Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 jul 2025 09:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Laboratorie procedurer for syntese af GHB salt:

Du skal bruge:

Natrium hydroxid/kaustisk soda (kan købes i Matas)

GBL (gamma-butyrolactone, kan købes på internettet men skal være 99% rent GBL!!)

Beskyttelses-grej (handsker, briller, forklæde)

PH-papir (Kan købes i Matas)

Glas til væsken (Brug altid glas, som kan tåle varme. fx laboratorieglas, men hvis du ikke har dette, så kan du bruge fx en kaffekande. Men brug ALDRIG aluminium! Heller ikke til omrøring!)

Pind til omrøring (Brug også glas, eller plastik lavet af polyethylen ( ofte mærket PE/HDPE), eller polypropylen (PP). Ellers test med en dråbe GBL før du går i gang med omrøring.

Brug beskyttelsesbriller og handsker/tøj da du skal arbejde med syrer og varme væsker!

Opskrift ved brug af natrium hydroxid (ENGELSK: sodium hydroxid)

Procedure:
Opløs 130 gram ren natrium hydroxid (kaustisk soda, fås i Matas) i 600ml postevand
i et 1000ml glas, mens du omrører med en glas-stang eller lignende. Men gør det udendørs eller under fx emhætte da der dannes giftige gasser når du blander NaOH'en i vandet.
Opløsningen er varmeskabende, og opløsningen vil varme op, så opløs
natrium hydroxiden langsomt i vandet, hæl ikke det hele i på een gang.
Når det hele er opløst til en klar væske, så opløs langsomt 250ml gamma-butyrolactone (GBL)
i 50 ml portioner med god omrøring. Tilføjelsen af gamma-butyrolactone til
sodium hydroxid er også varmeskabende og hvis du gør det for hurtigt
vil det begynde at koge, og det vil vi jo helst ikke have.
Hold øje med temperaturen på opløsningen med et termometer.
Tilføjelsen af gamma-butyrolactone vil tage omkring 20-30 minutter.

Når det hele er hældt i opløsningen, så vent 10 minutter med regelmæssig omrøring, til det har reageret færdigt. Så sætter du opløsningen i kog - enten i mikroovn (5-10 min ca) eller varmeplade (30 min ca), dette får det sidste i opløsningen til at reagere færdigt. Tilsæt ekstra vand hvis der er kogt for meget vand af.

Nu er det tid til at se om reaktionen er færdig ved at checke PH'en ved at bruge
et PH-papir. Vi går efter en PH mellem 7,8 og 8,5. Hvis PH'en er for høj (PH 8+) så tilføj
10 ml gamma-butyrolactone og lad det reagere i nogle minutter mere.
Opløsningen skulle gerne være helt klar og skulle smage en smule salt.
Det kan være det er en smule gulligt, men ikke meget hvis du har brugt
_ren_ (99%) gamma-butyrolactone.
Det sidste væske du har vil være omkring 950 ml væske.
Så kan du tilføje vand til opløsningen og så du har præcis en liter.
I den færdige opløsning vil du så have 1 gram GHB pr 2,5 mililiter.

Mange tak til yeti for hjælp til denne syntese.

Dette er en oversættelse fra erowid

Fejl/Mangler ?

Senest rettet af Armaghettó 10 apr 2008 18:24, rettet i alt 7 gange.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Ved ikke om det har den helt store betydning om man bruger postevand eller destilleret vand/demiraliseret vand.

Bare husk at du ikke må bruge alu skeer til at røre rundt eller lign. Ingen alu.

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
nice nok. Men burde nok flyttes til alymistens :wink:

Titel:
Insane psychedelia user!

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=17412

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Mange tak :D skal faktisk selv lige til at lave den hydrolyse om nogle dage.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Armaghetto: Der er nogle fejl, jeg skal nok lige kommentere dem senere i dag. Lige nu har jeg desværre ikke tid.

Treasure: Hvilken relevans mener du dit link har til denne tråd?

Titel:
Insane psychedelia user!

Var det et retorisk spørgsmål?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Var det et retorisk spørgsmål?

Nej. Jeg kan reelt ikke se hvordan dette emne falder ind under dem du henvender dig til i dit link, derfor spørger jeg.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Armaghetto: Der er flere fejl og mangler i den fremgangsmåde. Jeg oplister dem jeg har fundet en efter en her:

For det første, så er det ret vigtigt at man bruger noget glas man er sikker på kan tåle varme. Er man ikke i besiddelse af decideret laboratorieglas, kan man f.eks. bruge en glasskål eller kaffekande fra Bodum eller lignende. Med hensyn til omrøring, så kan man godt bruge plastic af typen polyethylen (er ofte mærket med PE eller HDPE) eller polypropylen (ofte mærket PP). De fleste andre plasttyper bliver opløst i kontakt med GBL, så hvis du ikke ved hvilken type din rørepind er lavet af, så test med en dråbe GBL først inden du går i gang.

For det andet, så er det vigtigt at man undgår at indånde dampene fra natriumhydroxid(NaOH)-opløsningen når den begynder at blive varm. I teorien burde NaOH'en ikke fordampe, men der kommer noget med op alligevel(hvilket er helt tydeligt når man ved et uheld får indåndet det), måske dampen river nogle aerosoler med op med lidt opløst NaOH. Lav denne opløsning under udsugning, udendørs, eller i det mindste ved et åbent vindue.

Desuden vil jeg foreslå at man bruger mindst en halv liter vand, gerne 600 mL, til denne opløsning. På den måde tager det ikke varme nær så hurtigt, og der er ingen der tager skade af at drikke en mL eller 2 mere for at indtage deres foretrukne dosis.

Når man så har fået tilsat alt GBL'en og det har reageret, så er det en god ide at sætte væsken i kog, for at få de sidste par procent til at reagere. Lad det spilkoge, enten 5-10 minutter i en mikrobølgeovn, eller en halv times tid på en varmeplade. Mikroovnen kræver kortere tid, da den tilfører varme over det hele, hvor varmepladen kun tilfører varme fra bunden. Tilsæt ekstra vand hvis der koger for meget af.

pH-grænserne er heller ikke heeelt rigtige. En opløsning af rent GHB har svjh en pH på ca. 7,8, så jeg vil nærmere sig mellem 7,8 og 8,5. pH vil desuden ALDRIG komme under 7, uanset hvor meget overskydende GBL der er, idet GBL ikke er en syre, så det kan man ikke regulere efter. Derimod er lugten af GBL en god indikator, så hvis pH er omkring 7-7,5 og væsken lugter af GBL, kan man overveje at tilsætte en LILLE smule NaOH og koge det op igen. En anden mulighed er simpelthen at koge væsken til lugten forsvinder, hvis man har mængderne nogenlunde korrekte fra starten er det ikke ret meget GBL man mister på det, og det kommer til at smage MEGET bedre.

Den følgende sætning giver ingen mening:

Citat:
Hvis en syre er blevet brugt til at neutralisere en for basisk opløsning (i stedet for at tilføje mere gamma-butyrolactone) så vil krystaller af natrium hydroxiden måske forekomme i opløsningen, og smagen vil være dårlig.

Hvis opløsningen er neutraliseret er der helt sikkert INTET NaOH tilbage, og NaOH er desuden så letopløseligt at det helt sikkert ikke udfælder medmindre der er meget mindre væske tilstede.

Til sidst, så synes jeg ikke nødvendigvis det er en god ide at gøre opløsningen så koncntreret som muligt. De gange jeg har lavet reaktionen i denne størrelse, har jeg tilsat vand så der ialt var en liter, så ved jeg at jeg har 1 gram NaGHB for hver 2,5 mL væske.

Flæmming: Det har ingen betydning, men hvis du bruger vand fra hanen, vil din NaOH-opløsning blive uklar pga. kalk der udfælder. Det bliver opløst igen når pH er tilbage på ca. neutral, så det er ikke noget problem.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det skal lige siges til alle, at jeg har oversat denne syntese til dansk, så alle der vil lave denne syntese ikke laver fejl, fordi de læser forkert i den engelske version af syntesen.

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

fejl- det kører godt for mig idag :roll:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg tror hellere at jeg sammen med Yeti må lave et sticky write-up til GBL-hydrolisering... på dansk! ;)

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Dextrose skrev:
Jeg tror hellere at jeg sammen med Yeti må lave et sticky write-up til GBL-hydrolisering... på dansk! ;)

Øhh.. er det ikk det Armaghetto lige har gjort ? Og så har han jo fået den rettet fint til af yeti. Så mangler den bare og blive gjort sticky :roll:

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Armaghetto skrev:
Tilføjelsen af gamma-butyrolactone til

kontra:

Når det hele er hældt i opløsningen, så vent 10 minutter med regelmæssig omrøring, til det har reageret færdigt. Så sætter du opløsningen i kog - enten i mikroovn (5-10 min ca) eller varmeplade (30 min ca) [/b]

Den mening forstår jeg heller ikke?
Er det forkert bare at tilføje GBL tilstrækkelig hurtigt, til at opløsningen lige akkurat koger (1/3 af glassets frihøjde med bobler/skum)?

Hvis man er nøjagtig, vil der som yeti siger, være ~ 2.7% overskud af GBL

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

"Det sidste væske du har vil være omkring 950 ml (PROCENT? NaGHB.) "

Rettet 1 gang.

Senest rettet af Armaghettó 22 jul 2008 15:58, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

TATP skrev:
Armaghetto skrev:
Tilføjelsen af gamma-butyrolactone til

kontra:

Når det hele er hældt i opløsningen, så vent 10 minutter med regelmæssig omrøring, til det har reageret færdigt. Så sætter du opløsningen i kog - enten i mikroovn (5-10 min ca) eller varmeplade (30 min ca) [/b]

Den mening forstår jeg heller ikke?
Er det forkert bare at tilføje GBL tilstrækkelig hurtigt, til at opløsningen lige akkurat koger (1/3 af glassets frihøjde med bobler/skum)?

Hvis man er nøjagtig, vil der som yeti siger, være ~ 2.7% overskud af GBL

TATP: Jeg gør ind i mellem selv det du siger, men det er lidt farligt. Een gang har jeg tilføjet GBL for hurtigt, så lortet kogte over og sprøjtede ud i hele lokalet, og det er altså ikke fedt når det er så stærkt basisk, og ovenikøbet kogende! Derfor er det bedst at gøre som Armaghetto skriver, og vente med at koge det op til bagefter, hvor man bedre kan kontrollere varmetilførslen.

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
yeti skrev:
TATP: Jeg gør ind i mellem selv det du siger, men det er lidt farligt. Een gang har jeg tilføjet GBL for hurtigt, så lortet kogte over og sprøjtede ud i hele lokalet, og det er altså ikke fedt når det er så stærkt basisk, og ovenikøbet kogende! Derfor er det bedst at gøre som Armaghetto skriver, og vente med at koge det op til bagefter, hvor man bedre kan kontrollere varmetilførslen.

Basisk, kogende, høj densitet, tykflydende... og Forbudt.
man skal holde styr på sine kogende væsker, sine gasser, og sine faste stoffet.
orden i tingene og fremgangsmåden... ellers bliver vi aldrig gamle

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg kan se at start indlægget er blevet rettet nogle gange, er det her den komplette opskrift?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, opskriften skulle gerne være i orden. Men jeg har ikke selv haft lejlighed til at prøve den endnu. Dog er der lige et forholdsvis vigtigt spørgsmål som jeg mangler at få løst.. Nemlig procenten af GHB i den færdige opløsning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Armaghetto bare husk dit udstyr skal være iorden! Og husk ingen aluminium. Hvis det er muligt så anskaf dig briller hansker, evt en brandslukker, ogøjenskylle.

Måske ville det være en ide at lave den udendørs da det kan lugte pænt meget!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]