Som nogle måske husker, prøvede jeg for første gang at dyrke tobaks planter sidste år, med, må jeg indrømme, blandet succes. Specielt når det kommer til mængde og kvalitet. Men jeg havde så lejlighed til at sætte mig ind i tobaks historie både i det store udland (f. eks betydning for US. Som vi kender det) og vores 400 års tradition for at dyrke
tobak her hjemme, nok bedst kendt fra Fredericia. Men markerne rundt om København har også været til plandet per kongelig ønske.
Rent praktisk går det ud på at man så frø i marts/april måned (tobaks frø er nogle små djævle, der går vel 10 frø på et birkes aka. Valmue frø.) Herefter dyrker man dem ud når man er sikker der ikke længer kommer nattefrost og planten har en størrelse så den kan klare sig selv.
Jeg har tre slags frø. To er Nicotiana tabacum som er den
tobak vi ryger her i vesten i vores smøger og pibe. Det er en stain der hedder Adonis der er velegnet til vores længdegrader og så en orientalsk strain (orientalsk
tobak er den smag i måske kender fra Camel som er lavet på Orientalsk tobaks typer)
Så har jeg en Noname Nicotiana rustica som har ca. 10 gange så meget nikotin som den før omtalte N. tabacum. Den er kendt som bonde
tobak på dansk og er ofte blevet regnet for en bonde eller soldat røg. Vietnameserne ryger den også de kalder det Thuốc lào og ryger det på forgangnere til det vi kender som en bong (se youtube). Rustica bliver også stadigvæk brugt i mange ceremonier blandt healere i mellem og syd Amerika. Bla. i nogle ayahuasca ceremonier.
Nå, hvis der nogle der vil prøve at dyrke deres egen
tobak kan de kontakte mig. Jeg sender frø hvis i sender mig en frankeret svarkuvert.
HVIS dette strider mod Pys. Politik så sig endelig til så finder jeg en anden måde at dele frø ud på
Her lige til sidst vil jeg lige henvise til men "log" fra sidste år:
http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=40837&p=561296&hilit=tobak#p561296