Godaften!
Jeg har har aldrig rigtigt interesseret mig for kemi, før jeg begyndte at læse og forstå nogle ekstraktioner af forskellige stoffer, og læse lidt syntetisering også, men altså jeg er så småt blevet lidt interesseret i emnet (kemiske synteser/ekstraktioner), og ikke kun i slut resultatet ;)
Jeg fik skidegode karektere i fysik/kemi i folkeskolen, og klarede mig også fint på HTX kemi b, indtil jeg beslutede at droppe det, af ren og skær kedsomhed (tavleundervisning, meningsløse forsøg, langsomt tempo, for lidt udfordring (hehe ja indtil jeg havde droppet det i tilpas lang tid til ikke at kende nogle af de udtryk der blev brugt :/ :D)). Jeg stoppede på HTX i starten af 2.g.
Jeg er rigtig god til selvlæring, og har gjort det meget, og er så småt begyndt at hade tavleundervisning og de andre sædvanlige (langsome) indlæringsmetoder. Jeg har ingen intentioner om at starte en uddannelse lige i øjeblikket.
Så basicly, kan i anbefale nogle bøger e.lign. som starter fra folkeskole-niveau cirka, og som helst ikke gentager sig for meget, eller bruger udnødvendig akademiker-smartass-sprog (forstår det, men bryder mig ikke om at læse store mængder af det, bliver kedeligt)?
Har søgt og fandt følgende:
Dr. Phibes skrev:
Helge Mygind: Kemi 2000 C + Kemi 2000 A. Dernæst kan du læse Geoff Rayner-Canham og Tina Overton - Descriptive Inorganic Chemistry. Så videre til John McMurry - Organic Chemistry. Så kan du kaste dig over James Zubrick - The Organic Chem Lab Survival Manual.
Citat:
Carey - Organic Chemistry
Morrison & Boyd - Organic Chemistry
Men der var vidst også lidt tvivl om hvordan og hvorledes med Helge Mygind's bøger mht. overlapninger af information, hvilket jeg også ville sætte meget pris på at undgå, det ville pisse mig lidt af.
Mange tak for hjælpen!