende. Den grundlæggende tanke er, at de betænkeligheder, der naturligt opstår for en liberal, når h*n ser sådanne specialrettigheder, forsvinder eller undermineres, når vi ser nærmere på sagen. Hvis overvejelserne er korrekte, så skal specialrettigheder af den slags sikre at sameksisterende kulturer kan leve på ligefod, hvor indsnævringen af majoritetsrettigheder i virkeligheden ikke er illegitime, men derimod en modbalance mod skævvridningen, sådan at man på ”mulighedsniveauet” giver alle kulturer samme forudsætninger for eksistens, og dermed sikrer man medlemmerne i samfundets ret til at leve efter sine egne værdier.
Uanset hvad, så skal man, inden denne argumentation kan lette fra jorden, have punkteret det synspunkt, som ligger til grund for din betænkelighed mod multikulturalisme. Altså: er det virkelig sådan, at homogenitet er en forudsætning for solidaritet? Kan vi have en velfærdsstat, hvis samfundet er etnisk heterogent?
Kymlicka er en af de få, der har forsøgt at skyde den tanke ned. Han hævder at der ikke er særlig meget empirisk evidens, som peger mod, at det forholder sig sådan. Inden for statsvidenskaben og sociologien antages det jo gerne, at det faktisk forholder sig sådan. Når man kigger litteraturen igennem, så ser man, at det man kigger på, helt som du siger, er at Europa i store hele er fredeligt (eller ”var” fredeligt), mens Afrika er et helvede. Videre ser man, at USA har en tradition af meget svag velfærd, mens man i Europa generelt gennem historien har haft et stærkt velfærdssystem. Ekstremen er selvfølgelig Afrika, hvor der gennem tiderne hyppigt har forekommet folkemord og lignende. Mod midten har vi USA, hvor folkemord jo ikke finder sted, men hvor der er modvilje mod socialisme. Både Afrika og USA, hævdes det, har ligheder. I Afrika er grænserne trukket udfra koloniernes interesser, hvilket har tvunget en mangfold af etnisk grupper under samme stat. Når siden den stærke statsmagt destabiliseres (i.e. kolonimagten forlader skuden), så bryder helvede løs, da der ikke findes nogen ”samfundslim”. I USA ser man ligeledes en mere blandet befolkning med forholdsvis udtalt segregering. I Europa er grænserne – igen som du siger – trukket kulturelt rent. Her skal vi altså finde stærk empirisk evidens for, at det er, som du siger. Hvad modstanderen, dvs. multikulturalisten, så indvender er, at forholdene i Afrika ikke kan ekstrapoleres til hverken USA eller Europa, mens forholdet i USA også er så tilpas egendommeligt, at der ligger andre teorier lige til højrebenet. F.eks. har der helt indtil 50’erne været en institutionaliseret racisme i USA, hvor sorte og hvide er blevet holdt adskilt, og det historiske forhold mellem de to samfundsgrupper har været, indtil efter borgerkrigen, det mellem slave og slaveejer. Når siden den ”hvide mand” efter ”ligestillingen” har været samfundsmæssigt over ”den sorte”, f.eks. mht. politisk indflydelse, uddannelse og økonomisk, blandet med det, man inden for statsvidenskaben kalder ”stille racisme”, så er det klart, at han vil modsætte sig en omdistribuering af goder, dvs. modsætte sig velfærdsstaten. Der skal altså mere på bordet for at vise, at det er en almenmenneskelig disposition, som ligger sikrer, at multikulturalisme er velfærdsstatens død. Her bidrager Kymlicka så med egen empiriske analyser af statistik fra europæiske lande, for at se, om der generelt er en korrelation mellem mængden af velfærdsydelser og kulturel heterogenitet. Han finder, at der ingen korrelation er. Man kan nok indvende en masse mod hans statistik, og det er ingenlunde nok til at slå noget fast, men det gør alligevel, at der helt enkelt skal mere forskning på bordet inden vi kan basere vores politiske system på den sociologiske tese, at en overgribende, stabil velfærdsstat kun er mulig i et kulturelt homogent samfund.
Den slags rettighed, som jeg mener, er mindst kontroversiel, teoretisk set, er ”polyetniske rettigheder”. Det er helt enkelt de rettigheder, som sikrer, at alle kulturer er repræsenteret i det offentlige rum. I Frankrig, f.eks., er der stærke kræfter, der vil begrænse sådanne rettigheder. Det er helt enkelt forkert, idet, selvom man man medlem af majoritetskulturen tror det, faktisk lever i et samfund, som er befængt med kulturelle symboler. Visse hævder, at det er uproblematisk, men som oftest er dette synspunkt knyttet til en ret eksplicit racisme – noget jeg mener diskvalificerer synspunktet. Selvfølgelig er det sandt, at man som majoritetskultur kan kræve af en tilflytter, at han eller hun tilpasser sig en anelse. En, der flytter hertil fra Kuwait kan ikke kræve Sharialovgivning, selvom vedkommende kan foreslå det og arbejde for det på demokratiske præmisser. Man kan blokere dette med moralfilosofiske overvejelser, f.eks. at grundloven korrekt modellerer moralske rettigheder, og altså aldrig kan trumfes uden at man begår en uretfærdig gerning – her begynder vi så at glide tilbage til problemet om multikulturalisme, og hvordan rettigheder skal fordeles. Polyetniske rettigheder er altså ikke den slags rettigheder. Det er retten til at få sin kultur anerkendt som kulturelt ligeværdig med majoritetskulturen. Når vi vil indføre forbud mod tørklæde, så er det med udgangspunkt i at en neutral uniform, f.eks., ikke indebær muslims hovedbeklædning. Men her glemmer vi, at den ”neutrale” uniform er frembragt i en konservativ-kristen kultur, og altså kun neutral for netop majoritetskulturen. Så indførelsen af undtagelsesrettigheder, f.eks. muslimers ret til at bære tørklæde på arbejdspladsen, er blot et forsøg på at udligne den systemiske kulturelle skævvridning.
De polyetniske rettigheder er selvfølgelig kun retfærdiggjorte hvis:
1) Heterogene samfund kan fungere. 2) Der er ingen ”neutral” fælleskultur.
Jeg har forsøgt at anføre nogle af de hyppigeste synspunkter mod 1) (den er empirisk svagt støttet, og der er modempiri), og 2) forudsætter en lidt mere substantiel forpligtelse, idet vi skal ind og tro på ”silent racism” og magtstrukturer.
Din rent historiske overvejelse (den med at der aldrig har fundets en helt ”lige” overkultur) kan også lide en lille belastning hvis vi tænker på følgende: har vi overhovedet tilstræbt en sådan tidligere i historien? Umiddelbart virker det ikke som om, man har det. Derfor kan det ikke være overraskende, at vi ikke finder mange multikulturelle utopiske samfund op gennem historien. Tidligere var kulturemperialisme normen snarere end undtagelsen. På mindre end 100 år har vi taget udfordringen seriøst, og først nu begynder nuancerede teorier at dukke op. Og er de interne stridigheder virkelig så store, at udsigten til en på sigt fungerende multikulturel stat virkelig så dårlig? Vi skal ikke måle samfundet som det er nu, mod et utopisk stammesamfund. Vi skal måle det mod et ret omfattende moderne samfund. Vi bør være realistiske i vores kontrafaktuelle betragtelser, så vi ikke lefler for en urealistisk idé, når vi diskuterer ting, der potentielt kræver en omvæltning af statens dybeste strukturer.
Når det så er sagt, så mener jeg faktisk selv (ironisk nok), at en hvis form for emperialisme er acceptabel. Jeg mener, at liberalismen har identificeret nogle grundlæggende sande værdier: individuelle rettigheder mod staten og majoriteten. Derfor mener jeg også, at en stat har pligt til at begrænse den slags grupperettigheder, der legitimerer krænkelser af enkeltpersoner. Med andre ord mener jeg ikke, at der er en egentlig konflikt mellem at forbyde sharia og så de grundlæggende liberale værdier. Tværtimod: da sharia indvolverer brud mod de menneskelige rettigheder (som jeg mener er funderet i moralske rettigheder, ikke kun juridiske), så er sharia ikke legitimt, og altså er det en moralsk retfærdig indsnævring af individdets frihed at forbyde den, da individdet aldrig har ret til at krænke andres moralske rettigheder. Så kan man hævde, at visse personer, f.eks. rabiate muslimer, altid vil være utilfredse i et liberalt samfund. Det er dog helt iorden. For mig at se er et samfund, som ikke tager vare på grundlæggende rettigheder slet ikke legitimt. Den stat, som vokser op omkring sharia (eller en hvilken som helst anden religion eller kultur som er uforenelig med de menneskelige rettigheder) er slet ikke legitim. Hvis sådan en stat er prisen for stabilitet, så fortjener vi ikke stabilitet. Med andre ord: er en stat værd at slås for, så er det en liberal stat med størst mulig frihed til alle, koste hvad det koste vil i krænkelser af illegitime ”rettigheder”. Til fordel for dette synspunkt findes der stærke argumenter (for så vidt man tror på liberalismen til at starte med).
Jeg vil afslutte med at sige, at du altid kan afvise alt det, jeg har sagt, ved at afvise liberalismen som sådan. Men det virker som om, respekt for individrettigheder er noget af det, som driver dig. Hvorfor skulle vi ellers have et problem med, at en majoritetskultur sætter sig tungt på de øvrige? Der er jo meget, der peger på, at dominans er foreneligt med stabilitet. Tænk bare på Irak under Hussein.
Essensen af det hele er, at selvom det måske er sundest for et menneske, at leve i en kultur, hvor det føler sig fri (hvilket man kan i alle kulturer, hvis man er enig i værdierne), helt enkelt ikke er relevant. Lykke er kun godt, hvis den erhverves ad retfærdig vej. Multikulturalisme er ikke nødvendigvis det samme som ulykkelighed, end ikke for minoritetskulturerne, og for dem, der desværre må give afkald på lyksagelighed, er der kun et at sige: målet helliger i dette tilfælde ikke midlet, da lykke aldrig trumfer rettigheder. Udgangspunktet for det alternative synspunkt er, at menneskets ret til selvbestemmelse trumfer alt – en sådan rettighed kan ikke forklares teleologisk. Måske argumenterer jeg lidt i cirkler nu, men jeg mener som udgangspunkt at rettigheder tæller mere en lykke. Vi skal gøre hvad vi kan for at fremme lykke inden for retfærdighedens rammer, men retfærdighedens rammer er altid primære. En lykkelig voldtægtsforbryder er ligevel en forbryder, og koster det hans lykke at stoppe ham, så er det en pris, der skal betales. Da der er tvivl om skepticismen mod multikulturalisme, er der altså to problemer: 1) utilitaristiske argumenter er, imo, suspekte i denne sammenhæng, 2) de pragmatiske overvejelser til fordel for stammesamfund er ikke helt overbevisende. Tilsammen taler de for en en liberal stat med overgribende retssystem, samt tilpasselse af forskellighed via gruppedifferantierede rettigheder i den udstrækning, at de ikke leder til brud mod fundamentale rettigheder. Så når du siger, at alle i et multikulturelt samfund skal tilpasse sig usundt meget, så siger jeg, at du lægger vægt på en irrelevant egenskab.
Incidenter som f.eks. Breivik og skoleskyderier kan, imo, ikke ukritisk tages som beviser. Breiviks personlighed er ekstrem og er ikke nødvendigvis et symptom på et samfundssygdomstegn. Folkemord ville være et symptom, ikke en enkelt sindsyg celle. Skoleskyderier er nærmere det, du vil have, at det skal være. Men her handler det jo nok ikke om multikulturalisme, men derimod om social marginalisering på et helt andet plan. Og hvem siger, at det ikke kan håndteres indenfor rammerne af samfundet? Det er at gå i ekstremer at hævde, at kun det helt gnidningsfrie samfund er acceptabelt. At indgå i et samfund handler om at få plads til forskellighed. Mobbeofre og socialt marginaliserede grupper skal plejes inden for samfundets grænser. Ellers skulle samfundet dele sig som en celle via diffusion hver gang, der skabes interne poler - interessekonflikter er en del af samfundets grundlæggende vilkår.
Nu blev det lidt langt måske. Håber ikke, at jeg sludrer for meget.
|