Citat:
Jo, det betyder et minus på min konto og et plus på din.
Reolen har en værdi for dig (du har jo trods alt været villig til at købe den). Penge er et byttemedium. Vi har ved handlen begge fået noget vi hellere ville have end det vi havde før.
Citat:
Hvis du har en lade fuld af reoler og der er mangel på reoler, så kan du sætte værdien som det passer dig.
Nej. Jeg kan ikke sætte værdien som det passer mig. Sætter jeg den meget højt, så er prisen på reoler høj og andre går ind på markedet. Der bliver produceret flere reoler. Priserne falder. Det er sådan set helt almindelig økonomisk teori og i øvrigt noget som jeg har set ske mange gange.
Monopoler er noget, der oftest opstår som følge af regulering, sjovt nok, hvor at f.eks. firmaer presser for lovgivning, der sætter barrierer op for indgang på markedet, og derved kan de sætte kunstigt høje priser.
Citat:
Drejer det sig om vand, energi, mad eller lignende, så kan det have alvorlige konsekvenser, hvis sælgeren ikke opfatter det som et moralsk anliggende og markedet ikke er reguleret. Derfor skal markedet reguleres, moralen gennemtvinges og der skal sættes et loft over sælgers profit.
Frie markeder er også regulerede. De er regulerede af forbrugerne. De ting du taler om dér, er helt klart velmente, men de har bare ofte den modsatte effekt af det du ønsker. Det skaber lige præcis de monopoler du frygter, og desværre er heller ikke f.eks. statsansatte bedre mennesker end alle mulige andre.
Citat:
Desuden narrer den kloge som bekendt den mindre kloge. Sælgeren tager moralsk stilling, hvis han sælger en ressource der er mangel på, med høj profit, velvidende, at andre mangler varen eller er manipuleret af målrettet markedsføring til at tro, at de mangler den og at den er mere værd end den reelt er. Man kan ikke undgå at træffe moralske valg, det gør vi hver dag.
Der findes ingen dokumentation for at man kan manipulere folk med markedsføring på den måde. Markedsføring flytter andele, det er det eneste man kan måle.
En vare har ingen objektiv værdi. Hvis jeg bygger en vaskemaskine af guld og bruger 10000 arbejdstimer på det, så er det ikke sikkert at der er nogen, der vil købe den til den pris som jeg udregner udfra den tid jeg har brugt på den. Det kan være at jeg kan få penge for guldet jeg har brugt til den, men den pris vil være afhængig af udbud og efterspørgsel. Hvis der findes en "reel værdi" hvordan forestiller du dig så at man skal finde frem til den?
Citat:
Den mindre kloge, eller svage, skal beskyttes mod grådige mennesker, med lav moral og dårlig social forståelse, måske ligefrem mod psykopater, som har organiseret sig i koncerner og målbevidst manipulerer og gør det vanskeligt for køberen at gennemskue, hvilken vare han egentlig køber og hvad den er værd og opfinder behov og planter dem i hjernen på folk.
Nu køber jeg ikke den der (efter min ydmyge mening, lidt paranoide) hjernevasker-forestilling du kommer med, da den er fuldstændigt udokumenteret. Men bortset fra det, så er jeg da fuldstændigt enig med dig i at man skal beskytte folk. Jeg tror bare ikke vi er enige om måden det skal gøres på.
Citat:
Mennesker er ikke fornuftige, markedet er ikke gennemsigtigt og der gøres store anstrengelser for at forvirre køberne og manipulere med dem.
Hvis mennesker ikke er fornuftige hvordan kan dem der skal regulere et marked så være fornuftige? Er de supermennesker? Hvordan kan du f.eks. se igennem alt dette?
[/quote]