Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 jul 2025 19:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
Hej alle sammen. Det er ved at være godt lang tid siden jeg har været her inde. Men håber alligevel i vil bære over og at nogen af de store jurister her på siden kan fortælle mig helt præcist.

Sagen er den. Jeg har fortalt min UU-Vejleder om mit Hash forbrug. Nu vil hun fortælle det til mine forældre, 5 dage før jeg bliver atten. Problemet er sådanset ikke det at hun fortæller det. Men har min UU-vejleder ret til det? Jeg er 17 år, fylder 18 om 5 dage. Der er ingen beviser for mit hash forbrug, det er "påstand mod påstand" kan man sige. Ingen beviser, kun mine egne ord. Men jeg fortalte det da fordi jeg troede på at vi i Danmark havde et system der fungerede, at jeg kunne fortælle noget til en person der ikke mindst har tavhedspligt og som jeg stolte på, men at det så alligevel kommer ud?

Jeg har haft kigget på de forskellige paragraffer og love, jeg fandt noget om Forvaltningsloven:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=59473#K8

Der står tydeligvis under Kapitel 8 § 28:

§ 28. Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler og lignende, må ikke videregives til en anden forvaltningsmyndighed.

Det kan jeg bare ikke til at få hænge sammen? Ville der evt. være mulighed for at få lagt en sag op, grundet på brud af tavshedspligten? Jeg håber virkelig der er nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig hurtigst muligt!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt derude et sted.. der er jeg.. lige nu
Hvis hun sagde til mig at hun ville sige det til mine forældre ( selv om det den dag idag ved det )
ville jeg personligt true hende med tæsk..
Det kan jo heller ikke bevises at du har gjort det ?
det jo påstand imod påstand som du siger :-)

Jeg ville sige denne sætning ( hvis du skulle være så fej og magtliderlig at du skal ødeligge forholdet imellem mig og mine forældre vil jeg personligt vise hvor nemt man kan komme til at falde og slå sig.

Ja jeg ved det :-) det løser sikkert indtet... men jeg blev fandme så hissig da jeg læste at din vejleder ville sige det, det har hun sku da ikke ret til... og hvis hun har, så må man jo vise hende på sin ejen måde, at for hendes ejet helbred er det måske ikke så smart at stikke en i rykken.

Medlem
Brugeravatar

hjælper aldrig med vold.. slet ikke i sådan en situation!

hvis hun har tavshedspligt må hun ikke give oplysninger videre punktum.. men er dog ikke klar for reglerne for folk under 18...
kedelig situation...

du må hive telefon stikket ud de næste på dage ;)

Medlem
Brugeravatar

emingos skrev:
hjælper aldrig med vold.. slet ikke i sådan en situation!

hvis hun har tavshedspligt må hun ikke give oplysninger videre punktum.. men er dog ikke klar for reglerne for folk under 18...
kedelig situation...

du må hive telefon stikket ud de næste på dage ;)

Nej undskyld ved det sku godt ;)
men jeg ville personligt ikke lige ku styrre mig hvis hun sad og sagde det til mig...
men ja, at hive telefonstikket ud et par dage er faktisk en lidt klogere ide :Dhehe

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg aner ikke hvad en UU-vejleder er, da min krystalkugle er til reparation denne uge.

Som jeg lige husker det, så er langt fra alle omfattet af tavshedspligt, og jeg mener at SSP samarbejdet gør at en masse sociale myndigheder gerne må sniksnakke på kryds og tværs og indformere forældre osv.

I øvrigt skal du nok lade være med at fortælle om dit hashforbug, hvis du ikke vil have at folk vil snakke med dig om det. Normalt er det desværre bedst at holde helt tæt, da mange autoriteter kammer over når de hører ordet "hash" eller anden narko. Du risikerer at de låser fuldstændig fast i alt det med hashen og ikke rigtig kigger på dig og dine problemer med et åbent sind.

Medlem

Ja det fik jeg så smag for. Desværre alt for sent for nu skete det. Nu ved de alt, og de tog det sku okay sådanset. Jeg undersøger sagen (meget) nærmere hen på dagene, og det er helt sikkert jeg ikke finder mig i det hvis hun har brudt tavhedspligten! Jeg vender tilbage.

Ja er du gal. Jeg blev helt sindsyg, jeg fortalte også hende at hun skulle huske på at det var påstand mod påstand. Så uanset kan hun ikke finde mig "skyldig" i noget som helst. Ingen beviser - Kom glad med en pis prøve.

Så blev hun selv i tvivl om hun skulle sige det - Så fik jeg hende i tvivl om at hun havde brudt tavsheds pligten.

Det er aller sidste gang jeg vil se på hende igen. Jeg sagde lige ud, du skal aldrig ringe, skrive eller noget somhelst overhovedet. Farvel.

Så fuck it - Sket er sket - Fortalt er det ... Nu kommer vi til sagen; Har hun brudt tavshedspligten? Hvis ja så skal der helt sikkert ligges sag an!

Site Webmaster
Brugeravatar

Malk skrev:
Jeg aner ikke hvad en UU-vejleder er, da min krystalkugle er til reparation denne uge.

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem ... =artik-uuv

Som malk, tror jeg ikke at en UU vejleder har nogen som helst tavshedspligt.
Hvis du ikke ønsker at dine forældre får noget at vide om dit hash forbrug, er din bedste løsning nok at tage en snak med din UU Vejleder.

Nu ved jeg jo ikke hvad du har fortalt din vejleder, men hvis du blot har luftet at du ryger hash, så snak med hende, og bed hende personligt om ikke at sige noget, da det blot er et mindre forbrug og dine forældre virkelig vil tage på veje af det. Har du forklaret hende at du slammer piver hver dag og det kommer i forvejen for din uddannelse, så stram op, og aflæg hende et personligt løfte om nedsat forbrug. Og hold det.

IAMTHELIZZARDMAN>> Du er den største idiot psychedelia.dk længe har set.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Senest rettet af Optimus Crime 29 jun 2009 22:17, rettet i alt 2 gange.

Medlem

Jeg har desværre snakket meget med hende. Og hun bliver ved og ved, og er sikker på at mine forældre vil have mig på afvænning og bla bla bla. "Jeg har haft så mange studenter der idag sidder og kan ingen ting, de har fået hash psykose" Det er så fucking latterligt at høre på. Har aldrig hørt noget mere tåbeligt. Hun ved ikke en skid om hash - Det er farligt og pyy haaa. [Personlig info fjernet - 3Ef]
http://www.uu-aarhus.dk/uu-aarhus/medarbejdereuu/midt/

Hvis der nu skulle være nogen der ville sende en anonym mail med lidt belærene stof til hende :lol: ... Det er altså ikke værre end det er. Jeg vil bare gerne ligge sagen op, og ødelægge hende med det danske retssystem, det ér gjort før ;)

Medlem

Lige et sidste spørgsmål. Har fået et godt svar, fra en rigtig god bekendt der har meget med jura at gøre. Hvordan skal dette forståes helt præcist? At hun må faktisk først fortælle mine om det hvis jeg er gået med til det? Tolkning søges :D!

"Nu gælder det afsnit ikke privatpersoner som sådan, men omhandler en forvaltnings tavshedspligt i forhold til an anden forvaltning, vedrørende videregivelse af personlige oplysninger til anden forvaltning.

Da din UU-vejleder, såfremt du ikke har et misbrugsproblem, ikke behøver, at vide, at du har røget, eller stadig ryger hash, så er det betænkeligt, at oplysningerne videregives uden samtykkeerklæring jvnf. Forvaltningslovens § 32, der siger, at "Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver." Såfremt du uopfordret har givet oplysningerne om et misbrug, og din vejleder vurderer, at du "mistrives", har vejlederen dog pligt til, da du er hjemmeboende under 18 år, at videregive oplysningerne til de sociale myndigheder i kommunen, der så kan underrette dine forældre om misbruget, og forvaltningens planer for, hvad der videre skal ske. Det er dog mere end tvivlsomt, om UU-vejlederen har beføjelse til, at rette direkte henvendelse til dine forældre. Du bør skriftligt meddele din vejleder, at du ønsker en henvisning til lovhjemmel til direkte hernvendelse til dine forældre i den pågældende sag, inden vejlederen henvender sig til dine forældre, og såfremt henvendelsen allerede er foretaget, udbede dig lovgrundlaget for den foretagne handling. Da UU-vejledning, udelukkende er et tilbud om en vejledning om valg af uddannelses og erhverv, har jeg svært ved at se, hvordan en vejleder, der ikke har "sociale" forudsætninger, har beføjelse til, af egen drift, og uden samtykke, at inddrage dine forældre."

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
Tror du skal snakke med hende om det. Roligt og behersket. Fortæl om hvorfor du ryger og hvad det giver dig. Fortæl hende grundene til at du ryger.

Det virker jo allerbest hvis din udannelse forløber som den skal og du ikke har for meget fravær eller bagefter i noget. Hvis din røg har dårlig indflydelse på dit skolearbejde så bliver det straks værre og så må du selv overveje om det ikke er best at de får noget at vide så du kan få gjort noget ved problemet.

Hvis alt går galt, kan du presse hende og sige at du så i det tilfælde bliver nødt til at sige til dine forældre at din vejleder har lagt an på dig og du ikke ved hvordan du skal takle situationen. Og så sige tak for samarbejde.

Trudsler om vold og lignende er sjældent brugbare mod sådanne personer da det så bare bliver tilføjet som en af dine brister. Skal man true dem skal man gøre det med noget usynligt og som rammer dem. Og noget man rent faktisk ville kunne gøre uden de store koncekvenser for en selv. Det er jo stadig "blot" ord mod ord.

Oftes løses den slags problemer sig hvis man er åben og ærlig

Site Webmaster
Brugeravatar

Kristian12>> Fjern dog hendes personlige oplysninger, din spade.

Al medlidenhed forsvinder når du opfører dig på den måde.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Medlem
Brugeravatar

Ja okay du !
den er altså ik for smart den der ! slet lige hendes personlige oplysninger ! dem ka vi da ikke bruge til noget ? det er din sag !
Hvis nogen nu skriver hendes navn på google for at finde hendes nummer eller andet, vil denne side poppe op, og hvad tror du så der sker !???
SLET DET NU !

Site Webmaster
Brugeravatar

IAMTHELIZZARDMAN skrev:
Ja okay du !
den er altså ik for smart den der ! slet lige hendes personlige oplysninger ! dem ka vi da ikke bruge til noget ? det er din sag !
Hvis nogen nu skriver hendes navn på google for at finde hendes nummer eller andet, vil denne side poppe op, og hvad tror du så der sker !???
SLET DET NU !

Jugg skrev:

Medlem
Brugeravatar

Opfordring til trusler om vold, våde fantasier om ligegyldige (og uholdbare) sagsanlæg, matematiklærerens telefonnummer og mailadresse (som om hun ikke ville VIDE hvor det kom fra, hvis nogen var dum nok til at forfølge opfordringen :roll: ). Tsk tsk tsk

Jeg er ny her (longtime lurker), og føler mig allerede mere hjemme end jeg på noget tidpunkt siden tiden i rygerhjørnet i konfirmantalderens skolegård, har gjort.
Ahhh...

...Og nu hopper jeg så over på ARTO, og ser om der er ligeså hyggeligt.
:wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Jugg skrev:
Kristian12>> Fjern dog hendes personlige oplysninger, din spade.

Al medlidenhed forsvinder når du opfører dig på den måde.

No offense, Jugg. Det hjælper altså heller ikke på noget at du kalder ham spade, det er måske sandt at det er dumt gjort at skrive hendes personlige oplysninger og det, men derfor behøver du ikke kalde ham sådan noget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kristian12 skrev:
Jeg har desværre snakket meget med hende. Og hun bliver ved og ved, og er sikker på at mine forældre vil have mig på afvænning og bla bla bla. "Jeg har haft så mange studenter der idag sidder og kan ingen ting, de har fået hash psykose"

Jeg er enig i at hun ikke har grebet sagen specielt intelligent an. Måske er det lidt sent ift. til jeres indbyrdes forhold, men måske er sagen ikke slut endnu eller også kan andre måske få lidt inspiration til at overleve deres eget møde med sådanne myndigheder.

Jeg vil anbefale dig at hente Sundhedsstyrelsens "Hash-samtalen", der faktisk er forholdsvis god. Ikke mindst fordi den maner til megen besindighed.

Hash-samtalen ligger her: http://www.sst.dk/publ/publ2005/CFF/HAS ... MTALEN.PDF

Nævnte du ikke også noget om urinprøver og deslige. En kort anbefaling fra SST igen: https://www.sst.dk/Sundhed%20og%20foreb ... tests.aspx

Endelig kunne du jo sende hende "Enkelt er det jo ikke" af Peter Ege, hvis hun absolut skal sidder der med sin inkompetence og råde over folks liv:
http://www.stofbladet.dk/6storage/586/1 ... 39-49_.pdf

Medlem
Brugeravatar

Jugg skrev:
IAMTHELIZZARDMAN skrev:
Ja okay du !
SLET DET NU !

Jugg skrev:

sig mig eeh ?
hvad er dit problem ?
er du ikke intresserret i psychedelia.dk 's sikkerhed ?
åbenbart ikke... :roll:

Site Webmaster
Brugeravatar

The-Lizardman skrev:
sig mig eeh ?
hvad er dit problem ?

Hold nu kæft. Psychedelia er ikke en hemmelig side, og psychedelia gør intet ulovligt.

Medlem
Brugeravatar

Jugg skrev:
The-Lizardman skrev:
sig mig eeh ?
hvad er dit problem ?

Hold nu kæft. Psychedelia er ikke en hemmelig side, og psychedelia gør intet ulovligt.

Din tåbe..
Okay.. nu siger vi jeg har den samme vejleder, og jeg ska søge info om hende eller andet, og skriver hendes navn via google.. så kommer jeg herind, og ser det, og tror du så ikke ( hvis jeg er en " artig stikker " ) at jeg går op til min vejleder og siger sårn og sårn og sårn ?
Det er der rigtig mange tåber der kunne finde på- derfor skal man passe på med sådan noget !
Nej det er ikke en hemmelig side ! det ved jeg udemærket- men hvis brugerne på siden blir ved med at poste sådanne oplysninger blir den lukket 110 % i løbet af no time.

Medlem

Hendes informationer ligger på (LINK FJERNET af Portuz) frit publiceret for alle. Hvorfor må jeg ikke så kopiere hendes info hertil? Jeg synes ikke jeg har gjort noget forkert, da hendes oplysninger er tilgængelige for alle?! Men jeg undskylder da kraftigt hvis jeg har overtrådt nogen af Psychedelia's regler.

Spade? Nej det synes jeg ikke selv jeg er - En kraftig rus af THC samt en masse vrede inden i fik mig til at skrive det jeg gjorde, men igen kan jeg ikke se så meget forkert.

Jeg fik besked idag, at hun ikke ønsker at være min vejleder længere. Tak for det! Dagen optur, samt en lille god hjemme-urt pind ;)

Hygge jer, og tak for det hele.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]