Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 nov 2024 02:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Liberalisme
Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://ceposvideo.provector.dk/?poditem ... d&soegeord
Jeg er tom for ord... :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Tak for linket! Jeg skulle lige dele den ud over flere aftener, men nu er jeg færdig med den.
Jeg er generelt meget enig med ham, og han virker som altid en (relativt) oplagt debatør.

Nogle gange kunne jeg dog godt håbe på at han "dvælede" noget mere ved de åbenlyse tåbeligheder han beskriver. Såsom sammenligningerne mellem de forskellige "stræder", i forhold til i dag.

Jeg tror at grunden til at denne tråd ikke har fået flere kommentarer, er fordi Niels er medlem af LA og dermed et vildt monster, ude på jagt efter folks pension og handicappede børn.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Præcis - og folk der tjener penge er onde. ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Mennesker der er rige, har tjent dem på andre. De har taget mere for en vare eller tjenesteydelse, end den er værd.

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Mennesker der er rige, har tjent dem på andre. De har taget mere for en vare eller tjenesteydelse, end den er værd.

Hvornår vil du betegne en person som rig?,

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg kan ikke sætte et fast niveau, men jeg tror selv "den rige" ved det. Hvis man er i tvivl om man er rig, vil jeg tro man er rig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det vil sige at en ufaglært skal lønnes på samme niveau som en akademiker? Selvfølgelig har jeg interesse i min uddannelse, men jeg gad da ikke tage den hvis jeg ikke fik bedre vilkår end en der droppede ud af produktionsskolen og nu sidder i kassen i Fakta...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Alice: Jeg ved ikke om dit indlæg er til mig, men jeg går ikke ind for lige løn (medmindre det er for samme arbejde). Jeg er derimod for øvre grænser for profit og udlånsrenter (ågerrenter), der burde kriminaliseres.

Hvad angår min forrige post, så konstaterer jeg, at et plus på en konto, så vidt jeg ved, modsvares af et tilsvarende minus på en anden og at vi tjener på hinanden. Faktisk svarer et hvilket som helst plus, uanset størrelse, til et modsvarende minus. Jeg mener der børe være en øvre grænse for, hvor meget man må tjene på andres dumhed eller ulykke.

Vi lever i et forkælet overflodssamfund, hvor begrebet "krise" har mistet sin betydning.

Absolut økonomisk liberalisme nærer grådighed og egoisme.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Den her sang forklarer det rigtig godt :)

Alice: Du skal ikke bilde mig ind at du hellere vil side bag kassen i fakta, end lave det der interesserer dig. Også selvom man skulle tjene det samme.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror det er de færreste danske lønmodtagere der styrer hvem deres chef underbetaler for at de kan have råd til et paracelhus, volvo og charterrejse. Der er masser af mennesker verden over der bliver undertrykt og ikke får nok for deres varer - så jeg er helt enig med dig i at verden er uretfærdig, men synes ikke man kan kalde 90% af DK's befolkning for "ond".

Nej, jeg foretrækker skam at krybe rundt i skumle laboratorier. Men jeg tror da mange tager en uddannelse for at have lidt flere penge også - sådan er mennesker jo.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg tror det er de færreste danske lønmodtagere der styrer hvem deres chef underbetaler for at de kan have råd til et paracelhus, volvo og charterrejse. Der er masser af mennesker verden over der bliver undertrykt og ikke får nok for deres varer - så jeg er helt enig med dig i at verden er uretfærdig, men synes ikke man kan kalde 90% af DK's befolkning for "ond".

Nej, jeg foretrækker skam at krybe rundt i skumle laboratorier. Men jeg tror da mange tager en uddannelse for at have lidt flere penge også - sådan er mennesker jo.

90 % af danmarks befolkning er ikke ond. Men en stor del er uvidende om hvordan det samfund vi lever i fungere. De er uvidende om at det er muligt at skabe en mere lige verden. Jeg går ligesom Arpheus heller ikke ind for planøkonomi. Men jeg er stor modstander af udbytning af svagere individer og det foregår stadig.

LA fortæller gang på gang hvordan at det er folks egen skyld at de er fattige. Det passer bare ikke. I Danmark er der ikke lige kår for uddannelse og profit skabelse. Der er noget der hedder social arv og det er altafgørende for hvor gode muligheder du har. Det er selvfølgelig muligt at bryde et mønster men det er nærmere undtagelsen end reglen.

Det er jo ikke sådan at dagens danmark giver en lille smule mere til de der uddanner sig end de der ikke gør. Det er sådan i dagens danmark at de der uddanner sig får MEGET mere end de der ikke gør. Og hvis man så endda vælger det at blive spekulant, altså køber og sælger værdi papirer, er der langt mindre beskatning end på den almene dansker. Det er spekulanter der er de værste. De er ofte følelses forladte og tænker kun på profitdannelse. De er ligeglade med om det er våben de investere i eller om udbyder høj risikable lån som kan foresage globale finanskriser. De er også ligeglade med miljøet. Det eneste de tænker på er egen vinding. Og det er jo også helt lovligt at gøre sådan, så på sin vis forstår jeg dem godt. Det burde bare ikke være sådan og derfor skal samfundet ændres og det skal helst være så hurtigt som muligt. Ellers kan det kun gå galt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:

Nogle mennesker gør. Jeg kender ikke nogen der gør det. Jeg gør det heller ikke selv, og jeg er sikker på at de kurser du vælger ikke har en pind at gøre med, at tjene mest muligt?? Det er også bedst sådan, for hvis man valgte efter økonomisk gevinst, ville man aldrig blive så god til det man lavede.
Så "vi" gør det ikke for at tjene mest muligt. Det ville også være dumt, da det slet ikke er sikkert, at man får et arbejde efter endt uddannelse.
Inden for det Naturvidenskabelige felt, vil der nok komme et stort pres fra østen (asien), som kan give arbejdsløshed herovre, og den økonomiske krise kommer nok til at vare 10-15 år endnu

Citat:

Altså, alle lønmodtagere bliver underbetalt af arbejdsgiver. Det har ikke noget at gøre med syd-nord forholdet og dén udbytning, mellem rige og fattige lande. Men det er da rigtigt at der foregår et ulige bytte her
Du bliver også underbetalt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes de lønninger der er i Danmark er ganske fine, jeg brokker mig ikke.

Og vi har lige vilkår for uddannelse. Det handler om at tage sig lidt sammen indimellem og gøre en indsats. Det kan selvfølgelig være svært hvis man er vant til at få alting serveret på et sølvfad...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan godt være du synes, at lønningerne er fine, men det ændrer ikke ved at du bliver underbetalt.
Altså kan du producere værdier for 500 kr. men du får måske kun udbetalt 180 kr. De resterende 320 kr. bliver stjålet fra dig

Det er rigtigt at noget har at gøre med at tage sig sammen, men du kan ikke ignorere det forhold, at der eksisterer arbejdsløshed. Det eksisterer helt uafhængigt af hvor meget man tager sig sammen, det er en essentiel del af systemet. Nogle gange er der høj arbejdsløshed, andre gange er der lav arbejdsløshed, men den er der altid. I fremtiden bliver den meget højere, og så vil det måske virke mere klart for dig (men forhåbentligt ikke) :)

Senest rettet af Satori 13 nov 2011 20:05, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg synes de lønninger der er i Danmark er ganske fine, jeg brokker mig ikke.

Og vi har lige vilkår for uddannelse. Det handler om at tage sig lidt sammen indimellem og gøre en indsats. Det kan selvfølgelig være svært hvis man er vant til at få alting serveret på et sølvfad...

Der er ikke lige vilkår for uddannelse. Hvis du påstår at Guldbajer Finns søn har ligeså gode chancer for et 12 tal i AT-eksamen som Cand.phil. Jens Nielsens søn, så vil jeg vove at kalde dig ignorant.

At du synes lønningerne i Danmark er fine ændrer ikke på at arbejdsgivere rager en merværdi til sig.

I Danmark lønnes man ikke efter værdien af ens arbejde. Men efter hvor gode vilkår man har for at rage til sig. Der er mange danskere der arbejder røven ud af bukserne og bukker under for stress af ufaglært arbejde. Det er ikke fordi de er dovne at de er fattige, men fordi vi lever i en uretfærdig verden.

Jeg tror det er muligt at ændre på pacifistisk facon, men der er skide mange barriere såsom medierne som også er styret af profit.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside

Du fatter ikke så meget af det man siger til dig gør du? Social arv betyder ikke, at man har været vant til at få alting serveret på et sølvfad, det er MEGET mere komplekst end som så...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Danmarks mest liberale parti ligger yderst til venstre, så ja, liberalisme er fint med mig.

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Det kan godt være du synes, at lønningerne er fine, men det ændrer ikke ved at du bliver underbetalt.
Altså kan du producere værdier for 500 kr. men du får måske kun udbetalt 180 kr. De resterende 320 kr. bliver stjålet fra dig

Dette udsagn må bygge på en eller anden moralsk baseret idé om at du har ret til det du producerer, ligegyldigt hvad der er af andre faktorer. Samtidigt, så må det også bygge på en eller anden forestilling om objektiv værdi.

Det bliver hurtigt lidt problematisk, hvis du vil holde fast i den påstand, dér.

Dedikeret medlem

Hvad angår min forrige post, så konstaterer jeg, at et plus på en konto, så vidt jeg ved, modsvares af et tilsvarende minus på en anden og at vi tjener på hinanden. Faktisk svarer et hvilket som helst plus, uanset størrelse, til et modsvarende minus.

Hvor har du fra, at det totale antal kroner i omløb skal summere til 0?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hvad angår min forrige post, så konstaterer jeg, at et plus på en konto, så vidt jeg ved, modsvares af et tilsvarende minus på en anden og at vi tjener på hinanden. Faktisk svarer et hvilket som helst plus, uanset størrelse, til et modsvarende minus.

Hvor har du fra, at det totale antal kroner i omløb skal summere til 0?

Det siger min logik mig. Hvis jeg har nogle penge, må jeg jo have fået dem et sted, dvs. andre har givet mig dem og har dermed fået reduceret deres plus, eller gjort deres minus større. Mener du jeg tager fejl og kan du forklare hvorfor?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 64 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]