Zarathustra skrev:
Phellodendron skrev:
Den eneste måde at få din tvivl af vejen er selv at give dig i kast med det. Men igen, hvis du ingen tvivl havde omkring det ville jeg synes det var lidt underligt. Især hvis du ikke har været inde omkring det i egen person.
Hvorfor skulle man udrydde sin tvivl?
Tvivl er selve kernen i filosofien.
Jeg synes at den dér "søgen efter sandhed" er ekstremt naiv. Det er for mig ret indlysende, at ethvert svar vil medføre nye spørgsmål.
Og mennesket er for grådigt og menings-krævende, når man absolut SKAL kunne forklare og forstå alting, og begynder at slå på tromme og finde totem-dyr for at få svar på de sidste dele af virkeligheden, som videnskaben ikke kan forklare.
Ville du så også mene at folk som går til psykolog er grådige, fordi de for eksempel forsøger at få
svar på hvor en, lad os sige angst eller depression kommer fra?
Jeg synes også at det her shamanisme virker langt ude. Men det synes folk også om meditation, hypnose og akupunktur for blot få årtier siden, og det er trods alt redskaber som er temmelig godt bevist nu. Tror også at du misforstået noget da du prøver at kalde det for svar, som i "svaret på alting". Det er kun dig som har brugt det udtryk. Det skal lige siges at jeg ikke påstår at der er noget at komme efter her men jeg vil da altid holde mig åben.
for ydeligere at sætte diskussionen på en spids, vil jeg fremhæve at det virker som om du sætter filosofien på en højere piedestal. "Tvivl er kernen i filosofi" fair nok, men mener du her at hver gang man er i tvivl så burde man søge at udvide den tvivl? Er ganske enig i at man skal forholde sig nysgerrig til verden hvis det er det du mener, og er det ikke lige netop det phellodendron gør?