Armaghetto: Der er flere fejl og mangler i den fremgangsmåde. Jeg oplister dem jeg har fundet en efter en her:
For det første, så er det ret vigtigt at man bruger noget glas man er sikker på kan tåle varme. Er man ikke i besiddelse af decideret laboratorieglas, kan man f.eks. bruge en glasskål eller kaffekande fra Bodum eller lignende. Med hensyn til omrøring, så kan man godt bruge plastic af typen polyethylen (er ofte mærket med PE eller HDPE) eller polypropylen (ofte mærket PP). De fleste andre plasttyper bliver opløst i kontakt med GBL, så hvis du ikke ved hvilken type din rørepind er lavet af, så test med en dråbe GBL først inden du går i gang.
For det andet, så er det vigtigt at man undgår at indånde dampene fra natriumhydroxid(NaOH)-opløsningen når den begynder at blive varm. I teorien burde NaOH'en ikke fordampe, men der kommer noget med op alligevel(hvilket er helt tydeligt når man ved et uheld får indåndet det), måske dampen river nogle aerosoler med op med lidt opløst NaOH. Lav denne opløsning under udsugning, udendørs, eller i det mindste ved et åbent vindue.
Desuden vil jeg foreslå at man bruger mindst en halv liter vand, gerne 600 mL, til denne opløsning. På den måde tager det ikke varme nær så hurtigt, og der er ingen der tager skade af at drikke en mL eller 2 mere for at indtage deres foretrukne dosis.
Når man så har fået tilsat alt GBL'en og det har reageret, så er det en god ide at sætte væsken i kog, for at få de sidste par procent til at reagere. Lad det spilkoge, enten 5-10 minutter i en mikrobølgeovn, eller en halv times tid på en varmeplade. Mikroovnen kræver kortere tid, da den tilfører varme over det hele, hvor varmepladen kun tilfører varme fra bunden. Tilsæt ekstra vand hvis der koger for meget af.
pH-grænserne er heller ikke heeelt rigtige. En opløsning af rent GHB har svjh en pH på ca. 7,8, så jeg vil nærmere sig mellem 7,8 og 8,5. pH vil desuden ALDRIG komme under 7, uanset hvor meget overskydende GBL der er, idet GBL ikke er en syre, så det kan man ikke regulere efter. Derimod er lugten af GBL en god indikator, så hvis pH er omkring 7-7,5 og væsken lugter af GBL, kan man overveje at tilsætte en LILLE smule NaOH og koge det op igen. En anden mulighed er simpelthen at koge væsken til lugten forsvinder, hvis man har mængderne nogenlunde korrekte fra starten er det ikke ret meget GBL man mister på det, og det kommer til at smage MEGET bedre.
Den følgende sætning giver ingen mening:
Citat:
Hvis en syre er blevet brugt til at neutralisere en for basisk opløsning (i stedet for at tilføje mere gamma-butyrolactone) så vil krystaller af natrium hydroxiden måske forekomme i opløsningen, og smagen vil være dårlig.
Hvis opløsningen er neutraliseret er der helt sikkert INTET NaOH tilbage, og NaOH er desuden så letopløseligt at det helt sikkert ikke udfælder medmindre der er meget mindre væske tilstede.
Til sidst, så synes jeg ikke nødvendigvis det er en god ide at gøre opløsningen så koncntreret som muligt. De gange jeg har lavet reaktionen i denne størrelse, har jeg tilsat vand så der ialt var en liter, så ved jeg at jeg har 1 gram NaGHB for hver 2,5 mL væske.
Flæmming: Det har ingen betydning, men hvis du bruger vand fra hanen, vil din NaOH-opløsning blive uklar pga. kalk der udfælder. Det bliver opløst igen når pH er tilbage på ca. neutral, så det er ikke noget problem.